بابک دین پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا خبر داد:

نقض قوانین قرنطینه توسط 21 درصد از مبتلایان کرونایی/ برخورد قانونی با ناقضین قرنطینه

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: موارد نقض قرنطینه را به صورت مستمر به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گزارش تا پس از جمع بندی، حسب قانون برخوردهای لازم قانونی با ناقضین قرنطینه صورت گیرد.

نقض قوانین قرنطینه توسط 21 درصد از مبتلایان کرونایی/ برخورد قانونی با ناقضین قرنطینه
کد خبر: 479679
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بابک دین پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با تشریح جزئیات موارد نقض قرنطینه در فروردین ماه امسال گفت: طبق گزارش سازمان حراست کل کشور 21 هزار بیمار کرونایی مقررات قرنطینه را نقض و با توجه به تکراری بودن موارد نقض از یک تا 14 بار، توسط این افراد در کل حدود 538 هزار و 666 مورد نقض قرنطینه در کشور صورت گرفته که به طور متوسط 21 درصد از مبتلایان به کووید 19 را شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، بابک دین پرست یکی از موانع جدی در کنترل اپیدمی بیماری کرونا را تداوم زنجیره این بیماری عنوان کرد و گفت: مقرر شد جلسات روزانه ستادهای استانی و شهرستانی به صورت مرتب برگزار و با بازرسی‌های دقیق و کارشناسی شده و با نظارت کمیته عالی نظارت وزارت بهداشت، موارد نقض قرنطینه را به صورت مستمر به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گزارش تا پس از جمع بندی، حسب قانون برخوردهای لازم قانونی با ناقضین قرنطینه صورت گیرد.

دین پرست با بیان جزئیات مربوط به ابعاد نقض قرنطینه از سوی مبتلایان گفت: متاسفانه افراد مبتلا به کرونا با علم به داشتن بیماری اقدام به سفر نموده که این امر در گسترش زنجیره بیماری تاثیر مثبت داشته است.

وی با بیان اینکه در 543 فقره از موارد نقض قرنطینه در ایام فروردین ماه، مسافتی بیش از هزار کیلومتر طی شده است، ‌عنوان کرد: در 4 هزار و 192 مورد از نقض قرنطینه‌ها که حدود 9درصد از موارد نقص است، متخلفان بیش از 500 کیلومتر، تردد داشتند.

معاون وزیر کشور با اشاره به بیش از 100 کیلومتر طی مسافت در 39 هزار و 367 مورد از نقض قرنطینه ها که معادل 7 درصد از موارد نقض قرنطینه است، گفت: در 43 هزار و 356 فقره از موارد نقض قرنطینه که حدود 8 درصد از کل مجموعه نقص قرنطینه هاست، بیش از 50 کیلومتر تردد، واقع شده است.

وی بیش از 20 کیلومتر طی مسافت را متعلق به 120 هزار و 235 مورد از نقص قرنطینه‌ها؛ یعنی 22 درصد از کل موارد نقض برشمرد و افزود: در 330 هزار و 973 مورد یعنی 61 درصد از کل موارد نقص، کمتر از 20 کیلومتر تردد یا طی مسافت صورت گرفته است. در این خصوص باید با هماهنگی استانداری‌ها، نیروهای ناجا و وزارت بهداشت؛ بتوانیم افراد مبتلا به کووید را شناسایی و از انتقال ویروس به شهرهای دیگر جلوگیری کنیم.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با بیان اینکه یکی از مکانیسم‌های عملیاتی در کنترل و قطع زنجیره بیماری، اتصال تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و نظارتی کشور به سامانه مدیریت مراجعین است، گفت: طبق مستندات موجود، 92 دستگاه اجرایی تاکنون در سامانه مدیریت مراجعین عضو شده اند با همکاری این دستگاه‌ها، در این مدت؛ یک میلیون و 136 هزار و 130 مورد استعلام توسط آن 94 دستگاه انجام شده است و در نتیجه آن، جواب تعداد یک میلیون و 125 هزار ‌و 757 مورد استعلام مراجعین و متقاضیان دریافت خدمات (معادل 99 درصد) منفی و پاسخ 10 هزار و 373 مورد استعلام برابر یک درصد) مثبت کرونا بوده که از ورود آنها به داخل دستگاه‌ها و سازمان‌ها و یا ارائه خدمت به آنها جلوگیری و ممانعت به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: با این حال هنوز تعداد 18 دستگاه اجرایی زیرمجموعه قوای مجریه و مقننه و همچنین دیگر نهادها، تاکنون به سامانه مدیریت متصل نشده‌اند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ضرورت دارد با هدف شناسایی دقیق و بهتر بیماران کرونایی، این دستگاه‌ها در اسرع وقت نسبت به عضویت در سامانه مدیریت متصل اقدام کنند؛ گفت: در صورت عدم اجرای این موضوع، مقرر شده است که سازمان حراست کل کشور، نسبت به توجیه مسئولین ذیربط دستگاه‌های مذکور برای اجرای مصوبه ظرف یک هفته اقدام و در صورت استنکاف از این امر، عوامل اصلی دستگاه‌ها و نهادهای سهل انگار را جهت معرفی به مراجع قضایی، به قرارگاه عملیاتی اعلام خواهد کرد.

دین پرست همچنین گفت: تاکنون مراکز بهداشتی - درمانی و آزمایشگاه‌های تحت پوشش و مدیریت یک وزارتخانه، یک سازمان، یک بانک و همچنین تعدادی از مراکز مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اعم از دولتی و غیردولتی)، کماکان از اتصال به سامانه مذکور و ثبت اطلاعات مربوط به بیماران کرونایی استنکاف می‌ورزند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه قرارگاه مقرر شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با دریافت اطلاعات و مشخصات دقیق مراکز متخلف از سازمان حراست کل کشور، نسبت به پیگیری موضوع اقدام و تمهیدات لازم را در راستای اتصال مراکز مذکور به سامانه مربوطه، حداکثر ظرف مدت یک هفته اقدام نمایند. در صورت عدم تمکین مسئولین ذیربط مراکز موصوف از مصوبه قرارگاه، در پایان مهلت مقرر، این گروه از متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها