جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

باید با سعودی‌ها در خصوص منافع منطقه‌ای به تفاهم برسیم / عربستان نباید ایران را به چشم دشمن خود ببیند / مذاکره بین ایران و عربستان باعث تضعیف اسرائیل می‌شود

جلیل رحیمی جهان‌آبادی گفت: مذاکراتی که اخیرا با واسطه‌گری عراق بین ایران و عربستان شروع شده، برای هر دو می‌تواند مفید باشد و ضمن اینکه دو کشور می‌توانند تنش‌هایی که با هم دارند را کاهش دهند، به بهبود شرایط در منطقه هم کمک خواهد کرد. ما باید با سعودی‌ها در خصوص این منافع منطقه‌ای به تفاهم برسیم.

باید با سعودی‌ها در خصوص منافع منطقه‌ای به تفاهم برسیم / عربستان نباید ایران را به چشم دشمن خود ببیند / مذاکره بین ایران و عربستان باعث تضعیف اسرائیل می‌شود
کد خبر: 479714
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۹:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکراتی که اخیرا بین ایران و عربستان در حال انجام است، اظهار کرد: ایران و عربستان دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه اند و هر اختلافی که بین این دو کشور بروز پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های بسیاری در خلیج فارس و کشورهای منطقه شود. کشورهایی مانند عراق که تمایل دارند هم با ایران و هم با عربستان روابط داشته باشند، بسیار تلاش می‌کنند که نقش واسطه را برای حل اختلافات این دو کشور ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که از کاهش تنش با کشورهای همسایه از جمله عربستان استقبال می‌کند، اضافه داد: ما و عربستان به دلایلی مانند مسائل مربوط به اوپک و فروش نفت، مسائل مربوط به حج و منافع امنیتی مشترکی که در حوزه خلیج فارس داریم، می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها تفاهم داشته باشیم و مشکلات خودمان را حل کنیم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با تاکید بر اینکه تا کنون سیاست رسمی جمهوری اسلامی، تنش‌زدایی با عربستان بوده است، خاطرنشان کرد: ما هرگز به دنبال ایجاد چالش در روابط خودمان با سعودی‌ها نبودیم و حتی زمان‌هایی که اتفاقات تلخی مانند حادثه منا رخ داد، باز هم ایران سعی کرد رابطه خود را با عربستان حفظ کند.

رحیمی ادامه داد: اما هیئت حاکمه جدید عربستان دست به اقداماتی چون حضور در جنگ یمن و دخالت‌هایی در مسائل مربوط به عراق و سوریه انجام داد که منجر به افزایش تنش‌ها در رابطه ایران با این کشور شد. اخیرا هم سعودی‌ها در خصوص پرونده اتمی ایران مسائلی را مطرح کردند که باعث شد تنش بین دو کشور افزایش یابد.

وی عنوان کرد: مذاکراتی که اخیرا با واسطه‌گری عراق بین ایران و عربستان شروع شده، برای هر دو کشور می‌تواند مفید باشد و ضمن اینکه دو کشور اسلامی و قدرتمند در منطقه می‌توانند تنش‌هایی که با هم دارند را کاهش دهند، به بهبود شرایط در دیگر کشورهای منطقه هم کمک خواهد کرد. کشورهایی مانند امارات، کویت، عراق و قطر تمایل دارند هم با ایران رابطه داشته باشند و هم با عربستان. ما باید با سعودی‌ها در خصوص این منافع منطقه‌ای به تفاهم برسیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این انتظار از عربستان وجود دارد که ایران را به چشم دشمن خود نبیند، گفت: دشمن واقعی اسرائیل است که هم سرزمین‌های اسلامی را اشغال کرده است و هم به تنش و آشوب موجود در منطقه دامن می‌زند و کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند.

رحیمی تاکید کرد: به نظر من گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان می‌تواند به بهبود روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین ما و کشورهای عربی کمک کند و همچنین باعث تضعیف اسرائیل شود و توازن قوا در منطقه را بر علیه رژیم صهیونیستی شکل دهد. اسرائیل نمی‌خواهد در روابط بین ایران و کشورهای عربی تنش‌زدایی صورت گیرد و همواره تلاش می‌کند این روابط را تیره نگه دارد، لذا این گفت‌وگوها برای هر دو کشور و جهان اسلام مفید خواهد بود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با بیان اینکه مذاکرات ایران در وین ارتباطی با عربستان ندارد، عنوان کرد: مذاکرات ما در وین با طرف‌های غربی است و خود سعودی‌ها هم می‌دانند که در مذاکرات وین طرف گفت‌وگوی ما نیستند، اما به نظر من تنش‌های موجود منطقه، کاهش روابطی که به ضرر همه کشورهای منطقه است و مشکلاتی که در جنگ یمن بروز پیدا کرده، سعودی‌ها را مجاب کرده است که بر سر میز گفت‌وگو با ایران بنشینند.

وی افزود: از طرفی هم ایران نمی‌خواهد که تنش و چالش در منطقه، بر مذاکراتش با کشورهای غربی در وین اثر منفی بگذارد و همچنین می‌خواهد از گسترش نفوذ اسرائیل در منطقه خلیج فارس جلوگیری کند. در مذاکرات بین ایران و عربستان، هر کشوری به دنبال منافع خود است، اما به نظر من ما منافع و دیدگاه‌های مشترک زیادی با سعودی‌ها داریم که در این مذاکرات می‌توانیم آن‌ها را دنبال کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص آینده مذاکرات بین ایران و عربستان، بیان کرد: این مسئله بستگی دارد به اینکه عربستان تا چه حد با واقعیت‌های منطقه و جایگاه ایران در خاور میانه آشنا شده باشد. اگر واقعا درک درستی از این داشته باشد که ایران در منطقه به دنبال ایجاد تنش با کشورهای اسلامی نیست و اگر هزینه‌ای می‌کند و فشاری را متحمل می‌شود؛ به دلیل دفاع از جهان اسلام است، روابط بین ما و آنان به سمت بهبود خواهد رفت.

رحیمی ادامه داد: اما اگر سعودی‌ها نتوانند این مسئله را درک کنند و تحت تاثیر القائات آمریکا، اسرائیل و گروه‌های معاند و ضد انقلاب قرار گیرند، ممکن است این آسیب‌هایی که تا به حال به منافع خودشان و امنیت کشورهای منطقه وارد کرده‌اند، تداوم یابد. در هر صورت ایران خواهان صلح با کشورهای عربی و اسلامی است و برای گفت‌وگو، کاهش نفوذ اسرائیل در منطقه و حمایت از قدرت و ظرفیت جهان اسلام به عنوان محور همکاری‌ها در منطقه، آمادگی و میزان نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات به میزان صداقت طرف مقابل بستگی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها