انتخابات 1400 در سایه ابهام حرکت می‌کند / بازار گرم مناظرات انتخاباتی 1400 در کلاب هاوس

کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 مانده و سایه ابهام در خصوص کاندیداهای این دور از انتخابات هنوز برداشته نشده است. جبهه اصلاحات هر روز شاهد از گود بیرون رفتن گزینه‌هایش است و از آن‌طرف اصول‌گرایان هر روز به لیست طویل خود می‌افزایند.

انتخابات 1400 در سایه ابهام حرکت می‌کند / بازار گرم مناظرات انتخاباتی 1400 در کلاب هاوس
کد خبر: 480796
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۷:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| با نزدیک‌تر شدن به انتخابات به ‌جای جدی‌تر شدن احتمال کاندیداتوری گزینه‌های اصلی جریان اصلاحات هر روز یکی از گود بیرون می‌رود. سیدحسن خمینی که با توصیه رهبری کنار رفت و درحالی که این مهم به جای آنکه اصلاح‌طلبان را درگیر بلاتکلیفی کند، آنان را به سوی کاندیداتوری محمدجواد ظریف سوق داد اما طی 48 ساعت گذشته با انتشار فایل صوتی از یک گفت‌وگوی جنجالی او، برخی معتقدند که شاید بهتر باشد او آن‌ طور که بارها گفته وارد میدان نشود. در همین حال صف کاندیداهای اصولگرایان هر روز بلندتر شده و رقابت میان آنان جدی‌تر؛ هر چند همگی منتظر ورود یا عدم ورود چهره اصلی یعنی سیدابراهیم رییسی هستند!

معمای ظریف


به گزارش روزنامه اعتماد، آنچه در این میان منجر به بالا گرفتن صحبت از احتمال عدم کاندیداتوری ظریف شده شاید در 2 رویداد خلاصه شود.

نخست نامه‌ای که او خطاب به رهبری درباره کاندیداتوری خود و مذاکرات وین نوشته و دومی انتشار فایل صوتی جنجالی اوست.

بسیاری با استناد به این دو معتقدندکه دیگر امکان حضور ظریف در انتخابات 1400 نیست. اما اسماعیل گرامی‌مقدم از چهره سیاسی اصلاح‌طلب دیروز به پایگاه خبری- تحلیلی نامه نیوزگفت:«آقای ظریف مقبولیت و محبوبیت بالایی در بین مردم دارد و در پیشبرد مذاکرات چه در دوره اول مذاکرات برجام و چه حالا مرد اول مذاکرات بوده است. اینکه او به رهبر انقلاب گفته به دلیل دور شدن هر گونه انگیزه انتخاباتی در مذاکرات تعهد می‌دهم نامزد نشوم، منافاتی با این ندارد که اگر مردم از او درخواست کردند که در انتخابات نامزد شود پا به میدان بگذارد؛ بنابراین هنوز این احتمال وجود دارد که آقای ظریف در انتخابات نامزد شود.»

فارغ از کاندیداتوری ظریف این روزها بخشی از اصلاح‌طلبان به ویژه اعضای حزب اتحاد ملت با حمایت ازکاندیداتوری تاجزاده این اقدام را اقدامی مثبت توصیف کرده و معتقدند او می‌تواند به عنوان یک محور مطالبه‌گری اصلاح‌طلبان وارد گود شود.

همه رقبای رییسی


در بین اصولگرایان تب انتخابات با اعلام کاندیداتوری‌های پی در پی داغ شده است. دیروز رستم قاسمی، وزیر سابق نفت با برگزاری نشست خبری رسما اعلام کاندیداتوری کرد.

او با تشریح برنامه‌های خود از مذاکرات هسته‌ای هم سخن گفت و اعلام کرد:«اگر انتخاب شوم، خودم فرمان مذاکره را به دست می‌گیرم و با اقتدار مذاکره می‌کنم.»

اما مهم‌تر از این قاسمی دیروز نشان داد که رقیب جدی رییسی هم هست. او توضیح داد:«در مجموعه اردوگاه انقلابیون نیاز به اجماع است و اجماع را باید به زمان خود بسپاریم. دو ماه پیش با رییسی ملاقات داشته‌ام و آنجا گفتند، برنامه‌ای برای حضور ندارد و از برنامه جدید ایشان اطلاعی ندارم. من برنامه دومی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم.»

هر چند اخبار درباره رییسی همچنان با همان سبک ابهام به پیش می‌رود وکسی خبر و اطلاع جدیدی درباره او نمی‌دهد.

دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم برای دومین بار در نشست خبری خود درباره کاندیداتوری رییسی توضیح داد و گفت:«قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.»

در این میان اگرچه شواهد و قرائن از عدم کاندیداتوری او حاکی است، مشخص نیست که چرا سخنگوی قوه قضایی با استفاده از قیودی چون «فعلا» و تعابیر دوپهلو حاضر به اظهارنظر صریح در این رابطه نیست.

بازار گرم مناظره‌ها


در همین حال که احزاب مشغول بحث درباره معرفی نامزدها هستند، فضای سیاسی در شبکه‌های اجتماعی رنگ انتخاباتی گرفته است.

دوشنبه شب نیز مناظره‌ای بین ابراهیم اصغرزاده و حسین‌الله کرم در اتاق جبهه اصلاحات در کلاب‌هاوس برگزار شد. مناظره‌ای که اصغرزاده در بخشی از آن گفت:«انتخابات آینده باز هم تعیین‌کننده بین دو جبهه ستیزه‌جو با دنیا و آنهایی که در تعامل با دنیا هستند، است. شما که این همه به کشورهای غربی فحش می‌دهید چرا نتوانستید جامعه را طوری بسازید که جامعه جهانی بخواهند در ایران زندگی کنند. بخش مهمی از استدلال من درباره غلط بودن حرف‌تان این است که شما کجا توانستید بهشت ایجاد کنید؟»

الله‌کرم نیز در ادامه گفت:«ایشان ما را در جریان اصولگرای رادیکال جا داد که منکر نیستیم اما با اینکه این کلامت به جامعه اسلامی متعلق نیست. البته من اشکالی به ایشان نمی‌گیرم. حاصل تحصیل علوم انسانی غربی همین می‌شود که به یکی می‌گوید تندرو به یکی می‌گوید کندرو. کسی که تیر 78 آمده در خیابان، خرداد 88 هم آمده با قانون آمده؟ اصلا. خیابان‌ها را بسته‌اند، ماشین‌های مردم را آتش زده‌اند، چادر زن مردم را از سرش کشیده‌اند خیلی خجالت دارد کسانی که سر تا پای‌شان رادیکال است به ما می‌گویند رادیکال،کسانی که اصلا قانون نمی‌فهمند، دم از قانون می‌زنند. مگر تو کسی نبودی که از دیوار سفارت بالا رفتی؟ ما رادیکال‌ها طرفدار توایم. ما رادیکال‌ها با توی آن موقع(اشغال سفارت امریکا) هستیم.»

کنار این اتاق‌های دیگری هم در این شبکه اجتماعی تشکیل شده که محور بسیاری از آنان و انتخابات است. شب گذشته نیز مصطفی تاجزاده با حضور در یکی از این اتاق‌ها به پرسش‌های خبرنگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی درباره کاندیداتوری خود پاسخ گفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها