کد خبر: 480907
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۵۹:۱۶
| |

تاکید اوپک بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت در بیانیه نشست وزارتی

شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو ائتلاف اوپک‌پلاس سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

تاکید اوپک بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت در بیانیه نشست وزارتی
کد خبر: 480907
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۰۹:۵۹:۱۶

اعتمادآنلاین| شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) دیروز به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌صورت کنفرانس تلفنی برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این نشست بر تأثیر مثبت توافقنامه همکاری در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم‌های تاریخی دهمین نشست (فوق‌العاده) اوپک و غیر اوپک در 12 آوریل 2020 برای تعدیل روند رو به کاهش تولید کل نفت خام و تصمیم‌های بعدی آن همسو بوده است.

اعضا با تأکید بر روند مداوم بهبود اقتصاد جهانی با پشتیبانی بی‌سابقه حمایت‌های پولی و مالی یادآور شدند که انتظار می‌رود سرعت روند بهبود در نیمه دوم امسال افزایش یابد.

با این حال، وزیران ائتلاف اوپک پلاس تأکید کردند که موارد ابتلا به ویروس کرونا، با وجود ادامه واکسیناسیون در تعدادی از کشور‌ها در حال افزایش است و تجدید حیات این ویروس می‌تواند بهبود اقتصادی و تقاضای نفت را مختل کند.

در این نشست گزارش ماهانه تهیه‌شده توسط کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، از جمله داده‌های مربوط به تولید نفت خام این ائتلاف در مارس 2021 بررسی و از عملکرد مثبت کشور‌های شرکت‌کننده قدردانی شد. مجموع پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در مارس 2021، 115 درصد بود که این روند بیانگر ادامه پایبندی بالای کشور‌های شرکت‌کننده است.

در ادامه از کشور‌هایی که در مارس 2021 فراتر از انتظار عمل کردند و به مقدار یک میلیون و 230 هزار بشکه در روز فراتر از توافق تولید خود را کاهش دادند، قدردانی شد. این در حالی است که بعضی از کشور‌های شرکت‌کننده همچنان نتوانسته‌اند حداقل انتظار برای پایبندی 100 درصدی را برآورده کنند و تولید بیش از سهمیه خود در این توافق را جبران کنند.

در این نشست اشاره شد که کشور‌های شرکت‌کننده متعهد شده‌اند تا پایان مهلت جبران تخطی خود یعنی تا پایان سپتامبر 2021 افزون بر پایبندی کامل به سهمیه تولید، تخطی از سهمیه خود را نیز جبران کنند، همچنین بر اهمیت تسریع در تلاش‌های این ائتلاف برای بازگرداندن سریع تعادل به بازار تأکید و به همه کشور‌های شرکت‌کننده یادآوری شد که با توجه به شرایط نامشخص بازار هوشیارانه و با انعطاف برخورد کنند.

کاهش تولید داوطلبانه عربستان (به مقدار یک میلیون بشکه در روز) در آوریل 2021 و بازگشت تدریجی این مقدار در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه 2021، با توجه به تردید‌های موجود در زمینه سرعت بهبود تقاضای نفت از موارد اشاره‌شده در شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس بود.

در این نشست با اشاره به کاهش ذخیره‌سازی‌های تجاری کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) اعلام شد که این ذخیره‌سازی‌ها در ماه مارس 14 میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته و همچنان 77 میلیون و 400 هزار بالاتر از میانگین 2019-2015 بوده است.

با توجه به شرایط اشاره شده، وزیران این ائتلاف تصمیم گرفتند تسهیل کاهش تولید مشخص‌شده در پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را ادامه دهند.

در پایان مقرر شد سی‌امین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس یکم ژوئن 2021 (11 خرداد) برگزار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها