کد خبر: 479337
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۰:۲۵:۰۰
| |

مخالفت اتیوپی با نشست سه‌ جانبه درباره سد النهضه / خارطوم: اتحادیه آفریقا حامی اتیوپی است

یاسر عباس، وزیر آب سودان گفت، آدیس آبابا با درخواست عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان برای برگزاری نشست سه جانبه پیرامون سد النهضه میان خود و همتایان مصری و اتیوپیایی وی مخالفت کرد.

مخالفت اتیوپی با نشست سه‌ جانبه درباره سد النهضه / خارطوم: اتحادیه آفریقا حامی اتیوپی است
کد خبر: 479337
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سودان اعلام کرد، اتیوپی پیشنهاد خارطوم درباره برگزاری نشست سه جانبه با مصر پیرامون سد النهضه در سطح نخست وزیران را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل خبرگزاری رسمی سودان "سونا"، یاسر عباس، وزیر آب سودان گفت، آدیس آبابا با درخواست عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان برای برگزاری نشست سه جانبه پیرامون سد النهضه میان خود و همتایان مصری و اتیوپیایی وی مخالفت کرد.

وی اتحادیه آفریقا را مسوول جانبداری به نفع اتیوپی دانست و گفت، اتحادیه نقش رهبری خود را ایفا نکرده است بلکه به تنها نقش نظارتی اکتفا کرده است.

عباس افزود، روش جدی برای مذاکره جهت دستیابی به یک توافق وجود ندارد. وقتی که مذاکرات در سال 2020 زیر نظر اتحادیه آفریقا شروع شد بر سر 90 درصد از مسائل توافق نظر وجود داشت اما پس از هشت ماه مذاکره دوباره پیرامون کل توافقنامه اختلاف نظر است.

وی ادامه داد، اتیوپی طرح سودان برای تشکیل کمیته چهارجانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آفریقا و نیز آمریکا را هم برای میانجیگری در مذاکرات سد النهضه رد کرد در حالی که مصر موافق بود.

عباس گفت، خارطوم از موضع آدیس آبابا درباره تبادل اطلاعات پیرامون آبگیری و راه اندازی سد در تعجب است. اتیوپی در دستیابی به توافق حیله می کند و تلاش دارد با خرید زمان دومین مرحله از آبگیری را عملی کند.

وی تهدید کرد، اگر آدیس آبابا دومین مرحله از آبگیری سد النهضه را بدون دستیابی به توافقی قانونی الزام‌آور با خارطوم و قاهره شروع کند، دولت اتیوپی و شرکت ایتالیایی مسوول در آبگیری را دادگاهی می کند.

همچنین وبسایت سودان تریبون اعلام کرد، عباس با کاردار سفارت آمریکا در خارطوم و رئیس هیئت اتحادیه اروپا دیدار و آنها را به مداخله و اعمال فشار بر اتیوپی برای دستیابی به توافق پیرامون سد النهضه ترغیب کرد.

وی به برایان شوکان، کاردار سفارت آمریکا در خارطوم گفت، وقت در حال سپری شدن است و توافقی قانونی هم صورت نگرفته است.

وزیر آب سودان گفت، دومین آبگیری یکجانبه سد تهدیدی بر تاسیسات آبی و تمامی فعالیت‌های اقتصادی رود نیل است.

عباس با رئیس هیئت اتحادیه اروپا در خارطوم هم تحولات سد النهضه را بررسی کرد و از او خواست از موضع سودان حمایت کند که خواستار تقویت مکانیزم مذاکره و گسترش چتر میانجیگری است.

در همین راستا، وزارت خارجه اتیوپی هم اعلام کرد، کشورش پیامی به شورای امنیت فرستاده و در آن بر پایبندی خود به مذاکرات تحت رهبری اتحادیه آفریقا تاکید کرده است.

در این پیام اعلام شده، سودان و مصر با دادن پیشنهادات دیگر مثل تشکیل کمیته چهارجانبه روند تحت نظارت اتحادیه آفریقا را تضعیف می کنند.

آخرین مذاکرات پیرامون سد النهضه که در جمهوری کنگو برگزار شد، نتیجه ای نداشت.

مصر از کم شدن سهم سالانه خود از آب رود نیل در پی آبگیری سد النهضه نگران است و سودان هم از تاثیر منفی این سد بر سدهای خود بیم دارد که روی رود نیل ساخته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها