کد خبر: 480733
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۵:۰۹:۲۶
| |

کرونا فعالیت 39 درصد افراد را در شبکه‌­های اجتماعی افزایش داده است

آخرین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره اوقات فراغت ایرانیان در دوران کرونا نشان می‌دهد 39.1 درصد پاسخگویان نسبت به قبل از کرونا، بیشتر در شبکه‌­های اجتماعی فعالیت می‌­کنند.

کرونا فعالیت 39 درصد افراد را در شبکه‌­های اجتماعی افزایش داده است
کد خبر: 480733
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۷ ۱۵:۰۹:۲۶

اعتمادآنلاین| ‌ نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» نشان می‌دهد 39.1 درصد پاسخگویان نسبت به قبل از کرونا، بیشتر در شبکه‌­های اجتماعی فعالیت می ­کنند.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، طبق این نظرسنجی 22.3 درصد افراد پاسخگو اظهار داشته­‌اند میزان فعالیت در شبکه‌­های اجتماعی تفاوتی نسبت به قبل نداشته و 4.4 درصد افراد نیز گفته ­اند فعالیت­شان در این زمینه کاهش داشته است. 33.8 درصد پاسخگویان نیز در شبکه‌­های اجتماعی فعالیت نمی‌­کنند.

افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اعلام کرده ­اند فعالیت­شان در شبکه‌­های اجتماعی در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است.

در بین پاسخگویانی که از شبکه‌­های اجتماعی برای سپری‌کردن اوقات فراغت خویش در ایام کرونایی استفاده کرده­اند، 33.6 درصد (21.9 درصد کل نمونه) برای پیگیری اخبار، 21.3 درصد (13.9 درصد کل نمونه) جهت سرگرم‌شدن و 17.1 درصد (11.2 درصد کل نمونه) برای ارتباط با دوستان و آشنایان به این رسانه ­های جمعی مراجعه کرده ­اند. کسب­ و کار، فعالیت­‌های درسی و خریدکردن از دیگر استفاده­ های این دسته از پاسخگویان از شبکه‌­های اجتماعی بوده است.

میزان مصرف موسیقی در زمان شیوع کرونا

میزان مصرف موسیقی 21 درصد پاسخگویان نسبت به قبل از ظهور کرونا افزایش یافته است، این در حالی است که 6 درصد افراد پاسخگو اعلام کرده ­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا، کمتر موسیقی گوش می­دهند.

36.4 درصد پاسخگویان نیز همانند قبل، وقت برای گوش‌دادن به موسیقی اختصاص داده­‌اند. 36.3 درصد افراد در این دوران موسیقی گوش نمی‌­دهند.

جوانان در قیاس با سایر گروه­ های سنی بیشتر اعلام کرده­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا مصرف موسیقی­ آنها افزایش یافته است.

70.7 درصد پاسخگویانی که در دوران شیوع کرونا برای گذراندن اوقات فراغت موسیقی گوش داده ­اند (44.6 درصد کل نمونه)، آهنگ مورد نظر خود را از سایت یا کانال­های تلگرامی دانلود کرده­‌اند. 8.9 درصد این دسته پاسخگویان (5.6 درصد کل نمونه) نیز از طریق خرید سی‌­دی موسیقی مدنظر خود را تهیه کرده‌­اند. تنها 0.7 درصد این گروه از افراد پاسخگو (0.5 درصد کل نمونه) در این ایام موسیقی مدنظر خود را از طریق کنسرت آنلاین گوش داده‌اند.

68 درصد میهمانی­ نمی ­روند

26.1 درصد پاسخگویان اعلام کرده ­اند نسبت به قبل از کرونا کمتر مهمانی می­روند. 3.6 درصد افراد پاسخگو نیز اظهار داشته­اند میزان مشارکت آنان در میهمانی در این ایام در مقایسه با قبل از شیوع کرونا تفاوتی ایجاد نشده است.

از سوی دیگر 1.9 درصد افراد گفته ­اند در ایام کرونا بیشتر مهمانی رفته‌­اند. 68.1 درصد پاسخگویان نیز بیان کرده­اند در این دوره میهمانی­ نمی ­روند.

زنان در قیاس با مردان بیشتر اعلام کرده ­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر به مهمانی خانوادگی می ­روند. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در قیاس با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر گفته­ اند میزان مشارکتشان در مهمانی­ها نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش یافته است.

در نهایت شهرنشینان در مقایسه با افراد ساکن روستاها بیشتر اعلام کرده­اند میزان حضورشان در مهمانی­ ها نسبت به قبل از کرونا کم شده است. بین متغیر سن و میزان حضور در مهمانی ­ها رابطه معناداری وجود ندارد.

در بین پاسخگویانی که اعلام کرده ­اند برای سپری‌کردن اوقات فراغت خود در ایام کرونایی به مهمانی رفته‌اند، 87.6 درصد در مهمانی­ های خانوادگی (27.9 درصد کل نمونه)، 11.5 درصد (3.6 درصد کل نمونه) در مهمانی‌های دوستانه و 0.6 درصد (0.1 درصد کل نمونه) در مهمانی­ های کاری حاضر شده­‌اند.

مسافرت 23.9 درصد به مشهد

27.1 درصد پاسخگویان اعلام کرده­اند در ایام کرونا، میزان مسافرت­هایشان کمتر شده است. 2.7 درصد افراد پاسخگو نیز گفته­اند به میزان قبل سفر می­روند. تنها 0.9 درصد پاسخگویان نسبت به قبل از شیوع کرونا بیشتر مسافرت رفته­ اند. همچنین 69.1 درصد پاسخگویان بیان کرده‌­اند در دوران شیوع کرونا به مسافرت نرفته‌­اند.

در بین پاسخگویانی که اظهار داشته‌­اند برای سپری‌کردن اوقات فراغت­شان به مسافرت کرده ­اند، 45.9 درصد مسافران (16.6 درصد کل نمونه) جهت تفریح، 27.5 درصد (8.3 درصد کل نمونه) برای زیارت سفر رفته‌­اند.

در بین پاسخگویانی که در ایام کرونایی به سفر رفته ­اند، 23.9 درصد (6.9 درصد کل نمونه) به مشهد، 16.6 درصد (4.8 درصد کل نمونه) به شهرهای شمال کشور و 9.3 درصد (2.7 درصد کل نمونه) به تهران مسافرت کرده ­اند. بعد از این سه، به ترتیب شهرهای اصفهان، شیراز، کیش، قم و قشم دیگر مقاصد مسافران بوده است.

42.5 درصد در این روزها ورزش نمی‌­کنند

20 درصد پاسخگویان گفته­اند فعالیت ورزشی آنان نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش یافته است. 23.1 درصد افراد نیز به میزان قبل ورزش می­کنند. همچنین 13.5 درصد افراد پاسخگو اعلام کرده­‌اند در مقایسه با دوران پیش از کرونا فعالیت ورزشی آنان افزایش یافته است. در نهایت 42.5 درصد پاسخگویان بیان کرده­اند در این روزها ورزش نمی‌­کنند.

میزان ورزش کردن زنان در مقایسه با مردان نسبت به قبل کرونا بیشتر، کاهش یافته است. همچنین جوانان با اختلاف اندکی نسبت به سایر گروه­های سنی بیشتر گفته­‌اند فعالیت‌­های ورزشی­شان در قیاس با قبل از شیوع کرونا کمتر شده است.

در بین پاسخگویانی که برای سپری کردن اوقات فراغت خود در دوران کرونا ورزش کردن را در پیش گرفته­اند، 44.1 درصد (25.1 درصد کل نمونه) در خانه، 36.1 درصد (20.5 درصد کل نمونه) در محیط­های عمومی و پارک­ها و 17.7 درصد (10 درصد کل نمونه) در باشگاه­ها ورزش کرده‌­اند.

جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی نیز 2103 نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده ­اند. در این نظرسنجی، فعالیت‌هایی نظیر فیلم‌دیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، میهمانی رفتن، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزش‌کردن مورد پرسش قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها