آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی:

آبگیری سدالنهضه در زمان مقرر انجام می‌شود/ تاکید سودان بر لزوم دستیابی به توافق الزام‌آور

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی خاطرنشان کرد، مرحله دوم آبگیری سد النهضه در موعد مقرر انجام خواهد شد.

آبگیری سدالنهضه در زمان مقرر انجام می‌شود/ تاکید سودان بر لزوم دستیابی به توافق الزام‌آور
کد خبر: 479739
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نخست وزیر اتیوپی تاکید کرد، علی‌رغم همه فشارها، مرحله دوم آبگیری سد النهضه در موعد مقرر انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی خاطرنشان کرد، مرحله دوم آبگیری سد النهضه در موعد مقرر انجام خواهد شد

آبی احمد در سخنانی گروه‌های داخلی و خارجی را به تلاش برای تهدید ثبات اتیوپی متهم و تاکید کرد: این فشارها مانع از آبگیری سد النهضه نخواهد شد.

وی اظهار داشت: علیرغم تمام توطئه‌ها و فشارها، ما مصمم به آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه در زمان مقرر و برگزاری انتخابات هستیم.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حق آب این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا می‌گوید که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید 6000 مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

از سوی دیگر، مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان با سفیر چین در خارطوم دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار به بررسی راه‌های همکاری و منافع مشترک دو کشور از جمله پرونده سد النهضه پرداختند.

وزیر خارجه سودان در جریان این دیدار بر موضع این کشور در قبال پرونده سد النهضه و اهمیت دستیابی به توافق قانونی الزام‌آور قبل از آبگیری دوم این سد تاکید کرد.

مریم صادق المهدی از حمایت بی‌وقفه چین از انقلاب سودان و انتقال صلح‌آمیز قدرت و همچنین حمایت پزشکی طی شیوع ویروس کرونا تقدیر و تشکر کرد.

وی روابط میان سودان و چین و همچنین تخصص و مهارت چینی در شماری از زمینه‌ها از جمله زیر ساخت‌ها، نفت و استخراج معادن را ستود.

وزیر خارجه سودان مقدمات برگزاری کنفرانس پاریس که قرار است در ماه مه آتی برگزار شود و همچنین اهمیت کنفرانس سودان در زمینه سرمایه‌گذاری و پرداخت بدهی‌ها را مورد بررسی قرار داد.

سفیر چین در خارطوم نیز روابط استراتژیک میان دو کشور و نقش کلیدی سودان در حفظ امنیت منطقه را ارج نهاد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت پیشبرد روابط دوجانبه و ارتقای آن، از وزیر خارجه سودان جهت سفر به پکن در نزدیکترین زمان ممکن دعوت به عمل آورد.

سفیر چین در خارطوم بر پایبندی کشورش به ارائه هرگونه کمک و پشتیبانی به سودان تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها