عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس:

هیچگاه سیاست خصمانه علیه کشورهای منطقه نداشته‌ایم / ایران و عربستان می‌توانند به‌عنوان دو بال جهان اسلام، منطقه را توسعه دهند

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: سیاست ما از ابتدای انقلاب تاکنون بر مبنای حسن همجواری بوده و هیچگاه سیاست خصمانه علیه کشورهای منطقه نداشته‌ایم. از موضع جدید عربستان به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان استقبال می‌کنیم.

هیچگاه سیاست خصمانه علیه کشورهای منطقه نداشته‌ایم / ایران و عربستان می‌توانند به‌عنوان دو بال جهان اسلام، منطقه را توسعه دهند
کد خبر: 481881
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۳:۵۲:۲۹

اعتمادآنلاین| رئیس کمیته روابط خارجی مجلس معتقد است اگر اعلام آمادگی بن‌سلمان برای برقراری روابط با ایران مقطعی نبوده و راهبردی استراتژیک از سوی عربستان باشد، می‌تواند به آینده منطقه خوشبین بود.

به گزارش خانه ملت، عباس گلرو با اشاره به تغییر لحن ولیعهد عربستان در ارتباط با ایران و تلاش این کشور برای برقراری مجدد روابط با جمهوری اسلامی، گفت: از موضع جدید عربستان به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان استقبال می کنیم.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی سنوات گذشته بارها برای توسعه روابط و حل اختلاف با کشورهای منطقه اقدام کرده، اظهار داشت: سیاست ما از ابتدای انقلاب تا کنون بر مبنای حسن همجواری بوده و هیچگاه سیاست خصمانه علیه کشورهای منطقه نداشته ایم.

وی ادامه داد: جایی که دچار اختلاف، منازعه، قطع روابط و یا کاهش سطح آن شده ایم، ما مقصر نبوده ایم بلکه یا به دلیل سوءبرداشت های طرف مقابل، یا سیاست های نسنجیده و مخرب آنها که عامل تنش زایی بوده و یا به دلیل مداخله قدرت های فرامنطقه ای و دشمنان ملت های منطقه بوده که هیچگاه نخواسته اند روابط کشورهای منطقه به سمت صلح، دوستی و ثبات حرکت کند.

گلرو در ادامه با یادآوری این مطلب که آمریکایی ها، برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی همواره منافع خود را در تنش کشورهای همسایه با ایران دیده اند، عنوان کرد: متأسفانه برخی کشورهای منطقه نیز به این وادی کشیده شدند که البته سیاست های ایران هراسی در آن دخیل بوده است؛ با این حال پروژه ایران هراسی در دل ملت های منطقه تأثیری نداشته تا جایی که حتی آنها را بیش از پیش به سمت جمهوری اسلامی گرایش داده است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: ایران بارها طرح صلح برای منطقه ارائه داده و در دوره های مختلف با توجه به تأکید قانون اساسی مبنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه، منادی وحدت و صلح بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز قصد نداریم بر اختلافات گذشته دامن بزنیم، اذعان کرد: نگاه جمهوری اسلامی به آینده و در راستای کمک به توسعه همکاری ها برای ایجاد منطقه ای همراه با صلح، ثبات، آرامش و امنیت است، از این رو برای توسعه روابط آمادگی داریم.

گلرو همچنین بحران یمن را جنگی تحمیلی از سوی عربستان بر ملت این کشور توصیف کرد و افزود: مقامات ایران از همان ابتدا طی پیام هایی توصیه ها و تذکرهای لازم را به عربستان داد که این جنگ، ظالمانه و بی حاصل بوده و به نتیجه نخواهد رسید و صرفا برای عربستان هزینه ایجاد می کند که اینگونه نیز شد و امروز آنها گرفتار هزینه های مادی و معنوی شدند به این معنا که قدرت نرم این کشور در منطقه به چالش کشیده شد و جایگاه گذشته را میان مردم یمن ندارند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به قابلیت ها و امکان نقش آفرینی مثبت ایران و عربستان در منطقه، خاطرنشان کرد: امید داریم اعلام آمادگی بن سلمان برای توسعه روابط، مقطعی و تاکتیکی نباشد بلکه راهبردی استراتژیک از جانب عربستان باشد که در این صورت می توان به آینده منطقه خوشبین بود چرا که ایران و عربستان به عنوان دو بال جهان اسلام می توانند در جهت توسعه و آبادانی منطقه حرکت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها