کد خبر: 478753
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آوارگان و پناهجویان؛ قربانیان خاموش ویروس کرونا

هرچند مساله پناهجویان به خودی خود یک مساله و حتی فاجعه‌ای انسانی محسوب می‌‌شود، اما در سایه شیوع ویروس کرونا مشکلات این پناهجویان صدچندان شده است.

آوارگان و پناهجویان؛ قربانیان خاموش ویروس کرونا
کد خبر: 478753
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هرچند مساله پناهجویان به خودی خود یک مساله و حتی فاجعه‌ای انسانی محسوب می‌‌شود، اما در سایه شیوع ویروس کرونا مشکلات این پناهجویان صدچندان شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، یک موسسه پژوهشی دفاع از حقوق بشر در گزارشی به تبعات شیوع ویروس کرونا بر آوارگان و پناهجویان خاورمیانه پرداخت.

موسسه صلح، توسعه و حقوق بشر «ماعت» در گزارش خود آورده است، با استناد به گزارش‌های جهانی مبنی بر بیکار شدن دست‌کم 25 میلیون نفر در جهان بر اثر شیوع ویروس کرونا و نیز سایه سنگین شیوع این بیماری بر جوامع جهانی، شکنندگی جوامع آوارگان در سرتاسر جهان باعث شده است این قشر از مردم بیشترین زیان‌دیدگان این پدیده جهانی به شمار روند.

این موسسه پژوهشی که مقر آن در مصر است گزارش خود را چنین ادامه می‌دهد: بر اساس آخرین آمارهای موجود، 79 و نیم میلیون آواره و پناهجو در سرتاسر جهان حضور دارند که 18 میلیون نفر از آنها در خاورمیانه زندگی می‌‌کنند و علاوه بر افزایش میانگین منازعات مسلحانه و بحران‌های انسانی در کشورهای خاورمیانه، شیوع ویروس کرونا هم بر مشکلات این افراد دامن زده است.

گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد تا اواسط سال 2020 حدود 80 میلیون زن، کودک و مرد در سرتاسر جهان مجبور به ترک محل سکونت خود شده و آواره شده‌اند.

بسیار تامل‌برانگیز است که 10 میلیون نفر از آنها (یک‌هشتم آوارگان) در سال 2019 آواره شدند؛ سهم عمده‌ای از شمار آوارگان جدید در این سال به قربانیان کشمکش‌های خاورمیانه به ویژه منطقه عربی مربوط می‌‌شود به ویژه که برخی از کشورهای عربی ثابت کرده‌اند استعداد عجیبی در تبدیل شدن به صحنه جنگ‌های نیابتی دارند.

ایمن عقیل رئیس این موسسه در این باره می‌گوید: شیوع ویروس کرونا باعث افزایش بی‌سابقه میانگین بیکاری بین پناهجویان در کشورهای خاورمیانه شد. به عنوان مثال در کشوری همچون لبنان که میزبان یک و نیم میلیون آواره سوری و فلسطینی است 50 درصد از آوارگان مرد و حدود 100 درصد از آوارگان زن شغل خود را به دلیل اعمال پروتکل‌های مربوط به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

اکثر قریب به اتفاق این افراد در شغل‌های بسیار سطح پایین فعالیت می‌‌کردند که جزو اقتصاد رسمی محسوب نمی‌شود؛ شغل‌هایی همچون نظافتچی، کارگر ساده ساختمانی و کارگر کشاورزی.

بنابراین تعطیلی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا شرایط زندگی آنها را به شدت تضعیف کرده و با وجود اینکه اکثر این خانواده‌ها مجبور به کاهش مخارج غذای خود شده‌اند، اما به طور میانگین 1115 دلار به بدهی‌های این خانواده‌ها اضافه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها