نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران:

مردم و نخبگان قدرت تشخیص کاندیدای بهتر را دارند

نظام‌الدین موسوی گفت: از موانع تولید این است که سودش بسیار کمتر از سود دلالی و امور خدماتی است، مشکلات مجوز، بیمه، مالیات، کارگر باعث می‌شود فرد سرمایه‌اش را جای دیگری قرار دهد، حل این مشکل اراده می‌خواهد، باید سود تولید متوازن با سود دیگر بازارها باشد.

مردم و نخبگان قدرت تشخیص کاندیدای بهتر را دارند
کد خبر: 481017
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۲:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس در برنامه «بدون توقف» درباره اینکه به چه کسی رأی ندهیم، گفت: به کسی که بدون کارنامه است رأی ندهیم، کسی که می‌خواهد در تراز ریاست جمهوری باشد باید قابل ارزیابی باشد و مشخص باشد در جایگاه‌هایی که قرار داشته چه کارنامه‌ای ارائه داده و فقط شعار ملاک نیست.

به گزارش فارس، این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که «کارنامه سیاسی مهم‌تر است یا اقتصادی» اظهار کرد: الان بحث مهم مردم رفع مسائل اساسی کشور است که بخش عمده آن معیشتی و آنی است، در گذشته شاید مشکلات به این شدت نبود، به نظر من در دو انتخاب گذشته توجهی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی نشده و همه مسائل به مسئله سیاست خارجی پیوند داده شده که این ایراد است، اقتصاد یک علم است و منطق خاص خودش را دارد.

وی با طرح این سؤال که «اگر ما هیچ مشکلی هم با آمریکا نداشتیم آیا آمریکا مسائل ما را حل می‌کرد؟» یادآور شد: دولت باید موانع تولید و بروکراسی غلط تولید را بردارد، تحریم برای ما یک مشکلاتی دارد اما باید از تنگنای تحریم بمیریم؟، ما یک دشمن ظالمی داریم ما را محاصره کرده آیا باید خودکشی کنیم یا از امکانات استفاده کنیم. یکی از دغدغه‌های ما همیشه این بود که اتکا به نفت نداشته باشیم، وقتی ما از تحریم صحبت می‌کنیم یک عده فکر می‌کنند که ما مخالف برداشتن تحریم‌ها هستیم، نه، ما باید همه امکانات‌مان را به کار بگیریم که تحریم عزتمندانه رفع شود، اما در عین حال نباید از امکانات داخلی خودمان غفلت کنیم.

موسوی همچنین تصریح کرد: مثل همین نفت که با فشاری که برای فروش آن به وجود آمد به سراغ باقی منابع رفتیم و منابع دیگری را به کار گرفتیم و الان بخش عمده‌ای از بودجه کشور از آن بخش تأمین می‌شود، ما باید چند جانبه‌نگری داشته باشیم یعنی ضمن برطرف کردن مشکلات خارجی به ظرفیت‌های داخل و تولید نیز توجه کنیم.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر همه چیز را صرفا متصل کردید به سیاست خارجی و گفتید اینجا نشستم تا از بیرون بیایند مشکلات ما را حل کنند، مشکلات بیشتر می‌شود، همین آقای روحانی در زمان انتخابات می‌گفت همه مشکلات از تحریم نیست و بخش عمده‌ای از آنها بی‌تدبیری است و ما می‌توانیم آن را حل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به این سؤال که «شما ایده حکمرانی واحدی در اجرا می‌‌بینید» عنوان کرد: ایده وجود دارد، اگر خیلی از قوانین و سیاست‌های کلی موجود درست اجرا شود مشکلی نخواهیم داشت، از موانع تولید این است که سودش بسیار کمتر از سود دلالی و امور خدماتی است، مشکلات مجوز، بیمه، مالیات، کارگر باعث می‌شود فرد سرمایه‌اش را جای دیگری قرار دهد، حل این مشکل اراده می‌خواهد، سیاستگذاران کلان در دستگاه اجرایی کشور باید همت کنند، باید سود تولید متوازن با سود دیگر بازارها باشد.

وی در پاسخ به این مطلب که این حرف‌ها شعار است و ایده اجرایی وجود ندارد، گفت: هر زمان برنامه عینی برای حمایت تولید داخل وجود داشته و سود آن نسبت به سفته‌بازی متوازن باشد مشکلات تولید و اشتغال حل می‌شود، دولت باید اراده داشته باشد تا مالیات بر سرمایه‌های افراد را اخذ کند، در اوائل دهه 80 که مباحث هسته‌ای به تعلیق رفت اندیشمندان جوان گفتند خودمان غنی‌سازی می‌کنیم، انجمن فیزیک ایران بیانیه داد امکان ندارد بتوانیم، اما شد، بدترین تحریم‌ها در حوزه نظامی و هسته‌ای اعمال می‌شود و اتفاقا ما در این حوزه‌ها در لبه دانش حرکت می‌کنیم.

موسوی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری راجع به ویژگی‌های ریاست جمهور آینده فرمودند باید امیدوار، معتقد به جوانان و معتقد به توانمندی داخل باشد، اینها کد است، یعنی کسی که این حرف را قبول دارد می‌تواند در این مسیر حرکت کند، هدفمندی یارانه‌ها طرحی بود که از مدت‌ها قبل تصویب شده بود اما رئیس‌جمهوران قبلی جرأت اجرای آن را نداشتند اما آقای احمدی‌نژاد فارغ از اینکه چطور اجرا شد و آیا می‌توانست بهتر اجرا شود یا نه آن را اجرایی کرد، پس برای رسیدن به تولید داخل هم می‌توانیم منتهی یک کسی باید بیاید که این نگاه را داشته باشد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان همچنین یادآور شد: این اراده صرفا یک مسئله روان‌شناختی نیست که بگوئیم یک فردی را بررسی کنیم که اراده دارد یا ندارد، منظور ما اراده فردی نیست، یک اراده جمعی و کلان است، بحث من اراده سیاسی است.

این چهره سیاسی ادامه داد: دو طرز تفکر در کشور وجود دارد یکی اینکه هر حرکتی انجام دهید دشمن بدش می‌آید پس حرکتی نکنیم و یک طرز فکر این است که اصلا ما به دیگران کاری نداریم ما اگر با مسئله‌ای روبرو شدیم تدبیر می‌کنیم. اینکه چرا دو دولت راجع به بحث مالیات و بانک‌ها کاری نکردند چون از هزینه‌های آن می‌ترسیدند، دولتی باید بیاید که از این هزینه دادن نترسد و هم برنامه داشته باشد و هم اراده.

وی در پاسخ به مطلب که «اینکه دولت‌ها ناتوان بودند به دلیل مشکلی است که در ساختار وجود دارد و به دولت‌ها اجازه حرکت نمی‌دهد» تصریح کرد: نباید این برخورد صفر و صدی را داشته باشیم که نتوانستند، من به لحاظ سیاسی به دولت اصلاحات انتقاد دارم، ولی در دولت اصلاحات به خودکفایی گندم رسیدیم، ما الان می‌گوئیم مسئله اصلی مردم معیشتی است چون این حجم از بی‌خیالی نسبت به معیشت مردم از طرف دولت بی‌سابقه است.

موسوی در ادامه گفت: یا در دولت احمدی‌نژاد به ویژه در دوره اول در بحث نزیک شدن به عدالت اجتماعی و اقتصادی، هدفمندی یارانه‌ها، توجه به تولید داخل و نقاط حاشیه‌ای کارهای خوبی انجام شد، ولو اینکه من به لحاظ سیاسی با آقای احمدی‌نژاد زاویه داشته باشم، در دولت آقای روحانی هم اینطور نیست که بگوئیم همه چیز نابود شد کارهای خوبی هم در سطوحی انجام شده است.

وی در پایان در خصوص اینکه چطور می‌توان اراده کاندیداها را مورد سنجش قرار داد، یادآور شد: هم مردم و هم نخبگان قدرت تشخیص دارند، پس توانمندی‌ها باید به ارزیابی نخبگان گذاشته شود، اینکه در محدوده زمانی انتخابات هیجان ایجاد کنیم که اگر فلانی بیاید این اتفاق می‌افتد بلوغ سیاسی نیست، برنامه‌ها باید تشریح شود، صداوسیما باید بیشتر از برگزاری مناظره‌ها برای انتخابات وقت بگذارد، چون دولت آینده با مسائل حیاتی مردم از جمله معیشت، اقتصاد و تولید درگیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها