ناکامی تحریم‌ های اعمال شده با اتخاذ سیاست‌ هایی از سوی دولت/ منصور حقیقت‌پور: ارزیابی عملکرد دولت باید به دور از اغراض سیاسی و شخصی باشد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت این ادعا را ندارند که همه اقداماتی که انجام داده درست بوده و بهترین عملکرد را داشته است. نقدهای جدی می توان به دولت وارد کرد اما هر ارزیابی باید مبتنی بر نگاه منصفانه و به دور از اغراض شخصی و یا سیاسی باشد. دولت بعد از برجام شاخص‌های خوبی به ثبت رساند.اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد هم همین رویه ادامه پیدا  می‌کرد که این اتفاق نیفتاد.

ناکامی تحریم‌ های اعمال شده با اتخاذ سیاست‌ هایی از سوی دولت/ منصور حقیقت‌پور: ارزیابی عملکرد دولت باید به دور از اغراض سیاسی و شخصی باشد
کد خبر: 481683
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و هم چنین پیشرفت‌ های مذاکرات وین، باعث نگرانی برخی جناح‌ های سیاسی و تشدید تخریب‌ها نسبت به دولت شده است. در این میان تخریب و توهین به شخص رییس جمهوری و وزارت امور خارجه شدت فزون‌ تری یافته است. حمله به تیم مذاکره کننده و وزارت امور خارجه البته در طول دولت تدبیر و امید سنت رایجی بود که مخالفان هیچگاه از آن عدول نکرده‌اند. حتی در این بین برخی نهاد های رسمی مثل صدا و سیما هم متاسفانه نقش تخریبی خود را تا به امروز کنار نگذاشته است. رویکردی که با واکنش رسمی وزارت امور خارجه مواجه شد و دستگاه دیپلماسی کشور این اقدام را حیرت انگیز خواند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر وزارت امورخارجه شخص رییس جمهوری هم به دلیل ایستادگی بر حقوق ملت و تاکید ضرورت رفع تحریم‌ ها، آماج حملات قرار گرفته است. دلیل حملات این است که چرا روحانی به دنبال رفع تحریم‌ ها است چرا که ممکن است در انتخابات این اتفاق موضع جناحی راتضعیف کند و ممکن است دست آن‌ ها از کرسی پاستور کوتاه بماند. در این بین مشکلات اقتصادی مستمسک خوبی برای حمله به دولت و رییس جمهوری شده است. حملاتی که بدون توجه به عواملی چون تحریم‌ ها انجام می‌شود.


این حملات از سوی کسانی انجام می‌شود که خود عمدتا کارنامه قابل دفاعی ندارند. کسانی که در دوران مدیریت خود همه مشکلات کشور را به تحریم‌ ها مرتبط می‌کردند امروز با چرخشی 180 درجه‌ای، می‌گویند اینکه سیستم بانکی ما تحریم است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و پولی به داخل کشورمنتقل کنیم و مشکلات متعددی از این دست، در اقتصاد کشور اثرگذار نیست و هر آنچه است به مدیریت دولت مرتبط است. وقتی از رییس جمهوری پاسخ می‌گیرند که همین دولت شاخص‌ های درخشان اقتصادی در سال 95 و 96 به ثبت رسانده، ترجیح می‌هند با سکوت عبور کنند.


حسن روحانی در دویست و نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تشریح اهداف دشمن از تحریم ایران، بیان داشت: در شرایطی که در سه سال گذشته دشمنان این سرزمین با جنگ اقتصادی به دنبال ایجاد قحطی در کشور بودند، دولت با تامین و توزیع کافی و فراوان کالا در کشور اجازه نداد این خواسته دشمن محقق شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هم درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی به اهداف تحریم‌ های ظالمانه علیه ملت ایران پرداخته است. معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اعمال تحریم‌ های ظالمانه از سوی آمریکا و جنگ اقتصادی این کشور علیه ملت ایران گفته است: به اذعان سیاست مداران آمریکایی، فشار حداکثری و جنگ اقتصادی این کشور علیه ایران به شکست انجامید و ملت ایران با مقاومت و صبوری بزرگترین پیروزی را در این جنگ اقتصادی به دست آورد. اگر شرایط سه سال گذشته که برای جمهوری اسلامی ایران رقم خورد برای هر اقتصاد قوی دیگری اتفاق می افتاد قطعاً اقتصاد آنها فرو می پاشید. دکتر جهانگیری ادامه داد:آمریکایی ها در سال 97 و با اعمال جنگ اقتصادی فکر می‌کردند که ملت ایران برای همیشه در صف خواهد ایستاد که البته ایستادن در صف با پوشک شروع شد و آنان به دنبال این بودند که در همه کالا ها چنین شرایطی برای مردم ایران رقم بزنند و در 22 بهمن 97 به تهران بیایند.

منصور حقیقت پور فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس نهم در پاسخ به این سوال که تحریم‌ های ظالمانه علیه ملت ایران چگونه شکست خورد و به اهداف خود نرسید، گفت: دولت ترامپ تحلیل درستی در مورد وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران نداشت. این دولت اسیر برخی تحلیل‌ ها و یا توهمات افراد تندرو در آمریکا بود که فکر می‌کرد با تحریم، مردم ایران به خیابان‌ ها ریخته و نظام را عوض خواهندکرد. ترامپ توهمات برخی گروه‌ های ضد انقلاب را باور کرده بود.

وی افزود: مردم ایران در کنار برخی نقدها، هنوز نگاه مثبتی به نظام دارند و نظام جمهوری اسلامی ایران با همه مشکلات، دغدغه‌ های مردم را به رسمیت شناخته در این زمینه تلاش می‌کند. اعتماد مردم و نظام نسبت به هم و ظرفیت‌ های کشور از یک طرف و تلاش و سیاست‌ هایی که دولت و نهاد های دیگر به کار بستند باعث شد که تحریم‌ های اعمال شده به اهداف خود نرسند.

حقیقت پور با اشاره به این نکته که عامل مشکلات را برخی افراد با بی انصافی دولت عنوان می‌کنند، هم بیان داشت: دولت این ادعا را ندارند که همه اقداماتی که انجام داده درست بوده و بهترین عملکرد را داشته است. نقدهای جدی می توان به دولت وارد کرد اما هر ارزیابی باید مبتنی بر نگاه منصفانه و به دور از اغراض شخصی و یا سیاسی باشد. دولت بعد از برجام شاخص‌های خوبی به ثبت رساند.اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد هم همین رویه ادامه پیدا می‌کرد که این اتفاق نیفتاد.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: با خروج ترامپ تحریم‌ های شدیدی علیه ایران اعمال شد. بالاخره اقتصاد ایران دارای واقعیت‌ های چون تکیه به نفت است که نمی‌توانیم نادیده بگیریم. وقتی سیستم بانکی و محل درآمد کشور تحریم می‌شود ، اداره امور هم به طبع آن بسیار سخت می‌شود. ما نمی توانیم در ارزیابی عملکرد دولت این عامل را نبینیم و همه مشکلات را به گردن دولت بیندازیم. اگر این اتفاق بیفتد مردم هم باور نخواهد کرد و این امر را به پای دعواهای جناحی خواهند نوشت.

وی با بیان اینکه دولت تقریبا عملکرد قابل قبولی در مقابله با تحریم‌ ها داشت، گفت: البته در زمینه‌ هایی هم می‌شد بهتر عمل کرد که شاید کرونا قدری این مسایل را تحت تاثیر قرار داد. اما تخریب دولت و نا امید کردن مردم از حل مشکلات، راه حل مسایل کشور نیست بلکه همگرایی همه نهادها و حمایت از اقدامات دیپلماتیک در وین می‌تواند نشاط و امید را به جامعه بازگرداند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها