کد خبر: 480520
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۰:۰۰:۵۸
| |

مخترع جوان قمی

باید به جای استخدام شدن، استخدام گر باشیم

مدیرگروه دانشگاه علمی‌کاربردی استان قم گفت: درحال حاضرشاهد تغییر نسل دانشگاهی هستیم و باید به‌جای درخواست استخدام شدن، استخدام‌گر و مولد باشیم.

باید به جای استخدام شدن، استخدام گر باشیم
کد خبر: 480520
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۰:۰۰:۵۸

اعتمادآنلاین| مهدی جعفری درخصوص سیر تحصیلی و فنی خود، بیان کرد: بنده متولد 1368 در استان قم هستم و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1386 در دانشگاه دولتی بیرجند در رشته مهندسی معدن پذیرفته شدم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پس از فراغت از تحصیل به عنوان استعدادهای درخشان و کسب رتبه سوم در این مقطع، کارنامه من برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای تحصیل در دانشگاه‌های بین المللی امام خمینی(ره) قزوین و تربیت مدرس کاشان مورد بررسی و دعوت نهایی قرار گرفت که در نهایت در سال 1390 برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه کاشان شدم و در سال 92 نیز بعنوان فارغ التحصیل این مرکز به تحصیلات ارشد خود پایان دادم.

تاسیس شرکت دانش بنیان در طول دوران تحصیلات دانشگاهی

این استاد مخترع، ثبت شرکت دانش بنیان در بخش فیلترها و مواد معدنی را مهمترین دستاورد دوران تحصیل خود برشمرد و اظهار کرد: در این عرصه اختراعاتی که به دست آمد که در سومین جشنواره علم تا عمل استان قم به عنوان یکی از طرح‌های مهم برگزیده شد.

جعفری ادامه داد: بعد از فراغت از تحصیل، فعالیت خود را در یک شرکت مهندسی در تهران ادامه دادم و بعد از پذیرش سمت مدیرگروه صنعت در دانشگاه علمی کاربردی، در بخش امداد و سوانح طبیعی دانشگاه هلال احمر شروع به فعالیت کردم.

وی رشته امداد و سوانح را به دو بخش تفکیک کرد و گفت: بخش اول آن مرتبط به امداد و نجات بوده و بخش دوم با تعلق به مباحث مرتبط به سوانح طبیعی، مرتبط به علوم زمینی است که به عنوان مدیر گروه این رشته فعالیت علمی و تدریس دارم.

جعفری اختراع خود را تولید مس کاتدی از دوده‌های بک فیلتر برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل تمایل من به این اختراع یک سری دوده‌هایی بود که در کوره‌های ذوب به بک فیلترها می‌نشست را جمع می‌کردند و یا به کلی از بین می‌بردند و یا به چین فرستاده می‌شد، لذا در این بین به جمع‌بندی و آنالیزی دست پیدا کردیم که بین 8 تا 23 درصد مس در این لوله‌ها بود که خط تولید آن طراحی و این دوده‌ها به مس 99 تبدیل شده و نقش مهمی در رسانایی تاسیسات مخابراتی دارد.

تقاضامحوری، عامل جذابیت دانشگاه علمی کاربردی است

وی درخصوص علاقه‌مندی خود برای حضور در دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: فعالیت این دانشگاه در عرصه تقاضامحوری است و رشته‌های آن بر اساس بازار کار تعریف می‌شوند، برای مثال در یک زمانی یک استان نیازمند کارشناسان و مربیان کوهنوردی است که در زمینه همین رشته تعریف می‌شود و وقتی که دانشجویان این عرصه به حد اشباع رسید این رشته بی‌نیاز می‌شود و دیگر این رشته در این دانشگاه تدریس نخواهد شد.

دانشگاه‌های نسل چهارم

جعفری تصریح کرد: هم اکنون در حال تغییر نسل دانشگاهی هستیم، یعنی وارد نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها شدیم؛ به عبارت دیگر ما از زمان استخدام شدم گذشته و وارد عرصه کارآفرینی و استخدام‌گری شده‌ایم، بدین معنا که در گذشته ما رشته‌ای می‌خواندیم که پس از آن ما را استخدام کنند ولی امروز باید مولد و استخدام‌کننده باشیم و باید به شکلی کار کنیم که با تشکیل مجموعه‌های مولد، تعداد بیشتری از جوانان را با هدفی مشترک گرد هم جمع کرده و براساس منافع مشترک، علم و مهارت کارها را به سمت پیشرفت سوق دهیم.

وی بااشاره به رشته تحصیلی خود اظهار کرد: در شاخه شغلی رشته مهندسی معدن ظرفیت بخش کارشناسی محدود است ولی قطعا می‌توان به عرصه‌های جدیدی نیز نظر داشت، در بحث صنایع و معادن شاهد یک افت فاحش هستیم چراکه نسل‌ها در حال تغییر است و باید برای نسل‌های بعدی کار کرد.

جعفری ادامه داد: درست است که در این عرصه به اشباع کارشناس نزدیک شدیم ولی دانشجویانی که با تلاش علمی خود به ارزش افزوده رسیده‌اند شاخه‌های قوی کاری را نیز برای خود ایجاد کرده و باید به جای فعالیت‌های مرتبط به خدمات در این رشته به بحث تکنولوژی‌های نوین پرداخت.

هدف از تحصیل باید مشخص شود

وی بااشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای حرکت در مسیر صحیح و رسیدن به نتیجه مطلوب، گفت: برای هر کاری باید آینده کاری تعریف شود و به سمت‌وسوی اش حرکت کرد، از طرفی این اهداف نیز نسبی بوده و نباید در سال اول و دوم خود در انتظار نتیجه مطلوب بود بلکه هر کاری نیازمند برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر صحیح است و صد البته ممکن است با شکست نیز همراه باشد ولی راه درست باید همچنان ادامه پیدا کند.

این استاد دانشگاه علمی‌کاربردی درخصوص تجربه خود در راستای صبر و تلاش مستمر جهت رسیدن به اهداف متعالی بیان کرد: بنده در زمینه کاری خود مقاله‌ای را در آی اس آی ثبت کردم که در آمریکا و آلمان مورد بررسی و داوری قرار گرفت و دعوتنامه ای نیز برای من صادر شد ولی من اگر آینده خود را درست تعریف نکرده‌بودم قطعا به این کشورها مهاجرت می‌کردم ولی آینده خود را در این کشور و در پس همه مشکلاتی که دارد رقم زده و برای کار خود آینده‌ای درخشان می‌دیدم.

باید شبکه‌های کارآفرینی واشتغال ایجاد شود

جعفری در پایان بااشاره به جلسه توجیهی خود با مدیرکل کار و تعاون و رفاه اجتماعی استان قم جهت جلوگیری از فعالیت‌های موازی، گفت: باید نهادهایی مثل علمی کابردی، فنی‌وحرفه‌ای و اداره کار یک تشکل شبکه‌های قوی را شکل دهند و مراکز رشد و دفاتر کارآفرینی را با حذف لینک‌های اضافه به هم متصل کنند تا طرح‌ها در قالب‌های مختلف به هم مرتبط شود و فعالان عرصه‌های مختلف با حسب نیازهای خود نیروهای خود را جذب کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها