احسان عسکری در یادداشتی نوشت:

تاثیرات بسته پیشنهادی سازمان بورس بر روند بازار

بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار که سه مورد آن در جلسه دولت و 7 مورد به جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا ارجاع شد، می‌تواند اثرات قابل توجهی بر وضعیت عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

تاثیرات بسته پیشنهادی سازمان بورس بر روند بازار
کد خبر: 481646
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۰۸:۳۵:۱۵

اعتمادآنلاین| بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار که سه مورد آن در جلسه دولت و 7 مورد به جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا ارجاع شد، می‌تواند اثرات قابل توجهی بر وضعیت عرضه و تقاضای بازار داشته باشد. نفس عمل حمایت دولت، مجلس و سایر ارکان نظام از بازار سرمایه و حمایت از سهامداران موضوعی است که اعتماد را به بازار برخواهد گرداند.

به گزارش تعادل، برخی از این پیشنهادات در صورت تحقق چشم‌انداز روند کوتاه‌مدت بازار را بهبود خواهد داد و در میان‌مدت و بلندمدت این تصمیمات در کنار ثبات در نرخ بهره و سایر سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

بازار در سالی که گذشت شرایط بسیار عجیبی را پشت‌سر گذاشت و از اینجا به بعد تمامی تصمیمات باید در راستای بازگشت اعتماد فعالان و سرمایه‌گذاران باشد. تزریق منابع از محل صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت و ارایه تسهیلات بانکی به هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بخش تقاضای بازار را تقویت کند.

علاوه بر این، با وجود اینکه پیشنهاد تزریق مالیات معاملات سهام به صندوق تثبیت می‌تواند برای بازار خبر خوبی باشد، ولی اثر آن در کوتاه‌مدت بر بازار قابل توجه نخواهد بود.سایر مشوق‌های مالیاتی که در بسته پیشنهادی ارایه شده است کاملا تاثیرگذار و جذاب بوده و شرکت‌ها تشویق به حمایت از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خواهند شد.

در این پیشنهادات، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام شرکت‌ها مجاز شد که اتفاق بسیار خوبی است که بانک‌ها را از بنگاه‌داری مدیریتی به سمت سهامداری غیرمدیریتی هدایت می‌کند و امکان بهره‌مندی بانک‌ها از سودآوری شرکت‌های پربازده بازارسهام را فراهم می‌کند.

انتشار اوراق با تضمین دولت از سوی دو صندوق تثبیت و توسعه اتفاقی است که در صورت تحقق می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به بازار سهام تقویت کند. تمامی بورس‌های توسعه‌یافته دنیا سازوکارهای تعریف شده‌ای را برای تامین منابع مالی با هدف حمایت از کلیت بازار در زمان‌های ایجاد ترس و هیجان در سرمایه‌گذاران دارند که اگر چه این موضوع در بازار سرمایه کشور با تاخیر در حال اقدام است ولی اتفاق بسیار خوب و تاثیرگذاری است.

در مجموع با حمایت‌هایی که از سوی ارکان کشور از بازار سهام در جریان است و پیشنهاداتی که ارایه شده به نظر می‌رسد وضعیت بازار به تدریج به وضعیت با ثبات برسد و نقدشوندگی که اصل مهم هر بازاری است تقویت گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها