کد خبر: 479363
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال:

سعی داریم نیمکت تیم ملی به مربیان ایرانی برسد / برخی بیش از اندازه به گلایه‌های موسوی پرداختند

رئیس فدراسیون والیبال ایران گفت:‌ تلاش می‌کنیم ظرفیت سکو و نیمکت در المپیک به مربیان داخلی برسد تا تجربه خوبی برای این مربیان باشد.

سعی داریم نیمکت تیم ملی به مربیان ایرانی برسد / برخی بیش از اندازه به گلایه‌های موسوی پرداختند
کد خبر: 479363
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران در باره ورود ولادیمیر آلکنو، سرمربی روسی تیم ملی والیبال به ایران اظهار کرد: وی با یک هفته تأخیر کار خود را شروع کرد. البته توتولو کمک آلکنو طبق برنامه به ایران آمد اما سرمربی تیم ملی به دلیل مشکلی که برای مادرش به وجود آمد به بلاروس رفت و با تأخیر به ایران آمد. از قبل هم این موضوع را اعلام کرده بود.


به گزارش فارس ، وی افزود: در ادامه پرواز روسیه به مقصد استانبول ترکیه منتفی شد و به همین دلیل نتوانست به موقع به ایران بیاید. چند روز پیش دیدم برخی دوستان گفتند سفر آلکنو به ایران به دفعات به تأخیر افتاد اما این گونه نیست بلکه فقط یک بار به تأخیر افتاد. به هر حال به ایران آمد و کارش را شروع کرد.

رئیس فدراسیون والیبال ایران اضافه کرد:‌ 3-2 بازیکن لژیونر به تیم اضافه شده و 3-2 دیگر هم اضافه خواهند شد. تیم آماده می‌شود تا در روزهای اول یا دوم خرداد به سمت ایتالیا حرکت کند و در آنجا به مدت 35 روز برای برگزاری لیگ ملت‌های والیبال مستقر شود. هدف‌گذاری ما از حضور در این مسابقات آماده سازی تیم ملی برای المپیک است و برای لیگ ملت‌ها هدف‌گذاری رفتن روی سکو را نداشته‌ایم.

داورزنی ادامه داد: هدف ما این است که با برگزاری 14 بازی در مرحله مقدماتی و احتمالا 4-3 مسابقه در مراحل نهایی با 18 بازی آماده‌تر شویم. پس از این رقابت‌ها تیم ملی ما به ایران بازمی‌گردد و تمرینات آماده‌سازی خود را ادامه می‌دهد. 9 تا 10 روز قبل از برگزاری مسابقات المپیک به ژاپن می‌رویم تا ضمن تطبیق با وضعیت توکیو 3-2 بازی تدارکاتی پیش بینی شده هم انجام بدهیم. ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد تا تیم با آمادگی در میدان المپیک حاضر شود.

وی درباره این که با توجه به انتخاب مترجم ویژه برای آلکنو، آیا تمام دستیاران ایرانی وی می‌توانند روی نیمکت تیم ملی بنشینند، گفت: روی نیمکت 5 نفر می‌توانند بنشینند. یک نفر پزشک است و 4 نفر دیگر سرمربی و کمک‌هایش هستند. در خیلی از مسابقات معتبر دنیا مترجم با فاصله‌ای پشت نیمکت ایستاده و کارش را انجام می‌دهد. تلاش می‌کنیم کادر فنی ایرانی ما نیمکت تیم ملی را از دست ندهد و پیمان اکبری و محمدرضا تندروان بتوانند در مسابقات لیگ ملت‌ها و المپیک روی نیمکت‌ها بنشینند. البته باید ببینیم طبق مقررات المپیک مترجم می‌تواند پشت نیمکت بنشیند یا خیر. تلاش می‌کنیم ظرفیت سکو و نیمکت در المپیک به مربیان داخلی برسد تا تجربه خوبی برای این مربیان باشد.

رئیس فدراسیون والیبال ایران در باره انتخاب یک مترجم از سوی آلکنو برای خودش عنوان کرد: این فرد حدود 36 سال در روسیه بوده و با باشگاه زنیت کازان همکاری می‌کرد. آلکنو خیلی ضعیف انگلیسی صحبت می‌کند و با توتولو ایتالیایی حرف می زند. چرخش اطلاع‌رسانی و انتقال نکات به بازیکنان از این طریق به این شکل می‌شود که ابتدا آلکنو باید صحبت‌هایش را به توتولو بگوید و این مربی هم با مربی ایرانی که زبان انگلیسی بهتری دارد حرف بزند تا مربی داخلی ما نکات را به بازیکنان بگوید.

داورزنی خاطرنشان کرد: اگر هم بازیکن صحبتی داشته باشد باید آن را به سه نفر بگوید تا به خود آلکنو منظورش را برساند. به همین دلیل ضمن از دست رفتن زمان، کیفیت انتقال صحبت ها هم پایین می‌آید. آلکنو برای بالا رفتن سرعت صحبت کردن خود با بازیکنان تصمیم گرفت از یک مترجم ایرانی استفاده کند تا صحبت‌های وی و بازیکنان به شکل مستقیم به هم منتقل شود. حتی اگر یکی از مربیان ما ایتالیایی بلد بود باز هم صحبت کردن آلکنو به این زبان ضعیف است و به همین دلیل نمی‌توان مسائل مختلف را به بازیکن انتقال داد.

وی ادامه داد: بر همین اساس جمع‌بندی کردیم که روسی صحبت کردن سرمربی تیم ملی و استفاده از یک مترجم ایرانی هم برای خودش بهتر است و هم سرعت انتقال را بالا می‌برد. خوشبختانه مترجم این مربی هم به حدی زبان روسی مسلط است که می‌تواند به سرعت زبان و کلام را منتقل کند. این سرعت عمل در انتقال مطلب خیلی بهتر است. اکنون تست کرونای کسرایی منفی شده و کنار تیم حضور دارد.

رئیس فدراسیون والیبال ایران در باره دلیل اضافه نشدن برخی بازیکنان مثل سعید معروف به اردوی تیم ملی توضیح داد: هیچ مشکلی نیست. تمام این اتفاق‌ها با نظر کادر فنی و آلکنو بود. معروف از امروز به اردوی تیم ملحق می‌شود، محمد موسوی و میلاد عبادی‌پور پس از اتمام مسابقات باشگاهی خود استراحت کرده و سپس به تیم اضافه می‌شوند. امیرحسین اسفندیار و جواد کریمی هم از امروز به اردوی تیم خواهند آمد. از امروز به جز موسوی، عبادی پور و توخته سایر نفرات در اردو هستند و کار خود را برای آمادگی بیشتر انجام می‌دهند.

داورزنی درباره جلسه خود با بهروز عطایی خاطرنشان کرد: دو رویداد مهم جام ملت های آسیا و جام جهانی جوانان را پیش رو داریم. تصمیم گرفتیم برای این مسابقات ترکیبی شامل نفرات حاضر در تیم ملی ب و تیم ملی جوانان ایران در اختیار عطایی باشد. با توجه به شرایط رقابت‌ ها اگر این دو تیم بخواهند کارشان را به شکل مجزا انجام داده و وارد مسابقات شوند با چالشی جدی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در جلسه کمیته فنی نقطه نظرات متفاوتی مطرح شد. برخی دوستان اعتقاد داشتند این دو تیم کاملا مجزا بوده و باید کار خود را جدا دنبال کنند. اواخر شهریور جام ملت‌های آسیا را اواخر شهریور پیش رو داریم و پس از آن هم مسابقات جوانان جهان است که اوایل مهر و یا اواخر شهریور انجام خواهد شد. قرار شد برای جلوگیری از این چالش قرار شد از بین 19-18 بازیکن، 14 بازیکن به مسابقات جوانان جهان رفته و 12 بازیکن هم خود را برای مسابقات جام ملت‌ها آماده کنند.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: ترکیب این نفرات ما را به این جمع‌بندی رساند که آنها با یک سرمربی کار کنند تا دیگر چنین بحثی نداشته باشیم. تیم ملی ب از 4-3 بازیکن تأثیرگذار جوانان استفاده می کند و اگر تیم جوانان این نفرات مؤثر را در طول اردوهایش در اختیار نداشته باشد و پس از برگزاری مسابقات جام ملت‌ها از آنها استفاده کند در مسیر هماهنگ سازی خود با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلایل با نظرات کارشناسان قرار شد تیم ترکیبی تشکیل بدهیم که ابتدا در مسابقات جام ملت‌ها شرکت کرده و پس از آن بلافاصله برای حضور در مسابقات جوانان جهان راهی بلغارستان شود.

داورزنی درباره گلایه‌های محمد موسوی نسبت به پاداش نفرات المپیکی توضیح داد: نمی‌دانم چرا برخی دوستان بیش از اندازه به این موضوع پرداختند. محمد موسوی با انتشار یک استوری مدعی بود پاداشی که پرداخت می‌شود به اندازه زحمت ورزشکاران نیست، اما بحثی که کمیته ملی المپیک مطرح کرده بود مربوط به پاداش‌های پای سکو است که جدا از پاداش‌های پیش بینی شده از سوی دولت خواهد بود که در مراسم تقدیر از ورزشکاران به نفرات حاضر در المپیک و نفراتی که روی سکو می روند پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف نظر دیگری که از قدیم وجود دارد در باره پرداخت نیمی از پاداش ورزشکاران رشته های انفرادی به ملی پوشان رشته های تیمی است. موسوی گلایه‌های خود را مطرح کرده اما صالحی امیری گفت که این جوایز مربوط به پای سکو بوده و اگر ورزشکاران تیمی هم روی سکو بروند، به مانند ورزشکاران رشته‌های انفرادی به شکل دلاری این جایزه را دریافت خواهند کرد. طبیعی است در مراسم تجلیل از قهرمانان هم مبالغ پیش بینی شده از سوی دولت به ورزشکارانی که روی سکو رفتند پرداخت خواهد شد.

رئیس فدراسیون والیبال درباره این که برخی‌ها می‌گویند اگر به جای ملی‌پوشان والیبال که اکنون قراردادهای میلیاردی دارند ورزشکاران سایر رشته‌ها چنین پستی منتشر می‌کردند طبیعی‌تر به نظر می‌رسید گفت: بحث مبلغ و میزان نیست. رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال برای شرکت در المپیک شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای دارند. از طرفی یک تیم برای کسب سهمیه المپیک و روی سکو رفتن در مسابقات جهانی آسیایی وقت زیادی می‌گذارد. برخی مواقع بازیکنان این رشته‌ها باید 9-8 بازی بعضا دو ساعته انجام بدهند تا پاداشی دریافت کنند.

داورزنی افزود: زمانی که خودم به عنوان معاون ورزش قهرمانی در وزارت ورزش بودم روی این موضوع بحث داشتیم. درست نیست به ورزشکاران تیم‌هایی که به المپیک راه یافته یا در مسابقات جهانی خوش می‌درخشند بگوییم نصف مبلغ پاداش رشته‌های انفرادی دریافت کنند. ورزشکاران رشته‌های تیمی اعتقاد داشتند زحمت زیادی می‌‌کشند و مسیر سخت‌تری نسبت به خیلی از رشته‌های انفرادی برای حضور در المپیک طی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. مدت‌هاست در ورزش کشور حضور دارم و می‌دانم حضور در المپیک برای والیبال و بسکتبال کار ساده‌ای نیست، ‌بلکه پیچیده و سخت است.

وی در گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران خاطرنشان کرد: پرداخت نصف پاداش ورزشکاران رشته‌های انفرادی به نفرات رشته‌های تیمی گلایه‌هایی را به وجود می‌آورد و این شائبه‌ را به وجود می‌آورد که دولت و کمیته ملی المپیک به رشته‌های تیمی اهمیت چندانی نمی‌دهند در حالی که خودم می‌دانم دولت، وزارت ورزش و کمیته المپیک توجه ویژه‌ای به این رشته‌ها دارند. امیدوارم در مراسم تجلیل از قهرمانان این موضوع حل شود تا رشته‌های تیمی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال که در سطح قاره‌ای و جهانی خوش می‌درخشند بیشتر مورد توجه و عنایت قرار بگیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها