کد خبر: 482239
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۳:۳۰:۰۶
| |

مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک کشور:

کمبود تولید گوشت قرمز نداریم

مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک کشور گفت: اواخر زمستان پارسال میش‌ها زایمان کردند و بره‌ها با وزن‌های حدود 30 تا 35 کیلوگرم اکنون در حال عرضه به بازار هستند و بر این اساس، کمبود تولید گوشت قرمز وجود ندارد.

کمبود تولید گوشت قرمز نداریم
کد خبر: 482239
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۳:۳۰:۰۶

اعتمادآنلاین| افشین صدر دادرس یکی از عوامل گرانی گوشت قرمز را حضور دلالان دانست و افزود: با شیوع کرونا و افزایش قیمت تمام شده گوشت قرمز بحث دلالی و کاهش توان خرید مردم مزید بر علت شد، تا جایی که در برخی ماه ها دام سبک ما مشتری نداشت و این مساله ضرر تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک ادامه‌داد: باتوجه به شرایط کنونی انتظار می‌رود تمهیداتی اندیشیده شود که با ساماندهی بخش توزیع و مناسب و متعادل شدن قیمت ها مشکل گوشت قرمز در تولید و عرضه کاهش یابد.

کمبود جو دامی

وی با بیان اینکه همچنان کشور با کمبود جو دامی روبه‌رو است، گفت: با توجه به روند خشکسالی امسال، نیازمند تامین جو مورد نیاز کشور برای تغذیه دستی به دام‌ها هستیم.

دادرس اظهار داشت: نخستین ماده مورد نیاز خوراک دام، جو و سپس ذرت است.

مدیرعامل اتحادیه دام های سبک کشور، علت دیگر گرانی گوشت قرمز در ماه‌های اخیر را کاهش واردات جو و افزایش قیمت این محصول در سال گذشته دانست و گفت: جو تولید داخل کفاف بازار را نداد و با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت بودیم.

وی اضافه‌کرد: بنابراین قیمت هر کیلوگرم جو تولید داخل متاثر از کاهش واردات این محصول به 6 هزار تومان رسید که علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز است.

دادرس تصریح کرد: طبق آمارهای موجود، سال گذشته کمتر از 2 میلیون تن جو وارد شد که نیاز کشور را تامین نکرد، اما در مقابل شاهد افزایش واردات ذرت بودیم در حالی که ذرت برای خوراک طیور و دام های شیری به‌کار گرفته می‌شود و برای دام‌های گوشتی در وهله نخست جو نیاز است.

وی بر این باور است که اگر سال گذشته به تشکل‌ها اعتماد و در تصمیم گیری‌ها از مشورت آن‌ها استفاده می‌شد، شاید به این مشکل برخورد نمی‌کردیم.

مدیرعامل اتحادیه دام های سبک کشور گفت: امسال به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع، نیازمند خوراک دستی به دام‌های گوشتی هستیم که باید جو مورد نیاز کشور تامین شود در غیر این صورت به‌طور قطع در 6 ماهه دوم سال با مشکل جدی کمبود گوشت قرمز روبه‌رو خواهیم شد.

وی خاطرنشان‌کرد: این درحالی است که هر ساله در 6 ماهه نخست، دام سبک نیازمند تغذیه دستی نیست و از مراتع استفاده می‌شود اما امسال شاهد مراتع کم بازده هستیم که باید دام به صورت دستی تغذیه شود.

دادرس افزود: با توجه به خشکسالی امیدواریم واردات جو در سال جدید جزو اولویت‌های واردات نهاده‌ها باشد که شاید بتواند کمبود سال گذشته را جبران کند.

به گفته وی، همچنین 30 درصد دام تولیدی کشور در اختیار عشایر کشور قرار دارد که باید از تغذیه دستی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 99 حدود 880 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، این در حالی است که تولید گوشت قرمز در سال 92 حدود 755 هزار تن بوده که آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تولید گوشت قرمز 2.5 درصد رشد داشته است.

سرانه مصرف گوشت قرمز کشور 12.5 کیلوگرم برآورد می‌شود.

بررسی های بازار نشان می‌دهد قیمت هر شقه گوسفندی در مناطق مختلف بالای 150 هزارتومان و گوشت تفکیکی بین 170 هزار تا 200 هزار تومان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها