کابوس اردوغان محقق شد/ آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه 4 اردیبهشت (24 آوریل) همزمان با یکصد و ششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان تبعید و کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی، از این واقعه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد.

کابوس اردوغان محقق شد/ آمریکا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت
کد خبر: 479566
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۹:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مقامات آمریکایی و برخی مسئولان کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بودند که رئیس جمهوری آمریکا بنا دارد همانطور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت بشناسد.

به گزارش یورونیوز، آقای بایدن جمعه شب یک روز پیش از آنکه رسما طی سخنانی از کشتار ارامنه در زمان عثمانی به عنوان نسل‌کشی یاد کند تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفتگو کرده بود.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای کوتاه که پس از گفتگوی تلفنی روسای دو کشور آمریکا و ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که جو بایدن عزم و اراده خود و کشورش برای داشتن روابط سازنده دوجانبه را به اطلاع همتای ترک خود رسانده است.

در اطلاعیه کاخ سفید همچنین بر ضرروت اتخاذ رویکری موثر برای مدیریت و حل و فصل اختلاف‌ها میان دو کشور تاکید شده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز جمعه شب تصمیم بایدن برای اعلام موضع رسمی در باره کشتار ارامنه را غیرقابل اجتناب توصیف و اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه رسما در این خصوص سخن خواهد گفت.

این در حالیست که خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار گزارشی از گفتگوی تلفنی جو بایدن با رجب طیب اردوغان اشاره‌ای به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی نکرد و تنها اظهارات دو طرف مبنی بر لزوم «گسترش همکاری‌ها، مدیریت اختلافات و روابط دوجانبه سازنده» را بازتاب داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها