«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چشم‌انداز خاورمیانه تا سال 2030 از نگاه تحلیلگران اسرائیل چگونه است؟ - سناریوی سوم

از منظر سناریوی سوم منطقه در سال‌های پیش رو شاهد خلاصی از ویروس کرونا، ادامه کاهش حضور و تعهدات خارجی ایالات متحده به ویژه در رابطه با خاورمیانه و استمرار نزول بهای نفت خواهد بود.

چشم‌انداز خاورمیانه تا سال 2030 از نگاه تحلیلگران اسرائیل چگونه است؟ - سناریوی سوم
کد خبر: 479684
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- سه محقق اسرائیلی چهره منطقه را در سال 2030 از دیدگاه تل‌آویو ترسیم کرده و به تبیین پیش‌بینی‌های خود از شرایط و وضعیت ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی در آن برهه زمانی پرداخته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، آری هیستین (Ari Heistein) از موسسه تحقیقات امنیت (رژیم) اسرائیل، یکی از نزدیک‌ترین پژوهشکده‌ها به بنیامین نتانیاهو و دانیل راکیو (Daniel Rakov)، افسر سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل و متخصص تحلیل داده‌ها به اتفاق یائیل جوزینسکی (Yoel Guzansky) پژوهشگر مرکز تحقیقات خاورمیانه و کارشناس ابعاد سیاسی و امنیتی منطقه خلیج فارس در یک تحقیق مشترک به تشریح چهره خاورمیانه در سال 2030 از منظر اسرائیلی پرداخته و چهار سناریو ارائه کرده‌اند. پیش از این سناریو اول و سناریو دوم را در اعتمادآنلاین خواندید و اکنون خلاصه‌ای از سناریوی سوم در پی می‌‌آید:

از منظر سناریوی سوم منطقه در سال‌های پیش رو شاهد خلاصی از ویروس کرونا، ادامه کاهش حضور و تعهدات خارجی ایالات متحده به ویژه در رابطه با خاورمیانه و استمرار نزول بهای نفت خواهد بود.

طراحان این سناریو به نوعی تلاش برای تغییر نظام در ایران را تحقق‌یافته پنداشته‌اند، اما در عین حال اعتراف می‌کنند حتی در صورت تغییر نظام هم سیستم جدید با همان رویکرد و سیاست‌ها و چشمداشت‌های سنتی ایران به کار خود ادامه می‌دهد. پیرو این رویکرد، به زعم نویسندگان سناریو، رویکرد ناسیونالیستی عرب‌ها دوباره متبلور خواهد شد و احتمالاً نوعی همبستگی سعودی، مصری، سوری برای مقابله با سیاست‌های نظام جدید ایران شکل خواهد گرفت.

ترکیه هم به این تلاش‌ها می‌پیوندد و با کاهش سهمیه آب رود ارس مشکلات آبی استان‌های ایران را تشدید و با این کار در این تقابل مشارکت می کند.

ایران هم در مقابل با حمایت از جریان‌های جدایی‌طلب کرد به این اقدام ترکیه واکنش نشان می‌‌دهد.

در همین چارچوب روسیه نیز نفوذ خود را در ساختار نظام جدید ایران پررنگ‌تر و در این زمینه سعی خواهد کرد با همسو کردن ایران، قطر و ترکمنستان کارتل گازی فراگیری ایجاد کند.

چنین ساختاری بین روسیه با کشورهایی همچون چین که به افزایش بهای گاز اعتراض دارد و ترکیه که با اقدام روسیه در دور کردن مسیر انتقال گاز از خاک این کشور مخالف است تنش‌هایی به وجود می‌آورد.

در چارچوب این سناریو، جنگی بین مصر، سودان و اریتره علیه اتیوپی در خواهد گرفت، اما بعد از چند ماه روسیه، چین و اتحادیه آفریقا موفق به متوقف کردن این جنگ می‌‌شوند.

این جنگ احتمالاً طی سال‌های 2021 تا 2025 به وقوع می‌ پیوندد، این در حالی است که در دوره بعد از 2025 تنش‌های مذهبی در عراق شدت خواهد یافت؛ این تنش به دیگر کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس هم سرایت می‌کند که در این میان تاسیسات نفتی نیز از این درگیری بی‌نصیب نخواهند ماند.

طبق این سناریو، مصر با هزینه عربستان در سال 2027 بمب هسته‌ای تولید ‌می‌کند و از سویی ترکیه با همکاری پاکستان در سال 2029 به این مهم دست پیدا می‌کند.

علاوه بر این، در بعد بین‌المللی، رقابت چین و روسیه در منطقه خاورمیانه پیش‌بینی شده است که در سال 2030 به نقطه اوج خود می‌‌رسد.

در قسمت بعد سناریوی چهارم را شرح می‌دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها