رئیس‌جمهوری کنگو در شرق این کشور اعلام حکومت نظامی کرد

«فلیکس تشیسکدی» (Felix Tshisekedi) رئیس‌جمهوری دمکراتیک کنگو اواخر دیروز در این دو استان که تحت خشونت گروه‌های مسلح منجر به کشتار غیرنظامیان شده، حکومت نظامی اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری کنگو در شرق این کشور اعلام حکومت نظامی کرد
کد خبر: 481817
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۲:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس جمهوری کنگو برای پایان دادن به اقدام‌های خشونت‌بار گروه‌های مسلح در کشتار غیر نظامیان در دو استان شرقی این کشور یعنی «ایتوری»(Ituri ) و «کیوو شمالی»(North Kivu) اعلام حکومت نظامی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فلیکس تشیسکدی» (Felix Tshisekedi) رئیس جمهوری دمکراتیک کنگو اواخر دیروز در این دو استان که تحت خشونت گروه‌های مسلح منجر به کشتار غیرنظامیان شده، حکومت نظامی اعلام کرد.

طبق قانون جمهوری دمکراتیک کنگو، رئیس جمهوری این کشور در صورتی که شرایط تشدیدکننده، استقلال یا وحدت در قلمرو ملی را تهدید کند، این اختیار را دارد که حالت اضطراری یا حکومت نظامی اعلام کند.

رئیس جمهوری دمکراتیک کنگو اعلام کرد که در حال آماده‌سازی اقدام‌های اساسی برای مقابله با اوضاع امنیتی در شرق این کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدد 122 گروه مسلح کوچک و بزرگ در منطقه غنی از مواد معدنی شرق کنگو فعالیت دارند که بر جای مانده از جنگ‌های منطقه‌ای در دهه 1990 هستند.

سه‌شنبه گذشته، رئیس جمهوری کنگو در پاریس از فرانسه برای ریشه‌کن کردن «نیروهای دمکراتیک متفقین»(ADF) در منطقه «بنی»(Beni ) استان در کیوو شمالی(North Kivu) درخواست کمک کرده بود.

اعضای نیروهای دمکراتیک متفقین، شبه نظامیان اوگاندایی هستند که از سال 1995 پایگاه خود را در شرق کنگو ایجاد کرده‌اند. طبق آمار ردیاب امنیتی کیوو، این گروه که از سوی رئیس جمهوری کنگو و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود از سال 2017 تاکنون بیش از 1200 غیر نظامی را تنها در منطقه بنی در کشور کنگو کشته است.

با وجود اقدام‌های عملیاتی ارتش کنگو علیه این گروه در منطقه، ارتش این کشور تاکنون نتوانسته مانع قتل عام غیر نظامیان در کنگو شود.

اقدام‌های خشونت‌آمیز در استان‌های ایتوری و کیوو شمالی در کشور کنگو در سال میلادی جاری صدها کشته بر جا گذاشته و بیش از یک و نیم میلیون نفر را آواره کرده است.

«پاتریک مویایا» سخنگوی دولت کنگو اعلا کرد که تصمیم فلیکس تشیسکدی از اعلام حکومت نظامی در این دو استان، پایان دادن سریع به ناامنی‌ است که هر روز غیر نظامیان کنگویی را در این منطقه از کشور قتل عام می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها