چگونه از بی‌حالی بعد از افطار جلوگیری کنیم؟

این مشاور بهداشت همچنین به ضرورت خواب کافی در طول شب اشاره کرد؛ هنگامی که بدن بر اثر خوردن وعده سنگین در افطار، بخواهد خواب کمتری را تجربه کند، با مشکلاتی روبرو شده و این مسأله سبب بی حالی می‌شود.

چگونه از بی‌حالی بعد از افطار جلوگیری کنیم؟
کد خبر: 478922
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ۱۳:۱۵:۳۶

اعتمادآنلاین| یکی از مواردی که ممکن است افراد در ماه رمضان به دلیل پر بودن معده پس از خوردن وعده افطار با آن روبرو شوند، بی حالی و احساس سیری است. برای همین منظور، پزشکان توصیه‌هایی را برای جلوگیری از این امر داشته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «منصور حبیب» مشاور بهداشت در امارات در سخنانی بر ضرورت جویدن خوب غذا و دست کشیدن از خوردن به هنگام افطار در صورت پری معده تأکید دارد و گفت: در صورتی که روزه دار به هنگام افطار احساس سیری دارد، باید اندکی صبر کرده و به معده استراحت بدهد تا بتواند غذا را گوارش کند.

این مشاور بهداشت تاکید کرد: بهتر است وعده غذایی را دو مرحله کند؛ در ابتدا با خرما، آب یا سوپ شروع کرده تا معده برای خوردن غذا آماده شود و در مرحله دوم، غذای اصلی سرو شود و باید مواظب بود تا غذا به آرامی خورده شود.

او در ادامه بیان کرد که ضرورت دارد تا وعده‌های غذایی کوچک به جای یک وعده بزرگ میل شود. این کار می‌تواند در طول ساعات افطار صورت پذیرد و دستگاه گوارش به شکل مفیدتری عمل کند؛ همچنین خوردن میوه جات و سبزیجات تازه روند گوارش را تسهیل کرده بنابراین باید از غذا‌های آماده پرهیز شود.

از سوی دیگر، «بدریه الحرمی» رئیس بهداشت عمومی امارات نیز بر لزوم نوشیدن آب تأکید کرد؛ چرا که به گفته او این مسأله به روند گوارش کمک می‌کند؛ منتها باید در نظر داشت آب را به یکباره ننوشید؛ بلکه آن را به تدریج میل کنید.

او همچنین بر فایده فراوان آب لیمو و نعنا یا نوشیدن چای نعنا با اندکی لیمو در ماه رمضان تأکید کرد. به گفته این مشاور بهداشت، این مسأله در تقویت روند گوارش و آرام کردن معده و درمان اختلال‌های آن کمک می‌کند.

او همچنین بر ضرورت کاهش میزان قند‌ها در وعده افطار تأکید کرد؛ چرا که شیرینی جات دارای مواد قندی فراوان به بی حالی و خواب آلودکی منجر می‌شود. به جای آن می‌توان از میوه جات یا شیرین جات با قند پایین یا از عسل بجای شکر در هنگام درست کردن شیرینی جات خانگی بهره برد همچنین باید از مصرف مستقیم کافئین پس از افطار مانند نوشیدن چای یا قهره پرهیز کرد و پس از مصرف یک وعده غذایی چرب، ورزش کوچکی مانند پیاده روی انجام داد.

این مشاور بهداشت همچنین به ضرورت خواب کافی در طول شب اشاره کرد؛ هنگامی که بدن بر اثر خوردن وعده سنگین در افطار، بخواهد خواب کمتری را تجربه کند، با مشکلاتی روبرو شده و این مسأله سبب بی حالی می‌شود.

او همچنین بر لزوم مصرف غذا‌های حادی پروبیوتیک اشاره و گفت: این مسأله به حفظ تعادل طبیعی در میکروارگانیسم‌های روده کمک می‌کند و روند هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها