کد خبر: 482148
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۱:۱۸:۳۶
| |

رییس کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد:

توسعه یکپارچه میادین نفتی مشترک؛ زیر سایه مذاکرات قدرتمند سیاسی/ همکاری‌های نفتی ایران و عربستان آغاز خواهد شد؟

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: حوزه دیپلماسی اقتصادی و انرژی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی که باهم دارند، قوت نمی‌گیرد و از طرف دیگر تا زمانی‌که ما به سطح برداشت بالا و قابل رقابت با عربستان در حوزه برداشت از میادین مشترک نرسیم و به عبارتی توازن قدرت در برداشت از میادین مشترک نداشته باشیم، مذاکره نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

توسعه یکپارچه میادین نفتی مشترک؛ زیر سایه مذاکرات قدرتمند سیاسی/ همکاری‌های نفتی ایران و عربستان آغاز خواهد شد؟
کد خبر: 482148
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۱:۱۸:۳۶

اعتمادآنلاین| فریدون عباسی، درباره توسعه یکپارچه میادین نفتی و گازی کشورهای همسایه بخصوص در حوزه کشوری مثل عربستان اظهار داشت: توسعه یکپارچه میادین در تئوری خوب است، می‌توان اقدامات مهندسی، احداث چاه و سهم هر کشور را مشخص و نسبت به توسعه اقدام کرد، اما در عمل؛ سیاست کشورها با هم سازگار نیست، یعنی در دیپلماسی انرژی که ممکن است زیرمجموعه دیپلماسی اقتصادی تعریف شود، باهم تطبیق ندارند.

به گزارش ایلنا ،عباسی ادامه داد: بعبارت دیگر حوزه دیپلماسی اقتصادی و انرژی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی که باهم دارند، قوت نمی‌گیرد و از طرف دیگر تا زمانی‌که ما به سطح برداشت بالا و قابل رقابت با عربستان در حوزه برداشت از میادین مشترک نرسیم و به عبارتی توازن قدرت در برداشت از میادین مشترک نداشته باشیم، مذاکره نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: بعید است که در کوتاه‌مدت بتوانیم در برداشت مشترک با همسایگان به نتیجه برسیم، هر کشوری سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند در خاک خود از این میادین برداشت کند، این رویه تاکنون ادامه داشته و نمی‌توان گفت که در آینده نزدیک حل می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و عربستان و تاثیر بر همکاری‌های احتمالی در حوزه انرژی گفت: مذاکرات دو کشور ممکن است سر یمن باشد، هنوز چیزی از منابع رسمی در خصوص نتایج آن دریافت نشده است، در هر حال ابتدا باید مناسبات سیاسی دو کشور حل شود. حداقل عربستان از توسعه‌طلبی خود دست بردارد و روابط خود را با ایران تنظیم کند، سفارت‌خانه‌ها باز شوند و مراودات اقتصادی عادی شود، سپس می‌توان راجع به نفت، گاز و سایر مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرد.

وی تاکید کرد: ما باید مسائل‌مان را در منطقه و جهان از موضع قدرت حل کنیم، یعنی اگر پشت مذاکرات قدرت نباشد به نتیجه نخواهیم رسید و این موضوع را باید مدنظر قرار دهیم.

عباسی یادآور شد: باید انسجام داخلی داشته و با اقتدار به مذاکرات با هر کشوری ورود کنیم، تا انسجام داخلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مذاکرات پایداری داشته باشیم، کشورها نیز در صورتی وارد مذاکره جدی با ما خواهند شد که در داخل انسجام داشته باشیم، ضمن اینکه نه در حوزه نظامی بلکه در حوزه اجتماعی و اقتصادی باید مقتدر و قدرتمند باشیم، سپس وارد هر مذاکره‌ای شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها