کد خبر: 478734
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۴:۵۱:۱۴
| |

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات:

تحریم‌ها ورود سرمایه‌ خارجی در حوزه ICT را متوقف کرد

وزیر ارتباطات تحریم‌ها و قطع ارتباط ایران با جهان را عامل موثر دیگر بر سر توسعه شبکه اینترنت ثابت دانست و اعلام کرد که تحریم‌ها ورود سرمایه‌ خارجی به کشور برای توسعه شبکه ثابت را متوقف کرد.

تحریم‌ها ورود سرمایه‌ خارجی در حوزه ICT را متوقف کرد
کد خبر: 478734
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۴:۵۱:۱۴

اعتمادآنلاین| تحریم‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف در سال‌های گذشته بخش‌های مختلف کشور را درگیر کرده است، یکی از این بخش‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که اولین ضربه‌ای که تحریم‌های بین‌المللی به ایران در این بخش زده است افزایش نرخ ارز بوده که سبب شده واردات و تامین تجهیزات ارتباطی برای توسعه شبکه‌ و زیرساخت‌های فنی با مشکل مواجه شود. همچنین آنطور که محمدجواد آذری جهرمی توضیح می‌دهد مشکل در جذب سرمایه‌گذاری و ترک برخی شرکت‌های بزرگ فناوری از ایران از دیگر ضربه‌هایی بوده که تاکنون تحریم‌ها به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور زده است.

به گزارش پیوست، شب گذشته (29 فروردین) در گروه گفت و گوی «مذاکرات وین و آینده اقتصاد ایران» که در کلاب هاوس برگزار شد به اعلام اثرات تحریم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه ICT پرداخت. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز که باعث مشکل در واردات کالاها و تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شده گفت:‌ «درآمد ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور 100 درصد ریالی است؛ اما بخش عمده‌ای از هزینه‌های ما ارزی است. در کشور تولیدکننده قطعات نیمه هادی و صنعت‌های زیرساختی حوزه فناوری نیستیم. حتی تولید داخل ما از قطعات وارداتی استفاده می‌کنند.»

او اعلام کرد که در حوزه خدمات نیز بخشی از خدمات وابسته به نرخ ارز است و بالارفتن نرخ ارز ضربه بسیار بزرگی به بخش ارتباطات زده و متناسب با آن درآمدها رشد نکرده است. البته جهرمی تاکید کرد که با وجود این شرایط سیاست وزارت ارتباطات برای توسعه بازار پیگیری بحث تثبیت قیمت‌ها بوده است. او با اعلام اینکه اولین ضربه تحریم‌ها به حوزه ICT کشور افزایش نرخ ارز بود که در نهایت سرمایه‌گذاری را مختل کرد، گفت: «اولین ضربه‌ای که تحریم‌ها به ما از اثر افزایش نرخ ارز زد در این مسئله بود که سرمایه‌گذاری ما دچار اختلال شد؛ اما خوشبختانه بخش اعظم شبکه نسل چهارم تلفن همراه ما قبل از تحریم تجهیزاتش تامین شده بود و در توسعه روستایی که بخش سخت و سنگین بود چالش جدی نرخ ارز ما را با مشکل مواجه کرد چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش سود آور نبود اما دولت موظف به سرمایه‌گذاری بود.»

به باور او از آنجا که در این بخش چون دولت سرمایه‌گذاری را متقبل شده بود، بخش خصوصی چندان در توسعه روستایی با چالش مواجه نشد و توسعه ارتباطات در روستاها کار بزرگی بود که در شرایط تحریم دولت سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه را انجام داده است.

وزیر ارتباطات تحریم‌ها و قطع ارتباط ایران با جهان را عامل موثر دیگر بر سر توسعه شبکه اینترنت ثابت دانست و اعلام کرد که تحریم‌ها ورود سرمایه‌ خارجی به کشور برای توسعه شبکه ثابت را متوقف کرد. او در این مورد گفت: «نبود سرمایه کافی در این بخش به توسعه شبکه ثابت ما ضربه زد و توسعه در این زمینه را کند کرد و ما در توسعه اینترنت خانگی و ثابت عقب هستیم.» وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها و شرایطی که به وجود می‌آید تامین‌کنندگان سرمایه خوبی برای توسعه اینترنت خانگی پیدا شود.

جهرمی در ادامه اظهارات خود در این گروه گفت‌وگو از ترک تامین‌کنندگان خارجی از بازار ایران گفت و ادامه داد: «بحث دوم که در تحریم با آن مواجه بودیم ترک ایران از سوی برخی از تامین‌کنندگان تجهیزات و توقف ارائه خدمات از سوی آنان بود. به دنبال این اتفاق چون براساس اصول پدافندی در وزارت ارتباطات و دستورالعمل‌های ویژه در این زمینه عمل کردیم، اپراتورها توانستند با سیاست‌گذاری‌های مشخص برخی از نیازهایشان را رفع کنند. از طرفی برخی از تولیدکنندگان تجهیزات داخلی به ما کمک کردند تا در این بخش با فشار زیادی مواجه نشویم.»

اما اثرات تحریم آنطور که وزیر ارتباطات اعلام می‌کند فقط روی بخش سرمایه‌گذاری و تامین تجهیزات نبوده و ارتباط شرکت‌های بزرگ فناوری ایران با بازارهای بین‌المللی را نیز کم کرده است. جهرمی در این مورد گفت: «در بخش فناوری اطلاعات شرکت‌های ما بزرگ شدند و نیاز به حضور و دسترسی به بازار بین‌المللی داشتند؛ اما تحریم‌ها باعث شد که این سکوهای از خدمات شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بخصوص شرکت‌های آمریکایی گوگل و پلی استور برای توسعه اپلیکیشن‌های خود استفاده نکنند.» هرچند در این زمینه وزیر ارتباطات تاکید کرد که این شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات برای بی‌‌اثر کردن تحریم‌ها راه‌حل‌های مختلفی پیدا کردند. او در این مورد گفت: «برخی با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و استفاده از دانش داخلی خود توانستند سرویس‌های خود را رشد دهند؛ اما اگر تحریم ها نبود شاید خیلی از شرکت‌ها و برندهای ایرانی در بازارهای منطقه‌ای حضور پررنگ‌تری داشتند و می‌توانستیم سهم خود از اقتصاد دیجیتال را 6.5 درصد بالاتر ببریم.»

به باور وزیر ارتباطات، اقتصاد یک رود روان است که اگر به مرداب تبدیل شود می گندد. جهرمی در گفته‌های خود تاکید کرد که هر چند کشور از داخل تنومند هم باشد؛ اما نیاز به تعامل وجود دارد و تحریم‌ها اثرات بسیار سهمگینی بر اقتصاد هر کشوری از جمله کشور ایران خواهند داشت. جهرمی تاکید کرد که به شرط لغو تحریم‌ها و بهبود بهره‌وری و اصلاح پرداخت یارانه‌های پنهان می‌توان به هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها