علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد:

تعیین سکانس ژنی ویروس مسافران هندی تا ساعاتی دیگر / تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از مرداد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بیماری در کشور از تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از مرداد ماه سال جاری خبر داد.

تعیین سکانس ژنی ویروس مسافران هندی تا ساعاتی دیگر / تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از مرداد
کد خبر: 482012
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۰۸:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا داشتیم. وضعیت دنیا خوب نیست و مرتبا جهش ویروس رخ می‌دهد و شاهدیم که کشور هندوستان و نظام سلامتش از هم پاشیده است به شکلی که بیشترین مشکل آنها این است که جابی برای بیماران و حتی جسدها ندارند. ویروس کرونا بسیار چموش است و تاکنون جهش‌های گوناگونی داشته است.


به گزارش ایسنا، وی افزود: امروز همه اعضای ستاد در بحث اصناف و بازاریان نکاتی داشتند و ما از این کسبه و مغازه داران که 14 ماه است کنار ما هستند و قپانبن را رعایت کردند ممنون هستیم، هرچند شاید جایی عدم رعایت پروتکل هم داشتیم اما غالب اصناف رعایت کردند. گاهی در یک شهر همه اصناف رعایت می‌کنند اما به یکباره با برگزاری یک عروسی یا عزا همه زحمات هدر می‌رود.


رئیسی ادامه داد: امروز مصوب شد از اول تا 20 اردیبهشت ماه اجرائیات چک های برگشتی برای بازاریان متوقف شود و تسویه مالیاتی هم تا خرداد ماه به تعویق افتاد. هرچند شابد این اقدامات خیلی چشمگیر نباشد اما بضاعت امروز ما همین است.

مصوبه دیگر در ارتباط با هرید واکسن از خارج از کشور بود و امروز خوشبختانه مصوبه‌ای برای تسهیل خرید واکسن خارجی داشتیم.

در نپرد واکسن داخلی هم بسیار امیدوار هستیم‌. در رابطه با سامانه واکسیناسیون وزات بهداشت نیز همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با ما شدند. تعطیلات هم بر اساس رنگبندی‌ها این هفته هم ادامه دارد


وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: پروتکل‌ها در 4 محور طراحی شده است که یک محور بحث ترددها است که پلاک غیر بومی به شهر قرمز و نارنجی نرود اما همچنان نقض محدودیت داریم و جریمه‌هایی شکل گرفته. هفته گذشته بیش از 300 هزار بازدید انجام شد.

متاسفانه هنوز 37 درصد مردم ماسک نمی‌زنند. همچنین از اماکن ورزشی و باشگاه‌ها گلایه داریم زیرا رعایت پروتکل‌ها در آنجا بسیار پایین است و در حالی که نباید در شهر قرمز و نارنجی باز شدند اما فعال هستند.

رعایت پروتکل برای مقابله با همه گیری است. علی‌رغم تاکیداتمان هنوز 40 درصد مکان های سربسته تهویه متاسب ندارند. همچنین یکی از بدترین مکان ها در رعایت پروتکل‌ها سوپرمارکت‌ها و خواربار فروشی ها هستند. نانوایی‌ها همیشه زتبه یک را داشتند اما الان سوپر مارکت و خواربار فروشی از نانوایی جلو افتاده است‌. مجموعا رعایت پروتکل‌ها باید بیش از 90 درصد باشد تا از کنترل بیماری مطمئن باشیم.


رئیسی درباره ایمنی زایی ناشی از تزریق واکسن، تاکید کرد: یک ایمنی فردی و یک ایمنی جنعی داریم‌.زمانی که همه گیری جهانی بیماری داریم حتی اگر کل کشور را واکسینه کنیم با، کشور مصون نیست زیرا بیماری در جهان جریان دارد. وقتی فرد دُز اپل واکسن را دریافت می‌کند پس از 3 هفته اندکی سطح ایمنی اش بالا می‌آید و بعد از تزریق دُز دوم تازه اثربخشی اصلی واکسن مشخص می‌شود که هیچ واکسنی هم در دنیا اثربخشی 100 درصدی ندارد و بهترین واکسن‌ها تا 90 درصد اثربخشی دارند. فردی که 2 دُز واکسن هم زده باشد اما از 100 نفری که واکسن زدند 10 نفر ممکن است به شکل خفیف بیمار شوند و ناقل باشند. اما آیا واکسن در قبال ویروس جهش بافته هم اثربخش است؟ حتی اگر فرض کنیم الان هم کل کشور واکسینه شوند بازهم باید ماسک بزنیم‌.


وی در ادامه تاکید کرد: در هر نمودار اپیدمی یک بازوی بالا رونده و یک بازوی پایین رونده داریم ولی در مقابل ویروس انگلیسی نمی‌دانستیم انتهای این روند صعودی کجاست زیرا روند آسانسوری داشتیم . روزانه 250 تا 300 هزار نفر به سطح یک خدمات ما و مراکز سرپایی مراجعه می‌کنند که سطح بسیار محکمی است که اگر هند هم به این روز افتاده به دلیل فقدان چنین نظام سلامتی است. الان پس از اقدامات مهم، قله بیماری را پیدا کردیم که دو برابر ارتفاع قله پیک سوم ارتفاع دارد.

اکنون در حال عبور از قله هستیم اما تا نزولی شدن شرایط راه زیاد است. در این مرحله اگر میزان رعایت پروتکل‌ها را سخت بگیریم باید شتاب پایین آمدن را هم سرعت بخشیم چون اگر شتاب کاهش یابد ممکن است روند ببناری سینوسی شود.

زمانی در جنوب خوزستان یک پیک بلند داشتیم و سپس در حال نزول بودیم اما به ناگاه سایر شهرهای استان درگیر شد ‌و باز تجربه قله تکرار شد. الان ورودی بیمارستان‌ها دارد با خروجی بیمارستان‌ها یکسان می‌شود که نشانه خوبی است. همچنین 15 استان سیر نزولی دارند، 10 استان به قله رسیدند اما 5 استان از جمله تهران نزدیک به قله هستند.


وی افزود: بعد از این همه مدت رفتار ویروس برای ما مشخص می‌شو، اقدامات خوبی انجام شده است اما هنوز 198 شهر قرمز داریم در کل پیش‌بینی کاهش تعداد شهر قرمز و نارنجی را طی هفته‌های آتی داریم‌. استان مازنداران آخرین استانی بود که پیک سوم را تجربه کرد ولی به یکباره با ویروس انگلیسی وارد پیک چهارم بیماری شد بنابراین نباید غفلت کنیم.

ما کار بزرگی در قبال ویروس جهش یافته انگلیسی کردیم و این در حالی بود که این ویروس نظام‌های بزرگ بهداشتی دنیا را به زانو درآورد اما ما بیماری نداشتیم که پشت درب بیمارستان بماند که نشان دهنده همکاری تمام بخش‌ها بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تصریح کرد: ویروس آفریقای جنوبی بسیار چموش است. زمانی که یک سال از عمر ویروس بگذرد جهش آن طبیعی است و نسبت به داروها مقاوم می‌شوند. از طرفی ویروس از نژاد و بدنی به بدنی دیگر منتقل می‌شود و جهش دیگر می‌کند.

حتی با تزریق واکسن، ویروس تلاش می‌کند سیستم ایمنی را دور بزند که ویروس آفریقایی چنین کاری می‌کند. به محض شناسایی ویروس و ژنوم آن می‌توان در واکسن تغییراتی ایجاد کرد که اثرات خود را تغییر ندهد. بنابراین چندین مورد ویروس آفریقای جنوبی در جنوب کشور ما شناخته شده است.

چند نفر فرد کرونا مثبت هندی هم داشتیم که منتظر جواب تست سکانسی آنها هستیم تا آخر امشب برایمان مشخص شود ویروس هندی هم به کشور رسیده یا خیر. مردم نیاید خیلی ذهن خود را درگیر کنند فقط باید پروتکل‌ها را جدی تر رعایت کنند.


او دربار پروتکل‌های بهداشتی شبهای قدر بیان کرد: در این مدت یکی از نقاطی که رعایت بالای پروتکل‌ها را داشتند نمازهای جمعه و جماعت بودند. در خصوص این شب‌ها در شهرهای زرد و آبی می‌توانند با جمعیت مناسب و رعایت پروتکل مراسم را در محیط سر بسته برگزار کنند و در شهرهای قرمز و نارنجی هم مراسمات باید با فاصله گذاری در فضای باز برگزار شود.


وی درباره وضعیت بیمارستان‌ها، گفت: چون تازه از پیک عبور کردیم هنوز بیمارستان‌ها مملو از بیمار است و پذیرش بیمار غیراورژانسی نداریم‌. در اوج بیماری پیک سوم در یک روز 23 هزار بیمار بستری داشتیم در حالی که در این پیک به بستری روزانه 50 هزار نفر رسیدیم. در گام پنجم طرح شهید سلیمانی بیماریابی و رهگیری خوبی انجام شد.

از طرفی درمان سرپایی اقدام مهم دیگر ما بود تا در مراحل ابتدایی بیماری، فرد درمان دریافت کرده و نیاز به بستری نداشته باشد و نتایج این طرح بسیار عالی بود.


رئیسی درباره واکسن‌ کرونا، بیان کرد: در این مورد تحت فشار هستیم زیرا نه فقط درمورد کشور ما و مشکلات تحریم بلکه به دلیل کمبود واکسن در دنیا و بدعهدی تامین واکسن مشکلاتی گریبانگیر ما شد. ما 16.8 میلیون دوز از سبد کووکس واکسن خریدیم اما حدود 700 هزار دوز واکسن به ما تحویل داده شد.

ما فاز یک واکسیناسیون شامل کادر بهداشت و درمان را به پایان رساندیم ‌و با اطمینان می‌گویم پزشک یا پرستاری در کشور نیست که در لیست باشد و واکسن دریافت نکرده باشد و بالای 90 درصد افراد فاز اول واکسن دریافت کردند.

در فاز دوم واکسیناسیون گروه‌ سنی 80 سال به بالا را آغاز کردیم و یک میلیون و 147 هزار سالمند بالای 80 سال داریم که واکسیناسیون آنها را آغاز کردیم و فکر می‌کنم تا پایان این هفته این فاز به اتمام برسد و در هفته بعد فاز 75 تا 80 سال را آغاز می‌کنیم.


وی تاکید کرد: ما یک سالمند را بدون واکسن نخواهیم گذاشت. مراقبین سلامت و بهورزان ما مشخصات افراد تحت پوشش خود را دارند اما با این وجود ادره ثبت احوال هم با ما همکاری می‌کند تا کسی از قلم نیفتد. اگر تا پایان هفته 80 ساله‌ای باقی ماند که با او تماس نگرفتیم می‌توانند وارد سامانه salamat.gov.ir شده و با ثبت کد ملی و تاریخ تولد و شماره تلفن منتظر تماس ما باشند.

برای جلوگیری از تجمع هر چند مرکز در یک سالن ورزشی بزرگ با مصلاها واکسیناسیون را انجام می‌دهند. پیش بینی ما این است که تا پایان خرداد ماه فاز دوم واکسیناسیون را تکمیل کنیم. حدود 8 میلیون و 200 هزار سالمند داریم که تا موعد مقرر واکسن دریافت می‌کنند.

فاز سوم هم از 15 تیر تا 15 مرداد است و افراد و گروه پرخطر و مراکز تجمعی واکسینه خواهند شد که دیگر واکسن داخلی هم به دستمان می‌رسد و در فاز چهار افراد با واکسن داخلی واکسینه خواهند شد و تا پایان سال تمام گروه هدف واکسینه خواهند شد. از مرداد ماه به بعد هر ماه تولید 10 میلیون دُز واکسن ایرانی را خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها