خیز آفریقا برای تهیه واکسن کرونا

اتحادیه آفریقا در روز 29 مارس / نهم فروردین 1400 با شرکت داروسازی آمریکایی جانسون، توافقنامه ای برای دریافت 220 میلیون دوز واکسن امضا کرده که در این چارچوب فیصل شعایب رئیس آژانس خدمات بهداشت ملی نیجریه اعلام کرد 29.8 میلیون واکسن تولید شده در شرکت داروسازی امریکایی جانسون را خریداری خواهد کرد.

خیز آفریقا برای تهیه واکسن کرونا
کد خبر: 481022
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۳:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که آفریقای جنوبی همچنان در حال مطالعه و بررسی واکسن آمریکایی جانسون است، دولت نیجریه اعلام کرد که برای خرید حدود 30 میلیون دوز از این واکسن توافق‌نامه‌ای با شرکت داروسازی آمریکایی امضا کرده است.

به گزارش ایرنا و به دنبال نگرانی‌ها از بابت بروز لخته‌های خونی پس از دریافت واکسن جانسون از سوی اداره غذا و داروی آمریکا و نیز سازمان دارویی اروپا که منجر به توقف تزریق این وکسن در ایالات متحده و بررسی مستقل آن توسط سازمان اروپایی شد، وزارت بهداشت آفریقای جنوبی هم اعلام کرد که از امروز (چهارشنبه) تحقیقی در این کشور به منظور ارزیابی بیشتر واکسن جانسون از سر گرفته شده است.

اتحادیه آفریقا در روز 29 مارس / نهم فروردین 1400 با شرکت داروسازی آمریکایی جانسون، توافقنامه ای برای دریافت 220 میلیون دوز واکسن امضا کرده که در این چارچوب به نقل از رویترز، «فیصل شعایب» رئیس آژانس خدمات بهداشت ملی نیجریه اعلام کرد 29.8 میلیون واکسن تولید شده در شرکت داروسازی امریکایی جانسون را خریداری خواهد کرد.

به گفته او، نیجریه در پایان ماه می (خرداد) و یا آغاز ماه ژوئن، در چارچوب برنامه دستیابی جهانی به واکسن کووید 19 واکسن بیشتری به دست می‌آورد.

در نیجریه در چهارچوب کمپین واکسن کووید 19 که روز 5 مارس (15 اسفند) آغاز شده بود، بیش از 1 میلیون نیجریه ای واکسن دریافت کردند.

اتحادیه آفریقا پیشتر از خرید 270 میلیون دوز واکسن برای کشورهای آفریقایی بدون اعلام عمومی فهرست کشورهای ذی نفع یا برنامه واکسیناسیون خبر داده بود. این اتحادیه که بسیاری از کشورهای عضو آن با آزمایشگاه های بزرگ توافق نامه های دوجانبه امضا کرده اند، تلاش دارد واکسن های دوجانبه، خارج از برنامه کوواکس را به دست آورد.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از جمله در اروپا و آمریکا موفق به دریافت و تزریق واکسن کرونا شده‌اند، اما قاره 3.1 میلیارد نفری آفریقا همچنان از نبود و کمبود واکسن رنج می‌برد و این می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد کشورهای این قاره بگذارد.

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (UNECA) دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که فقدان دسترسی به واکسن کووید19و نبود بودجه لازم برای رفع شکاف میان کشورهای فقیر و ثروتمند رشد اقتصادی آفریقا را تا پنج سال به عقب می راند.

بنابر اعلام سازمان ملل، مشکلات تامین واکسن می تواند رشد اقتصادی را در کشورهای جنوب صحرای آفریقا پنج سال به عقب براند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان بر عقب ماندگی سایر مناطق هم بی تاثیر نیست.

همچنین «ورا سانگوی» دبیر اجرایی «کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (UNECA)» گفته «این واقعیت که آفریقا به سرعت واکسینه نمی شود، به وضوح بر کاهش رشد تاثیرگذار است. فقدان دسترسی به واکسن هایی که موانع سفر و تجارت را حفظ می کند، باعث کندی تجارت و جلوگیری از سرمایه گذاری هایی می شود که می تواند رشد اقتصادی را عقب نگه داشته و از ایجاد 26 میلیون شغل جلوگیری کند.

از سوی دیگر، تونس درخواست خرید میلیون‌ها دوز واکسن کووید 19 را داده که بخش زیادی از آن تهیه شده‌ است و تهیه باقی مانده آن به تلاش دستگاه دیپلماتیک این کشور بستگی دارد. به گفته وزیر بهداشت تونس، این کشور تاکنون 4 میلیون و 500 هزار دوز واکسن کرونا خریده و قرار است 2 میلیون و 500 هزار دوز دیگر از کشورهای تولید کننده این واکسن خریداری کند.

رئیس جمهور فرانسه هم از کشورهای عضو گروه 7 خواسته تا (فقط) 5 درصد از دوزهای واکسن خود را در برنامه واکسیناسیون به کشورهای در حال توسعه و فقیر از جمله آفریقا ارسال کنند!.

به نوشته فرانس 24، در آفریقا، واکسن آسترازنکا به دنبال جنجال آفرینی‌ها در خصوص عوارض جانبی ناخواسته آن، ضمن عدم تمایل برای استفاده از این نوع واکسن، نگرانی‌ها را هم برانگیخته است.این واکسن در سایه برنامه کواکس بیشترین میزان توزیع در قاره آفریقا را دارد. در ساحل عاج هم مراکز واکسیناسیون به سختی واکسن تهیه می‌کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از 4 میلیون و 562 هزار نفر در سراسر آفریقا به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از 121 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آفریقای جنوبی با بیش از 1 میلیون و 577 هزار مورد ابتلا و مرگ 54 هزار نفر در راس جایگاه در قاره آفریقا قرار دارد.

اما در این میان جزیره "سنت هلن" تنها با ثبت دو مورد ابتلا که آنها هم بهبود پیدا کرده‌اند با هیچ گونه مرگ و میری کمترین ابتلاها در جهان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها