شیوه‌نامه واکسیناسیون کرونا برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ابلاغ شد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ شیوه‌نامه تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج خبر داد.

شیوه‌نامه واکسیناسیون کرونا برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ابلاغ شد
کد خبر: 480141
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۰:۵۲:۱۹

اعتمادآنلاین| مهدی شادنوش، درباره شیوه نامه تزریق واکسن کووید19 به بیماران نادر، صعب العلاج و سرطان افزود: بر اساس شیوه نامه واکسیناسیون بیماران خاص، نادر، صعب العلاج بیماران مبتلا به سرطان که در 6 ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب العلاج در حال دریافت درمان ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این بیماران برای دریافت واکسن باید به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاصای دریافت واکسن را ارائه کنند.

پس از دریافت درخواست های واکسن، آمار بیماران متقاضی واکسن کرونا از طریق مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی اعم از دولتی و غیر دولتی به معاونت های درمان دانشگاههای علوم پزشکی معرفی می شوند یا با معرفی پزشک معالج و گزارش پاتولوژی این بیماران به مراکز منتخب اعلامی از سوی معاونت های درمان ارجاع می شوند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت گفت: محل تزریق واکسن به این بیماران همان مراکز دولتی یا غیر دولتی درمانی خودشان است و با هماهنگی معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تیم واکسیناتور در زمان اعلام شده به آن مرکز مراجعه می کند.

شادنوش افزود: روابط عمومی دانشگاههای علوم پزشکی موظف هستند از طریق رسانه های مختلف، روند واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج را اطلاع رسانی کنند و بیماران در اولویت اول و دوم واکسیناسیون بر اساس لیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و روزهای نوبت دهی اعلام شده، واکسن کرونا را دریافت می کنند.

دانشگاههای علوم پزشکی موظف هستند یک خط تلفن ارتباطی مشخص را برای راهنمایی بیماران و خانواده های آنها برای پشتیبانی و مانع زدایی اعلام کنند.

وی درباره واکسیناسیون بیماران «ام اس» نیز گفت: اطلاع رسانی و فراخوان بیماران «ام اس» با هماهنگی شعب استانی انجمن «ام اس» انجام می شود.

لیست این بیماران از طریق این مراکز به معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام می شود و واکسیناسیون بیماران «ام اس» با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در همان مراکز جامع و منتخب درمان بیماران «ام اس» صورت می پذیرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت افزود: در مورد بیماران دیالیزی طبق روال قبل واکسیناسیون ادامه می یابد و در مورد سایر بیماران مانند هموفیلی، تالاسمی و اتیسم، اطلاع رسانی و فراخوان بیماران با هماهنگی شعب استانی انجمن های تالاسمی، هموفیلی و اتیسم و ارائه لیست و هماهنگی این انجمن ها با معاونت های درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی انجام و در هر شهر حداقل یک مرکز برای واکسیناسیون این بیماران معرفی می شود.

شادنوش گفت: در خصوص سایر بیماری‌های نادر نیز بر حسب اولویت ها و میزان واکسن تحویلی و همچنین دستورالعمل های ابلاغی کمیته ملی واکسیناسیون به زودی اطلاع رسانی می شود.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده و تاکنون 618 هزار و 362 نفر دوز اول واکسن کرونا و 165 هزار و 655 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 784 هزار و 17 دوز رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها