کد خبر: 479940
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۸:۴۰:۰۰
| |

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد:

تشکیل اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه در تهران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما تشکیل هرچه سریع تر اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه در تهران است تا مانع ورود مجدد آمریکا به این کشور شویم.

تشکیل اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه در تهران
کد خبر: 479940
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فدا حسین مالکی در واکنش به خروج آمریکایی ها از خاک افغانستان، گفت: تشخیص بایدن مبنی بر حضور ناموفق بیش از دو دهه آمریکایی ها در افغانستان و شکست خوردن این استراتژی، صحیح بود و در نهایت منجر به تصمیم آنها به خروج از خاک این کشور شد.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه علت خروج نیروهای آمریکا از منطقه را شکست های پی در پی سیاسی و نظامی دانست و افزود: زمانی آمریکایی ها بر اساس مصوبه سازمان ملل در سال 2003 به افغانستان آمدند تا با تروریسم و مواد مخدر مبارزه کنند اما بعد از 20 سال در هر دو حوزه شکست خوردند.

وی یادآور شد: امروز توزیع مواد مخدر از افغانستان به بالای 90 درصد افزایش یافته است و در حوزه تروریسم نیز آمریکایی ها در مذاکرات دوحه به طالبان مشروعیت سیاسی دادند.

مالکی ادامه داد: استنباط آمریکایی ها این است که ماندگاری آنها در منطقه و عملیات های کورکورانه مشکلات جدی برای نیروهای آنها به وجود آورده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر کشورهای قدرتمند منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران و روسیه تحرکات آمریکایی ها را دائم رصد می کنند و اجازه قدرتنمایی به آنها نمی دهند لذا این موضوعات باعث شده است آمریکایی ها در نمایش قدرت نیز با شکست مواجه شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه تحولات داخلی افغانستان برای کشورهای همسایه مهم است، عنوان کرد: متأسفانه در این خصوص دیپلماسی پیش قدمی نداشتیم تا حضور فعال تری در مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد که این شیوه باید همزمان با خروج آمریکایی ها از افغانستان اصلاح شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ممکن است در آینده نزدیک شاهد جنگ های داخلی در افغانستان باشیم، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما تشکیل هرچه سریع تر اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه در تهران است تا مانع ورود مجدد آمریکا به این کشور شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها