33 سیارک توسط محققان ایرانی کشف شد / کشورهای غربی به عضویت کره شمالی در کمیته علمی فنی کوپوس مخالفت کردند

در پنجاه و هشتمین نشست علمی کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس)، ایران با اعلام فعالیتها در پایش اجرام نزدیک به زمین، از کشف و ثبت 33 سیارک توسط محققان کشور خبر داد.

33 سیارک توسط محققان ایرانی کشف شد / کشورهای غربی به عضویت کره شمالی در کمیته علمی فنی کوپوس مخالفت کردند
کد خبر: 479420
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۲:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی - فنی کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد)، به میزبانی دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در وین به صورت مجازی در حال برگزاری است.

به گزارش مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، در این نشست که تا 10 اردیبهشت ماه 1400 ادامه خواهد داشت، نمایندگان کشورها و نهادهای عضو ناظر در خصوص پسماندهای فضایی، نقش کشورهای با سابقه در فعالیت‌های فضایی در ایجاد پسماندهای فضایی و مسئولیت آنها در این خصوص بیانیه دادند.

در این زمینه تاکید شد که ایجاد زباله فضایی نباید تبدیل به اهرمی برای محدود کردن فعالیت‌های کشورهای نوپا در عرصه فضایی باشد.

در ادامه نیز، بیانیه‌هایی درباره فعالیت‌های گسترده صورت گرفته در خصوص استفاده از فناوری فضایی جهت توسعه جوامع در زمینه‌های مختلفی اعم از مدیریت بلایای طبیعی، پایش منابع آبی و خاکی، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، پایش و تحلیل اثرات گرم شدن زمین و ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌ها، پایش میزان دی اکسید کربن در جو، بالا آمدن آب دریاها و دیگر موضوعات در این خصوص، قرائت شد.

ذیل موضوع اجرام فضایی نزدیک به سطح زمین (NEO)، فعالیت‌های صورت گرفته برای پایش و ثبت این اجرام و محاسبه دقیق مدار آنها و تحلیل امکان برخورد آنها به زمین ارائه شد و نظرات برخی کشورها در خصوص راهکارهای مقابله با این اجرام و سیارک‌ها اعلام شد.

از این رو جمهوری اسلامی ایران نیز بیانیه خود در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته برای پایش اجرام نزدیک به زمین را قرائت کرد.

مسئولان سازمان فضایی با قرائت بیانیه در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته برای پایش اجرام نزدیک به زمین، از کشف و ثبت 33 سیارک توسط محققان کشورمان خبر دادند.

در بخش بیانیه‌های تخصصی و نوآوری‌های فنی نیز اولین ارائه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ارتباطات فضایی هوشمند با استفاده از آنتن‌های پلاسمایی» توسط پژوهشگاه هوافضا ارائه شد.

در این نشست موضوع عضویت کره شمالی در کمیته علمی فنی کوپوس نیز مجدداً مطرح شد که با مخالفت کشورهای غربی به ویژه انگلیس، کانادا، ژاپن، نیوزلند، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا مواجه شد.

در همین حال در این نمایندگان اتحادیه اروپا، گروه 77 به علاوه چین، اتریش، اتحادیه اروپا، سوئیس، ایتالیا، روسیه، آمریکا و کانادا اقدام به ارائه بیانیه ای با هدف تشریح مهمترین اقدامات و دستاوردهای فضایی خود کردند.

نماینده روسیه نیز گزارشی مختصر از برگزاری مراسم شصتمین سالگرد اعزام نخستین فضانورد به فضای ماورای جو ارائه کرد.

در این نشست بیانیه‌هایی ذیل دستور کار اقلیم فضا و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی و فعالیت‌های در دست اقدام برای پایش اقلیم مدار زمین، اقلیم ماه، اقلیم فضای میان سیاره‌ای و نیز خورشید ارائه شد.

اقلیم فضایی و خصوصاً فعالیت‌های خورشیدی، می‌تواند اثرات مخربی بر فعالیت‌های مختلف در زمین داشته باشد و برای این منظور، سامانه‌هایی برای اطلاع رسانی بلادرنگ در این خصوص ایجاد شده اند.

همچنین در این گردهمایی، موضوع ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد و افزایش خطر برخورد میان ماهواره‌ها و نیز مشکلات ایجاد شده برای مشاهده آسمان شب توسط منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ مورد اشاره و بررسی قرار گرفت.

در حوزه استفاده از انرژی هسته‌ای در فعالیت‌های فضایی، برخی کشورها تاکید بر حق تمامی کشورها خصوصاً کشورهای در حال توسعه جهت استفاده از این سوخت داشتند.

ارائه بعدی جمهوری اسلامی ایران در این بخش روز سه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1400 خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها