کد خبر: 479526
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

در «اعتمادآنلاین» ببینید:

مستند| «مشهدقالی»؛ روایت سوگواری محرم در مشهد اردهال

«مشهدقالی» مستندی ساخته ناصر تقوایی است که این فیلمساز شهیر ایرانی آن را در سال 1350 و با مضمونی درباره مراسم سوگواری محرم ساخته است.

حجم ویدیو: 71.16M | مدت زمان ویدیو: 00:17:05 دانلود ویدیو
کد خبر: 479526
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «مشهدقالی» مستندی ساخته ناصر تقوایی است که این فیلمساز شهیر ایرانی آن را در سال 1350 و با مضمونی درباره مراسم سوگواری محرم ساخته است.

این فیلم مستند کوتاه 17 دقیقه‌ای با تصویرهایی از چند پرده نقاشی، هجرت سلطان علی را از مدینه به کاشان با واسطه نقالی وصف می‌کند.

آن‌گونه که عباس بهارلو درباره این مستند نوشته تقوایی‌ در «مشهد قالی‌ یا مشهد اردهال به سراغ‌ یکی‌ دیگر از روایت‌های مذهبی‌- البته‌ خارج‌ از خطه‌ جنوب‌- رفت‌ و اگر‌چه‌ تصاویر فیلم‌ را با عجله‌ فیلمبرداری‌ و تدوین‌ کرد، متن‌ آن را با تحقیق‌ و تامل‌ نوشت‌. تقوایی‌ پیش‌ از آنکه مشهد قالی‌ را بسازد مقاله‌ شایان ‌توجه آل‌احمد را درباره‌ مراسم قالیشویان‌ در اردهال‌ خوانده‌ بود و پس‌ از آن‌ همراه‌ ابراهیم گلستان‌ و دکتر ساعدی‌ به‌ محل‌ رفته و شاهد فیلمبرداری‌ گلستان‌ از این‌ مراسم‌ بود. فیلم‌ گلستان‌ به دلیل‌ اشکالی‌ که‌ در دوربین شانزده‌ میلیمتری بولکس‌ ایجاد شده‌ بود، قابل‌ استفاده‌ نبود. تنها حاصل‌ این سفر عکس‌هایی‌ بود که‌ تقوایی‌ گرفته‌ بود. تقوایی‌ در بازگشت‌، ساختن‌ چنین‌ فیلمی‌ را به غفاری‌ و قطبی‌ (در تلویزیون ملی ایران) پیشنهاد داد و هر سه‌ با یک‌ گروه‌ فنی‌ عازم‌ اردهال‌ شدند. غفاری‌ مایل بود خودش‌ فیلم‌ را بسازد؛ اما وقتی‌ شور و علاقه‌ تقوایی‌ را دید اجازه‌ دادند او کارگردان فیلم‌ باشد.»

فیلمبرداری این مستند بر عهده منصور یزدی و نعمت حقیقی بوده و پیمان دادخواه به عنوان پرده‌ساز و سیروس افهمی به عنوان پرده گو در این مستند حضور دارند. اسدالله پیمان هم راوی این مستند است.

مستند «مشهدقالی» را در اعتمادآنلاین ببینید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها