رمزارزها به پیشواز سهامداران بازارسرمایه می‌روند

تغییر در مقصد سرمایه‌گذاران بورسی

 بازار سرمایه در حالی با وجود تصمیمات و اقدامات دولت همچون تغییر دامنه نوسان و تزریق منابع مالی همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد که در مقابل بازار معاملات رمزارزها به‌شدت رونق یافته و قیمت سهم‌ها در بازار ارز دیجیتال با صعود قابل ملاحظه‌ای درحال افزایش است.

تغییر در مقصد سرمایه‌گذاران بورسی
کد خبر: 481641
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۰۸:۲۶:۳۱

اعتمادآنلاین| بازار سرمایه در حالی با وجود تصمیمات و اقدامات دولت همچون تغییر دامنه نوسان و تزریق منابع مالی همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد که در مقابل بازار معاملات رمزارزها به‌شدت رونق یافته و قیمت سهم‌ها در بازار ارز دیجیتال با صعود قابل ملاحظه‌ای درحال افزایش است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان هم‌اکنون به عنوان اصلی‌ترین رقیب بازار سرمایه شناخته شده و با توجه به آزادسازی و اعلام شرایط انجام معاملات رمزارزها در صرافی‌ها از این پس شاهد تقویت بیشتر این بازار خواهیم بود و احتمالا بورس بخش عمده‌ای از متقاضیان به ویژه سرمایه‌گذاران خرد و کوتاه‌مدت را از دست خواهد داد.شاخص کل بازار سرمایه در حال حاضر بر روی 1میلیون 200 هزار واحد قرار گرفته و در طول فروردین ماه حدود 100 هزار واحد نسبت به اسفند ماه سال گذشته ریزش داشته است.

به گزارش تعادل، رمزارزها هم امروز شرایط نزولی داشتند و بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز با 1.26 درصد افت، به 55 هزار دلار رسید، این در حالی است که در هفته‌های گذشته به این رمزارز به صورت شارپی رشد کرده بود. بر اساس آمار در 14 ماه گذشته رشد بازار رمزارزها حدود 800 درصد بازد دهی داشته است اما در چند ماه اخیر عمده سهام‌های بازار بورس بین 40 تا 90 درصد اصلاح قیمتی داشتند. این در حالی است که ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری در رمزارزها به مراتب بیشتر بازار سرمایه می‌باشد.

تفاوت اصلی بین بازار سرمایه و رمزارزها قدرت تحلیل در این دو بازار است. هنوز عوامل بنیادی و تکنیکال در مورد رمزارزها برای تحلیل آنها مطرح نشده و آنچه که به عنوان دلایل اثرگذاری بر روی رمزارزها اعلام شده بیشتر بر پایه تجربیات افراد است که مجموع آنها در سختی شبکه و میزان استخراج، محدودیت‌های بانک‌های مرکز جهان و مقابله با آن، بالا رفتن ضریب نفوذ در بین مردم جهان، پلتفورم تجاری هر کدام از کوین‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و حمایت اشخاص حقیقی صاحب نام و موسسات حقوقی از عواملی خلاصه می‌شود.به‌طور کلی نمی‌توان گفت که کدام یک از بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری بهتر است اما؛ باید گفت که بورس یک سرمایه‌گذاری مطمئن و با پشتوانه است ولی رمزارزها اینگونه نیست و ممکن است درآینده مشکلاتی داشته باشند.نمی توان یک بازارمشخص و سود را تعیین کرد ولی باید دانست که بازارسرمایه حداقل یک بازدهی 40 درصدی تا پایان سال خواهد داشت و آینده کاملا روشنی از رمزارزها در اختیار نیست و تنها پیش بینی‌ها می‌گویند که این رمرارزها رشد می‌کنند.

بازار رمزارزها مقصد برخی از سهامداران بورسی

مجید روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کلاهبرداری و اتفاقاتی که در بازار رمزارز‌ها رخ داده می‌گوید: به تازگی یک کلاهبرداری 2 میلیارد دلاری توسط یک شرکت رمزارز در ترکیه، صورت گرفته و تا به حال فعالیت دو صرافی ارز دیجیتال در ترکیه و یک صرافی ارز دیجیتال در کره جنوبی، به دستور مقام قضایی متوقف شده است. پس از این اتفاق بازار رمزارز‌ها افت زیادی داشت و باعث شده که در یک مسیر صاف و بدون نوسان زیاد باقی بماند و فعلاً شرایط خوبی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به نوسانات و افت شاخص بورس در چند وقت اخیر، بسیاری از فعالان بازار سرمایه مجبور شدند از بازار سرمایه به سمت بازار ارز‌های دیجیتال بروند و این باعث شد که ما خروج سرمایه از کشور و تضعیف بازار‌های داخلی را داشته باشیم. در مجموع بازار رمزارزها، جزو بازار‌های پر خطر است و وجود نوسانات بیش از حد، عدم حمایت بازار توسط دولت، مسائل قانونی رمزارزها، عدم حمایت از مصرف‌کننده، طول عمر رمزارزها، وجود دستکاری در بازار رمزارزها، وجود کلاهبرداری در این بازار، نبود مراجع قانونی جهت رسیدگی به شکایت و خطای انسانی از جمله مخاطرات موجود در بازار رمزارز‌ها است. خروج از بازار رمزارز‌ها برای افرادی که وارد این بازار می‌شوند، سخت است.

روزبهانی در رابطه با امکان خطای انسانی در بازار رمزارز‌ها اظهار می‌کند: در خیلی از شرکت‌ها و کارگزاری‌ها افراد تا رمز ورود پرتفوی خود را فراموش می‌کنند با کارگزاری‌ها تماس می‌گیرند و رمز خود را دریافت می‌کنند، اما در بازار رمزارزها، اگر فرد رمز ورود خود را فراموش کند، تمام سرمایه فرد در این بازار از بین خواهد رفت و این خطای انسانی ممکن است خیلی در بازار رمزارز‌ها اتفاق بیفتد. کشور‌های دنیا به جز چند کشور از جمله کانادا و امریکا بحث رمزارز‌ها را به علت بحث پولشویی که ممکن است در آن اتفاق بیفتد، ممنوع اعلام کرده‌اند و در برخی از کشور‌ها که مبادلات رمزارز‌ها آزاد است، به سرمایه‌گذاران فعال در این بازار گفته‌اند که، افراد کیف پولی مشخص کنند و میزان سرمایه داخل آن کیف پول را عنوان کنند تا شناسایی شود و بتوانند از این قضیه مالیات بگیرند.وی بیان می‌کند: در کشور ما هنوز بحث شناسایی و بسترسازی رمزارز‌ها آماده نشده است که اعلام کنند، اگر کسی رمزارز داشت در کیف پول مشخص کند و اقدام به اخذ مالیات کنند.

اما گرفتن مالیات می‌تواند کمک کند که خیلی از افراد به سمت بازار رمزارز‌ها نروند. پیشنهاد می‌کنم اگر شخصی قصد ورود به بازار رمزارز‌ها را دارد، قبل از آن حتماً، خطرات این بازار را بررسی کند و در رابطه با صرافی که قصد کار کردن با آن را دارد، تحقیق کند، زیرا بازار بسیار پر ریسک است و کسی که قصد ورود به این بازار را دارد باید حداقل تحمل نوسان 40 - 30 درصد را داشته باشد.روزبهانی در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر بازار سرمایه در چه رده‌ای قرار دارد و آیا برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ تشریح می‌کند: در حال حاضر مردم می‌توانند اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از جمله در سهام شاخص ساز کنند. قیمت سهام به‌شدت جذاب شده و بسیاری از سهم‌ها در چند وقت اخیر حجم خورده‌اند. P/E برخی از سهم‌ها زیر 5 آمده و سود‌ها و گزارشات خوبی ساختند و هر چقدر به پایان سال مالی و مجمع سهام نزدیک می‌شویم شاهد سود و گزارشات خوبی خواهیم بود. در بحث بازار سرمایه باید به گزارشات و سود‌سازی‌ها اهمیت داد، رعایت این دو نکته نشان‌دهنده این است که بهتر از سهم ارزنده است و موقعیت خرید دارند. دولت باید با عزم جدی توام با عمل، وعده‌هایی را که می‌دهد را عملی و از بازار کاملا حمایت کند و مدیران سازمان بورس، روند قانون‌گذاری را تعطیل کنند و بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها