کد خبر: 480583
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور خودروهای برقی باعث ایحاد امنیت در جاده‌ها می‌شوند؟

استفاده از خودروهای برقی بر تغییرات آب‌وهوا تاثیر زیادی می‌گذارد. این خودروها باعث کاهش آلاینده‌ها می‌شوند. در کنار فواید محیط‌زیستی، خودروهای برقی با امکاناتی که در آنها تعبیه شده باعث ایجاد امنیت و کاهش تصادف‌های جاده‌ای نیز می‌شوند.

چطور خودروهای برقی باعث ایحاد امنیت در جاده‌ها می‌شوند؟
کد خبر: 480583
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- خودروهای برقی این توانایی را دارند که جلوی فاجعه‌های احتمالی ناشی از تغییرات آب‌وهوا را بگیرند؛ مثلاً اگر تمام خودروهای انگلیس برقی باشند، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در این کشور 12 درصد کاهش می‌یابد. خودروهای برقی می‌توانند بر زندگی مردم جهان نیز تاثیر بگذارند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، وسایل نقلیه برقی هم به دلیل شیوه رانندگی آنها و هم اجزای مکانیکی‌شان نقش مهمی در ایمن‌سازی راه‌ها بازی می‌کنند. شارژ کردن خودرو برقی بیش از بنزین زدن زمان می‌برد و با شارژ کامل نمی‌توان به اندازه یک باک پر رانندگی کرد. تحقیقات در این زمینه بسیار محدود بوده، اما شواهد حاکی از آن است که رانندگان وسایل نقلیه برقی نسبت به صرفه‌جویی در انرژی حساسیت بیشتری دارند و در نتیجه متفاوت با سایرین رانندگی می‌کنند.

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه شارژ خودرو رانندگی با سرعت پایین است. اگر محدودیت سرعت 70 کیلومتر در ساعت را رعایت کنید، در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌شود و جان راننده و مسافران نیز در امان خواهد بود. یکی دیگر از جنبه‌های استفاده از خودرو برقی، به خصوص در سفرهای طولانی، مدت‌زمان آن برای دریافت شارژ است. رانندگان ماشین‌های برقی می‌بایست مدتی منتظر بمانند تا خودرو شارژ شود. زمان شارژ به نوع و ظرفیت باتری بستگی دارد اما معمولاً نیم تا یک ساعت طول می‌کشد.

دارا بودن بیش از یک موتور

خودرو

بیشتر افراد با خودروهایی که یک موتور دارند رانندگی می‌کنند؛ اما خودروهای برقی 2 یا حتی گاهی چهار موتور برقی دارند. این امر باعث می‌شود که امکانات جدیدی برای خودروها به وجود آید؛ مثلاً وقتی پدال گاز ماشین‌تان را فشار می‌دهید، وسیله موقعیت پدال را برای اینکه تصمیم بگیرد چه مقدار نیرو برای شتاب گرفتن لازم دارد می‌سنجد. وقتی این نیرو به بخشی گردشی مثل چرخ اتومبیل وارد شود گشتاور ایجاد می‌شود، اما این گشتاور به کدام موتور اختصاص دارد؟ به امکان توزیع انقباض یا ترمز در موتورهای مختلف درون خودرو «بردار گشتاور» می‌گویند. از این قابلیت می‌توان برای ایمن کردن وسایل نقلیه استفاده کرد. اگر میزان متفاوتی از گشتار به سمت چپ و راست خودرو وارد شود، اثر چرخشی ایجاد می‌شود. این مساله هنگام پیچیدن وسیله نقلیه و ایمن بودن آن مخصوصاً در شرایط بحرانی مثل جلوگیری از تصادف در سرعت بالا یا برخورد نکردن با موانع تاثیرگذار است.

خودروهای برقی

بیش از 90 درصد از حوادث در نتیجه بروز خطاهای انسانی روی می‌دهد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 پنجمین عامل مرگ بروز حوادث جاده‌ای خواهد بود مگر اینکه دولت‌ها برای آن فکری کنند. محققان و مهندسان برای پیشگیری از بروز حوادث رانندگی طرح‌های زیادی دارند.

برخی از تولیدکنندگان خودرو از بردار گشتار استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مثل سوبارو (Subaru) و فارستر (Forester) از بردار گشتاور ترمز بهره می‌گیرند. سایر شرکت‌ها نیز از فناوری‌های مدرن دیگری برای توزیع گشتار به سمت راست و چپ استفاده می‌کنند، اما این فناوری‌ها اغلب مختص خودروهای بسیار لوکس یا اسپورت است. انتظار می‌رود که خودروها در آینده هم برقی و هم خودران شوند و برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلاینده‌ها قیمت خودروهای برقی مثل خودروهای سنتی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها