سالار طهرانی؛ کارگردان فیلم سینمایی «شاهین»:

29 روز سکوت کردیم/ از همکارانم تشکر می‌کنم و عذر می‌خواهم

سالار طهرانی کارگردان فیلم سینمایی «شاهین» نسبت به توقیف فیلمش واکنش نشان داد.

29 روز سکوت کردیم/ از همکارانم تشکر می‌کنم و عذر می‌خواهم
کد خبر: 478709
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۴:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی حذف فیلم «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی از پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا و توقیف آن، کارگردان این فیلم در گفتگو با ما توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماسینما، فیلم «شاهین» که قرار بود از نوروز به صورت آنلاین اکران شود علی‌رغم دارا بودن پروانه نمایش و عقد قرارداد با پخش‌کننده و شروع تبلیغات، توقیف شد.


شنیده‌ها حاکی از آن است که نیروی انتظامی با بخش‌هایی از فیلم مشکلاتی داشته که همین موجب توقیف فیلم شده‌است. گرچه کارگردان ترجیح می‌دهد نامی از نهاد توقیف کننده نبرد.

سالار طهرانی، کارگردان فیلم سینمایی شاهین، درخصوص توقیف این فیلم گفت: در اسفند 99 قراداد اکران نوروزی فیلم، در دو پلتفرم (فیلیمو و نماوا) بسته شد.

در حقیقت شش فیلم برای اکران آنلاین نوروزی در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها شاهین بود، فیلم را بارگذاری کردند، تبلیغاتش شروع شد تا اینکه سوم فروردین یعنی چهار پنج ساعت قبل از شروع اکران با من تماس گرفتند و گفتند که فیلم توقیف شده است.

او در خصوص سکوت خبری و رسانه‌ای شدن این خبر پس از 29 روز گفت: فیلم ما از هر دو پلتفرم حذف شد، در طول این بیست و نه روز سیاست ما این بود که سکوت کنیم و از همان روز پیگیر شدیم و جلساتی داشتیم.

اگر امروز هم قضیه رسانه‌ای شد دلیلش احترام به مخاطب بود. خودم اصلا فکر نمی‌کردم که مردم منتظر اکران فیلم باشند و به این حد پیگیری کنند. البته فکر می‌کنم یکی از دلایلش حضور فیلم شاهین در جشنواره‌های مختلف بود.

طهرانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داشتن پروانه نمایش از سوی وزارت ارشاد این فیلم توقیف شد، اظهار داشت: همانطور که اشاره کردید وزارت ارشاد پروانه نمایش فیلم را خودش صادر کرده بود، به همین جهت از همان ابتدا ما را حمایت کرد. از سوی دیگر دوستانی که در اداره کل نمایش بودند با وجود تعطیلات نوروزی به خاطر فیلم ما به وزارتخانه آمدند. معتقدم اگر جایی نقد می‌کنیم باید نکات مثبت را هم بگوییم. متاسفانه در رفت و آمدهایی که تا به امروز داشتیم هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و مذاکراتمان ادامه‌دار است. امید داریم که پیگیری‌هایمان نتیجه‌بخش باشد.

این کارگردان درخصوص اینکه کدام نهاد فیلم را توقیف کرده بیان داشت: از شما اجازه می‌خواهم نام نهادی که فیلم را توقیف کرده نگویم. طبق معمول حدود پنج شش روزی طول کشید تا ما متوجه شویم این فیلم از کجا توقیف شده است. چون که توقیف در مملکت ما شرایط واضح و قانونی ندارد. تا جایی که من در جریان هستم فقط با حکم دادستانی و قوه قضاییه می‌توان فیلم را به طور رسمی توقیف کرد. این اتفاقاتی که تاکنون برای همکاران و دوستان ما افتاده است اکثرا توقیف‌های غیررسمی بوده‌اند. و مدتی طول می‌کشد تا شما متوجه شوید این قضیه از سوی کدام نهاد و ارگان است.

او دلیل عدم نمایش این فیلم و‌ حذفش از پلتفرم‌ها را اینگونه عنوان کرد: خودمان هم نمی‌دانیم که چه نکته غیراخلاقی و ضدارزشی در فیلم وجود داشت که این اتفاق افتاد. مدتی است که ما با دوستانی که در شورای پروانه‌ی نمایش هستند سروکار داریم، شاید ما فیلمسازان ندانیم چه اشخاصی درون شورا هستند اما خروجی‌ و سخت‌گیری‌ها را می‌بینیم. وقتی همین شورا بدون حتی یک فریم اصلاحیه به فیلم شاهین پروانه نمایش می‌دهد، وقتی این فیلم از شورا بدون هیچ مشکلی بیرون می‌آید، وقتی در اکران‌های خصوصی و افتتاحیه‌ی فیلم در (سینما آزادی) بسیاری از کارشناسان و حتی خیلی از طیف‌های مختلف گروه‌های سیاسی فیلم را می‌بینند و از آن استقبال می‌کنند، پس چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟


من خودم حس می‌کنم فیلم یک فضای جدیدی دارد و از نظر شکل بازی‌ها، دکوپاژ، کارگردانی و نوع قصه‌ای که روایت می‌کند متفاوت است. همیشه در تاریخمان نشان داده‌ایم که وقتی فضای جدیدی شکل می‌گیرد مقاومت‌هایی هم در مقابل آن به وجود می‌آید.

طهرانی در ادامه اضافه کرد: البته یکسری نکات را به ما گفتند. این را هم بگویم که ما به دلیل اینکه فیلم بتواند دیده شود با دوستان به این نتیجه رسیدیم که یک سکانس را حذف کنیم و 13 اصلاحیه زدیم اما باز هم با فیلم مشکل داشتند. از نگاه من در مقام کارگردان، خود دوستان مشخص نمی‌دانند که مشکلشان با کجای فیلم است. البته این عقیده‌ی من است و ممکن است مابقی عوامل فیلم نظرات دیگری داشته باشند.

طهرانی گفت: به نظر من فیلم مشکل اساسی ندارد. امیدواریم که با این دوستان به توافق برسیم و شاهین هرچه زودتر رفع توقیف شود. به هر حال هر کارگردانی دوست دارد تاثیر کار خودش را روی مخاطبان ببیند و ری‌اکشنی برای کارهای بعدی‌اش بگیرد.

وی درخصوص ژانر و موضوع شاهین گفت: از نظر ژانری باید بگویم که شاهین یک فیلم اجتماعی و روانشناسانه است یا بهتر است بگویم سایکولوژیکال هارر (ترسناک روانشناسانه).

طهرانی در واکنش به این قضیه که توقیف فیلم‌ها گاهی باعث تبلیغات و بیشتر مطرح شدن آن‌ها می‌شود اظهار داشت: برایمان بسیار مهم است که از این موضوع برداشت‌های عجیب و غریب و مغرضانه‌ای نشود چون که ما اصولاً فیلمسازیم و نمی‌خواهیم یک جریان معاند از این داستان سو استفاده کند. همین 29 روز سکوت ما، نشان می‌دهد که به دنبال مطرح کردن خودمان نبوده‌ایم.


او افزود: متاسفانه بسیار بد است که این جریان‌ها موجب تبلیغات بیشتر برای فیلم‌های توقیفی می‌شوند. واقعا باید برای دوستانی که مسئولیتی دارند سوال اساسی پیش بیاید که چرا فیلمی که ما جلوی نمایشش را می‌گیریم برعکس مورد استقبال بیشتر مردم قرار می‌گیرد.

طهرانی گفت: از آنجایی که این فیلم در بخش کاملا خصوصی ساخته شد بچه‌ها برخورد خاصی از نظر انرژی و دستمزد داشتند و به نوعی فیلم را برای خودشان می‌دانستند. از تمام بازیگران و عوامل پشت صحنه فیلم شاهین عذرخواهی می‌کنم که زحماتشان بعد از این مدت هنوز دیده نشده است.

او از همکاران خود این چنین قدردانی کرد: از مهران رنجبر برای نگارش فیلمنامه، علیرضا کمالی، گلاره عباسی و بقیه بازیگران که در فیلم بودند تشکر ویژه‌ای دارم که بسیار متفاوت از کارهای دیگرشان ایفای نقش کردند به طوری که گویی ما علیرضا کمالی، گلاره عباسی و فرزین محدث جدیدی را در شاهین می‌بینیم.

او در پایان در خصوص فعالیت‌های اخیرش عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه‌ی جدیدی با مهران رنجبر هستیم که گانگستر نام دارد. البته این اسم موقتی است چون بعید می‌دانیم که اجازه بدهند این اسم را برای فیلمنامه در نظر بگیریم.

فیلم سینمایی «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی، نویسندگی مهران رنجبر و تهیه‌کنندگی آرش سجادی حسینی و علی گلبهاران که به ساموئل خاچیکیان فیلمساز فقید سینمای ایران تقدیم شده، تا به حال در بیش از 11 جشنواره جهانی حضور یافته و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم اجتماعی و بهترین فیلمنامه شده است.

در این اثر که محصول سازمان سینمایی داریوش است، علیرضا کمالی، گلاره عباسی، مهران رنجبر، بهار نوحیان، احسان امانی، فرزین محدث و ریحانه رضی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها