وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای ادغام آماده‌اند؟

عضو کمیسیون انرژی گفت: تا زمانی که زیرساخت ایجاد نشود تشکیل وزارتخانه واحد انرژی و ادغام نفت و نیرو کاری اشتباه است.

وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای ادغام آماده‌اند؟
کد خبر: 482150
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۱:۲۰:۲۳

اعتمادآنلاین| هادی بیگی‌نژاد درباره تشکیل وزارت انرژی اظهار داشت: هنوز مجموعه وزارت‌خانه‌های کشور متصدی هستند، در حالیکه در کشورهای دیگر امور خود را کاملا به بخش‌خصوصی واگذار کرده و خود بعنوان یک نهاد ناظر و تنظیم‌کننده کار می‌کنند اما در کشور ما وزارتخانه‌ها به این شکل عمل نمی‌کنند.

وی افزود: ما در ایران نفت را با قیمتی که خودمان تعیین می‌کنیم در اختیار پالایشگاه قرار می‌دهیم و فرآورده را نیز با قیمتی که خودمان تعیین می‌کنیم، تحویل می‌گیریم، در واقع پالایشگاه حق‌العمل‌کار ما است و بخش‌خصوصی هم حق‌العملی کار می‌کند، همچنین تلاش می‌شود کیفیت در کل کشور یکسان باشد. در مورد فروش نفت، استحصال آن از چاه‌ها و فروش فراورده تماما مجموعه وزارت نفت اقدام می‌کند و نقش عمده با خود وزارت نفت است.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: در حوزه نیرو هم برق را به قیمتی که ما می‌خواهیم، از نیروگاه‌ها می‌خریم و قیمت سوخت را هم دولت تعیین می‌کند، مثلا گازی که نیروگاه حرارتی دریافت می‌کند با قیمتی است که ما تعیین می‌کنیم، بعبارت دیگر پالایشگاه و نیروگاه در ظاهر خصوصی هستند عملا اینگونه نیست. حتی پتروشیمی‌ها هم در خیلی موارد با برنامه‌های دولتی اداره می‌شوند، در برخی از هلدینگ‌ها دولت سرمایه‌گذار و صاحب سهام است.

وی تاکید کرد: وقتی همه موارد را باهم در نظر می‌گیریم زمانی می‌توانیم بگوییم وزارت انرژی داشته باشیم که خودِ وزارتخانه متصدی نباشد، یعنی تنظیم‌گر و ناظر باشد. وقتی ما خود متصدی هستیم ورود بخش دولتی به عنوان تشکیل وزارت انرژی یعنی افزایش مشکلات آن وزارتخانه.

بیگی‌نژاد یادآور شد: وزارتخانه‌های نیرو و نفت مشکلاتی دارند که اگر ساختار مناسب تعیین نشود و بخواهیم این دو را ادغام کنیم در واقع مشکلات وزارت‌خانه‌ها را بیشتر می‌کنیم، پس تا زمانی که زیرساخت ایجاد نشود تشکیل وزارتخانه واحد کاری اشتباه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها