کد خبر: 481149
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۷:۵۵:۳۴
| |

نوشین میربلوک در یادداشتی نوشت:

توسعه زیرساختهای ورزش همگانی؛ مطالبه ای برای سلامت جامعه

در فرآیند توسعه، داشتن نیروی سالم و جامعه ای که بیشتر افراد آن از حیث سلامت جسم و روح در حد مطلوب باشند از شاخص های بسیارمهم توسعه انسانی و فرهنگی به شمار می آید.

توسعه زیرساختهای ورزش همگانی؛ مطالبه ای برای سلامت جامعه
کد خبر: 481149
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۷:۵۵:۳۴

اعتمادآنلاین| نوشین میربلوک در یادداشتی نوشت: در فرآیند توسعه، داشتن نیروی سالم وجامعه ای که بیشتر افراد آن از حیث سلامت جسم و روح در حد مطلوب باشند از شاخص های بسیارمهم توسعه انسانی و فرهنگی به شمار می آید.


لذا با گسترش ورزش وفعالیت جسمانی که از مهمترین عناصر ارتقا سلامت ونشاط هرجامعه ای محسوب می شوند، میتوان ورزشهای همگانی را یکی از دغدغه ها و الویت های مهم مسئولین دانست.

فضاهای ورزشی، درواقع نوعی ازفضاهای اجتماعی محسوب می شوند و همانطور فضاهای اجتماعی حیات پویای شهرها هستند، فضاهای ورزشی را میتوان ضربان حیات شهروندان بشمار آورد.


ورزشهای همگانی با برگزاری ورزش های روزانه، پیاده روی، انواع همایش ها وجشنواره های ورزشی با اهداف ورزشی، فرهنگی واجتماعی محور اصلی ارتقا سلامت و ایجاد نشاط شهروندان محسوب می شوند.


اما درشهرهای امروزی باگسترش تکنولوژی و رویکرد زندگی ماشینی، تحرک و نشاط افراد کاهش یافته درمقابل انواع بیماری های جسمی و روحی ناشی از کم تحرکی مانند افسردگی، اضطراب و کلافه‌گی رو به افزایش است. گسترش و توسعه ورزشهای همگانی با ساخت فضاهای ورزشی مناسب می تواند برای جلوگیری از این مشکلات بسیار موثر و راهبردی باشد.


با توجه به افزایش جمعیت درشهرها، تعداد پارک ها، فضاهای سبز و اماکن ورزشی متناسب با نیاز مردم نیست ساخت و توسعه وتجهیز آنها کاملا احساس می شود. همچنین با مورد توجه قرار دادن شرایط اقتصادی این روزها و فشار روحی، حتی جسمی بخاطر افزایش ساعات کاری برای جبران هزینه های زندگی و حداقل امکانات رفاهی، ورزش و تفریحات ورزشی راه حل منطقی وعلمی برای کاهش خستگی افراد است و این امر با وجود فضاهای مناسب ورزشی امکان پذیر است.

این روزها با وجود پاندمی کرونا ونیاز بیشتر به فعالیت های جسمانی و ورزش در اماکن ورزشی، پارک ها وفضاهای سبز مناسب و استاندارد بیشتر احساس میشود به گونه ای که حتی درخیلی محلات کمبود چنین فضاهایی احساس می شود. حتی در ساختار شهری و سطح شهرها پیاده راه های مناسب، مسیرهای مختص دوچرخه سواری تعریف نشده بطوریکه امنیت وامکانات لازم برای ورزش و پیاده‌روی شهروندان درخیلی ازشهرها وجود ندارد.


لازم است با افزایش آمار بیمارهای ناشی از کم تحرکی، افسردگی، وحتی آماراعتیاد جوانان ،زیرساخت های مناسب جهت ایجاد محیط های ورزشی مناسب فراهم‌ شود. برای این منظور، حضور پررنگ وهمکاری مسئولین، مدیران شهری و نماینده گان مردم درکنار متولیان ورزشهای همگانی (هیات ورزشهای همگانی) در استانها بسیار حائز اهمیت است.

منبع: گیرا آنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها