سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست نخبگانی ویژه ماه‌‎های رمضان؛

هنرمندان در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند / بخش دولتی در عرصه هنر نباید با بخش خصوصی رقابت کند / فساد در کشور سیستمی نیست، ولی مبارزه با فساد سیستماتیک است

رئیس دستگاه قضا پیشنهاد کرد هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات، در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند و با اطلاع از جزئیات پرونده‌ها و گفت‌وگو با آسیب‌دیدگان اجتماعی علل وقوع آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنند و بر اساس آن فیلم بسازند.

هنرمندان در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند / بخش دولتی در عرصه هنر نباید با بخش خصوصی رقابت کند /  فساد در کشور سیستمی نیست، ولی مبارزه با فساد سیستماتیک است
کد خبر: 482319
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۶:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه که عصرآدینه (دهم اردیبهشت) در بیست و ششمین نشست نخبگانی ویژه ماه‎های رمضان، در پاسخ به درخواست خانه سینما و تعدادی از سینماگران، میزبان اهالی سینما بود تا با آن‌ها درباره «نقش سینما در کاهش آسیب‎های اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی» هم اندیشی کند، اجرای عدالت را انگیزه امام و رهبری و همه صلحا و مجاهدان راه خدا و از مهم‌ترین اقتضائات برقراری نظام اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون که گام دوم انقلاب آغاز شده، باید عقب ماندگی‌های اجرای عدالت و احساس عدالت در جامعه را جبران کنیم و همه بخش‌ها باید در این زمینه نقش آفرین باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: گاهی سوال می‌شود مسئولان اجرایی برای فرهنگ و هنر چه کار کرده‌اند، گاهی هم مباحثی را در کشور مطرح می‌کنند و سوال می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر یا قانونگذار و دستگاه قضایی در رابطه با این مسائل چه کار کرده اند؟

سید ابراهیم رئیسی افزود: اگر امروز شاهد آسیب‌ها و برخی مشکلات اجتماعی هستیم باید بررسی کنیم فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر هم در کنار دیگر بخش‌های مرتبط که هر کدام سهمی در برخورد با پدیده‌ها دارند، آیا وظیفه خود را برای حل این مشکلات و آسیب‌ها انجام داده اند؟

رئیس قوه قضاییه با بیان این که حل مشکلات در گرو اقدام و عمل است، گفت: یکی از کار‌هایی که قوه قضاییه در دوره تحول آغاز کرده، محاسبه وضعیت خودمان بوده و کار را از خودمان شروع کردیم و هر مساله‌ای که در خارج دستگاه قضا مطرح می‌شد، خودمان را مرتبط با آن دانستیم.

سید ابراهیم رئیسی افزود: اصحاب فرهنگ و هنر هم در جریان سازی افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند و باید خودتان بررسی کنید که هر یک از شما در حوزه کاری که دارید چه نقشی در حل مشکلات و مسائل جامعه داشته اید.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با ضروری خواندن «پیوست فرهنگی و هنری برای تصمیمات و آرای قضایی» گفت: در دوره تحول سازوکار‌هایی برای تقویت ارتباط با نخبگان و تبیین فلسفه و دلایل صدور برخی احکام طراحی کردیم تا در جریان مسائل قرار گیرند.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به تأکید خود بر ارتباط نخبگانی در نخستین دیداری که پس از تصدی مسئولیت دستگاه قضا با مسئولان قضایی داشته، افزود: ما با افکار عمومی مواجه هستیم و اقناع افکارعمومی مهم است و نمی‌توانیم بگوییم قاضی ما حکم صادر کرده و به وظیفه خودمان عمل کردیم و کارمان تمام شده است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش از هنر به عنوان یک موهبت الهی یاد کرد و گفت: هنر از ابزار حفظ هویت و تمدن ایرانی و اسلامی و ایجاد امید در جامعه است که رسالت اصلاح شئون زندگی را بر عهده دارد و هنرمندان نقش مهمی دارند که وضعیت موجود را روزبه روز به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر کنند.

سید ابراهیم رئیسی افزود: نگاه غربی به جوامع، نگاه سودجویانه و منفعت طلبانه و سلطه جویانه است و هنر را هم در همین مسیر به کار می‌گیرد، اما در نظام اسلامی از هنر برای تحقق اهداف و آرمان‌های عالیه استفاده می‌شود.

وی با بیان این که همه نظام‌ها سیاست‌های مصوب دارند که برای همه ارکان جامعه لازم‌الاجراست، متذکر شد «اهداف نظام اسلامی در قانون اساسی به صراحت تبیین شده و سیاست‌های نظام هم به صورت مصوب به همه بخش‌ها ابلاغ شده» و تأکید کرد: حرکت در جهت کمک به اجرای این سیاست‌ها از مهم‌ترین کار‌های هنرمندان ماست.

آیت‌الله رئیسی این نکته را هم خاطر نشان کرد که «اگر سیاست‌های مصوب نظام به درستی و تمام و کمال اجرا شوند، عدالت اجتماعی تحقق می‌یابد و تحقق عدالت موجب کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و جامعه سالم رقم می‌خورد».

رئیس دستگاه قضا گفت: در نظام یک ساختار سیاستگذاری برای همه حوزه‌ها وجود دارد و بقیه بخش‌ها باید ابزار تحقق این سیاست‌ها باشند و ما هم در دستگاه قضایی به دنبال این هستیم که سیاست‌های مصوب نظام در حوزه‌های مختلف اجرا شوند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه متذکر شد: این که گاهی مشکل به وجود می‌آید ناشی از این است که هر کسی با نگاه خودش می‌خواهد هم سیاستگذار، هم مجری و هم داور باشد.

رئیس قوه قضاییه نقش هنرمندان را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم دانست و گفت: پدیده‌های مذمومی مانند طلاق و اعتیاد باید طوری در جامعه نشان داده شوند که یک نفرت عمومی نسبت به آن‌ها به وجود بیاید و از آن طرف ازدواج و جامعه سالم باید مورد تأکید قرار گیرد.

سید ابراهیم رئیسی افزود: گاهی ده‌ها و صد‌ها سخنرانی نمی‌تواند به اندازه تولید یک اثر هنری اثرگذار جامعه را نسبت به قبح یک پدیده مذموم و منکر مثل فساد اقتصادی و فساد اداری آگاه کرده و در افکار عمومی نفرت به وجود بیاورد.

رئیس قوه قضاییه، پیشگیری از وقوع جرم را نیز به موازات رسیدگی به پرونده‌ها از مأموریت‌های مهم دستگاه قضا دانست و گفت: یکی از وظایف ما این است که آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند و این کار تنها با برگزاری نشست و سخنرانی کردن تحقق نمی‌یابد.

آیت‌الله رئیسی برهمین اساس تأکید کرد: اصحاب هنر به عنوان بخش فرهنگ ساز، جامعه ساز و تمدن ساز، باید آسیب‌های اجتماعی را مساله شناسی کرده و راهکار‌های برخورد آن‌ها را بر اساس اهمیت و اولویت هر مساله در اختیار همه دستگاه‌ها قرار دهند.

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس پیشنهاد کرد هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات، در دادگاه‌ها و در زندان‌ها حضور یابند و با اطلاع از جزئیات پرونده‌ها و گفتگو با آسیب دیدگان اجتماعی علل وقوع آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنند و بر اساس آن فیلم بسازند.

سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: پرونده‌های قضایی سرشار از نکاتی است که قابلیت پرداخت هنری دارند و به نمایش کشیده شدن آن‌ها می‌تواند نسبت به یک پدیده قبیح ایجاد نفرت کرده و یا افکارعمومی را نسبت به موضوعات و پدیده‌های ارزشمند حساس نماید.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه، اظهار داشت: نقد و نقدپذیری باید در جامعه یک اصل و اساس باشد و معتقدیم همه مسئولان و دست اندرکاران باید نقد سازنده را بپذیرند و آن را یک نعمت برای کشور و برای خودشان بدانند.

سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد رفع آسیب‌های اجتماعی به همه دست اندرکاران و نقش آفرینان اجتماعی از جمله اصحاب هنر مربوط می‌شود، اما در عین حال گفت که «نقد باید دلسوزانه، کارشناسی و اصلاح گر باشد» و «منتقدان باید در طرح نقدهایشان متوجه باشند که چه هدفی را پیگیری می‌کنند و کجا را هدف قرار گرفته اند».

رئیس دستگاه قضا در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از موضوعات قابل طرح در تولیدات هنری پرداخت و گفت: هنرمندان می‌توانند درباره ضرورت قصاص در جامعه سخن بگویند، اما از آن سو ضرورت عفو و بخشش را هم مورد تأکید قرار دهید که قرآن کریم حیات جامعه را در قصاص قرار داده، ولی در همین قصاص بهترین وضعیت، بخشش و گذشت است.

سید ابراهیم رئیسی افزود: قتل یک انسان حکم قتل یک جامعه را دارد و فساد اقتصادی یک فرد به کل جامعه آسیب می‌زند، اما از آن طرف زمینه‌هایی هم برای اصلاح اجتماعی است که باید تبلیغ و ترغیب جامعه به آن‌ها در آثار هنری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: دشمن تلاش می‌کند این گونه تبلیغ کند که فساد در کشور ما سیستماتیک است، اما من می‌گویم که فساد در کشور ما سیستمی نیست بلکه یک استثناء در یک اداره و سازمان است.

سید ابراهیم رئیسی افزود: ممکن است افراد مختلفی در یک پرونده درگیر فساد شده باشند، اما فساد در کشور سیستمی نیست، ولی قطعاً مبارزه با فساد سیستماتیک است و سینماگران می‌توانند در فیلم‌های خود نشان دهند که آنچه در کشور وجود دارد، اراده نظام برای مقابله با فساد است.

رئیس دستگاه قضا گفت: هاضمه انقلاب اسلامی و ذات نظام اسلامی ما فسادپذیری ندارد و این که یک گوشه‌ای در یک سازمان اداری فساد می‌شود که اگر به آن توجه نشود مانند هر آسیب اجتماعی بزرگ‌تر می‌شود، اما این مساله مربوط به مجموعه نظام نمی‌شود و حتماً با آن برخورد می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی افزود: از زمانی که وارد قوه قضاییه شدم گفتم هر پرونده فسادی که از سوی مسئولان دولت‌ها یا افراد و رسانه‌ها مطرح شده و برای مردم دغدغه و ذهنیت به وجود آورده، باید رسیدگی و نتیجه آن به افکار عمومی اعلام شود و تأکید کردم راهبرد ما این است که هیچ پرونده‌ای نباید زیر میز بماند.

رئیس قوه قضاییه همچنین خاطر نشان کرد که در پیگیری این راهبرد تأکید شد «خط قرمز دستگاه قضا مستند حرف زدن است و نباید کسی بیهوده اتهامی را نسبت به کسی مطرح کند و افراد در جامعه امنیت داشته باشند و همینطور انگشت اتهام به سوی کسی نرود».

سید ابراهیم رئیسی با بیان این که دستگاه قضایی بدون توجه به خط و خطوط و ارتباطات سازمانی و گروهی به پرونده‌های فساد رسیدگی می‌کند و در صورت اثبات تخلف با متخلف قاطع برخورد خواهد شد، به هنرمندان توصیه کرد که آن‌ها نیز موضوع مبارزه با فساد را با دو هدف مهم «عبرت آموزی» و «امیدآفرینی در جامعه» مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر لزوم اصلاح بستر‌های فسادزا در کشور گفت: گاهی در اصلاح بستر‌های فسادزا کوتاهی می‌شود که هنرمندان می‌توانند با تولید آثار هنری نسبت به این مساله هشدار دهند و حتماً این هشدار‌ها می‌تواند بخش‌های مختلفی را که مسئول آسیب زدایی هستند هوشیار کند.

سید ابراهیم رئیسی افزود: هنرمندان فقط وظیفه تبیین منکر‌ها و زشتی‌ها و پلشتی‌ها را ندارند بلکه می‌توانند با تولید یک فیلم اثرگذار کاری کنند که جامعه پدیده هایی، چون زمین خواری و کوه خواری ودست اندازی به بیت المال و دیگر ابعاد فساد اداری و اقتصادی را مذموم بداند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش جنگ امروز را «جنگ روایت ها» دانست و اظهار داشت: امروز از هر حادثه روایت‌های مختلفی می‌شود که نمونه آن حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق بود که آن‌ها تلاش کردند روایتی متفاوت از روایت ما ارائه دهند.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه خطاب به هنرمندان گفت: در جنگ روایت ها، دقیق‌ترین و اثربخش‌ترین و اصلاح گرترین روایت باید ارائه شود و کار هنرمندانه این است که روایت درست را شما بر عهده بگیرید و نگذارید دیگران روایت دلخواه خودشان را ارائه دهند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که مقام معظم رهبری نقش هنر و هنرمندان را در بیان حقایق بی بدیل می‌دانند، ادامه داد: اصحاب هنر و مدیران این حوزه یک نقش و مسئولیت دارند و نباید به بهانه ممانعت یک مدیر، کار‌ها بر زمین بماند، اما من هم موافقم که بخش دولتی در عرصه هنر نباید با بخش خصوصی رقابت کند.

سید ابراهیم رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد که یک بازنگاهی در نوع روش‌های کاری بشود تا هر بخش به عنوان یک نهاد مکمل دیگری در راستای تحقق اهداف بلند نظام و شکل گیری جامعه سالم و متعالی و ایجاد یک زندگی آرام برای مردم حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه دربخش دیگری از سخنانش به اهمیت قانون و قانونگرایی اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه به قانون توجه ویژه دارد و قانون از مهم‌ترین ابزار کار قاضی است و در هنر هم باید همین نگاه حاکم باشد چرا که باب شدن قانونگریزی به سود هیچ کس نیست.

سید ابراهیم رئیسی با بیان این که هیچ کاری بدون رعایت ضوابط قانونی پسندیده نیست، افزود: قانونگریزی از همه بدتر است، از کسی که فرهیخته‌تر است بدتر است و قانونگرایی و رعایت قانون توسط همه خوب است و از کسانی که فرهیخته ترند، بهتر است.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: توجه به قانون و اهمیت دادن به قانونگرایی در جامعه و زشت بودن قانونگریزی در جامعه از اموری است که باید در آثار هنری به تصویر کشیده شود که همه بدانند اگر قانونگریزی در جامعه رایج شد، جامعه سرپا نخواهد ماند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به «تکلیف مقام معظم رهبری برای توجه دستگاه قضا به مقوله فرهنگ در دوره تحول» به اصحاب هنر گفت که می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق معاونت پیشگیری و مرکز رسانه قوه قضاییه به اطلاع او برسانند.

سید ابراهیم رئیسی همچنین خاطر نشان کرد که دغدغه‌های مطرح شده از سوی هنرمندان در این نشست را هم از طریق برگزاری جلسات مشترک با مسئولان ذیربط مانند وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان صداوسیما و تشکیل کارگروهی ویژه پیگیری خواهد کرد.

اظهارات اهالی سینما در دیدار با رئیس قوه قضاییه


پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، جمعی از اهالی هنر و سینماگران به بیان دیدگاه‎ها و نظرات خود درباره جایگاه هنرمندان در جامعه و ظرفیت‎های هنر در پیشبرد مأموریت‎های اجتماعی دستگاه قضایی پرداختند.

ارتباط تنگاتنگ چهره‌های فرهنگی با قوه قضاییه، معافیت‌های مالیاتی سینماگران، بکارگیری هیئت حل اختلاف هنرمندان، ورود و خروج هنرمندانی که از سالیان گذشته در خارج از کشور به سر برده‌اند و همچنین محاکمه شورا‌های پروانه نمایش به جای محاکمه فیلمسازان بعد از ساخته شدن فیلم، از جمله درخواست‌های چهره‌های فرهنگی حاضر در این مراسم بود.

«خزایی» تهیه کننده سینما با بیان اینکه مبارزه با فساد اقتصادی، بارقه امید زیادی در دل اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است، ابراز امیدواری کرد که روند مبارزه و مقابله قوه قضاییه با فساد و مفسدان همچنان با قوت ادامه پیدا کند.

«منوچهر محمدی» تهیه کننده سینما با اشاره به سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه در خصوص ضرورت راه‌اندازی دادسرای کارنکنان گفت: عده‌ای با کار نکردن، امضا نکردن و تولید را پیش نبردن، در حقیقت از پاسخگویی فرار می‌کنند.

وی افزود: مدیری که با چند میلیارد بودجه بر سر کار می‌آید، باید در پایان دوره مسئولیتش پاسخگو باشد که بازدهی او در دوران فعالیش چه بوده است؟

«ساداتیان» تهیه‌کننده سینما نیز در این نشست سینما را یک مرکز گردشگری با کارکرد‌های فراوان عنوان کرد و گفت: سینمای ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی 42 سال سر پا بوده است، اما هیچ‌گاه در این مدت ریتم مشخص و درستی را طی نکرده است.

وی با بیان اینکه سینما و تریبون‌های هنری به خوبی می‌توانند حرف دل مردم را در خصوص مشکل‌های ساختاری و دستگاه‌های اداری کشور بیان کنند، گفت: در یک سال گذشته که ویروس منحوس کرونا خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده است، آنچه توانسته مردم را به میزان قابل توجهی سرگرم کند تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بودند.

این تهیه‌کننده سینما در صحبت‌های خود به انتقاد از نظارت صداوسیما بر فعالیت‌های شبکه نمایش خانگی و همچنین برداشته شدن معافیت مالی هنرمندان پرداخت و گفت: نباید دستمزد هنرمندان شناخته شده یا همان سلبریتی‌ها را به کل جامعه سینماگران تعمیم دهیم؛ در شرایط کنونی، با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که سرانه هر فردی که در سینما کار می‌کند 400 هزار تومان است.

«میراعلایی» تهیه‌کننده سینما به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله فرهنگ از سوی قوه قضاییه پرداخت و گفت: متاسفانه شرایط به نحوری است که اغلب مدیرانی که بر سر کار می‌آیند به فکر اهداف شخصی خود هستند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها امنیت کشور خودشان را در سالن‌های سینما پیگیری می‌کنند، بر ضرورت بیش از پیش مسئولان به مقوله سینما و تاثیرگذاری قابل توجه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: درست است که حاصل کار برخی فیلم‌های سینمایی در ایران سیاه نمایی است، ولی واقعیت آن است که امروز همین سینما باعث برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در بهترین جشنواره‌های سینمایی دنیا شده است.

میراعلایی فیلم‌های سینمایی خوب در کشورمان را نتیجه نبوغ فیلمسازان عنوان کرد نه نتیجه کارکرد مدیران و در همین زمینه پیشنهاد کرد که در سازمان بازرسی کل کشور، واحدی برای ارزیابی عملکردی مدیران تشکیل شود.

وی افزود: زمانی که همراه با خانم درخشنده فیلم «هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» را تولید می‌کردیم نگران بودیم که قوه قضاییه چه واکنشی به فیلم نشان خواهد داد و چقدر نگران نقش خودش در فیلم است؛ وقتی که در سینما فرهنگ پس از نمایش فیلم از مردم پرسیده شد شما کدام نهاد را مقصر اتفاقی می‌دانید که در فیلم رخ داده است، بیشتر نظرات ناظر بر این بود که خانواده‌ها مقصر اصلی اتفاق رخ داده هستند.

«فرشته طائرپور» تهیه‌کننده سینما هم در سخنان خود اقدامات اخیر قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف را موجب ایجاد طلیعه امید در دل ملت عنوان کرد.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: بعد از انقلاب دچار انباشتگی فیلم‌ها، کلیپ‌ها و بیلبورد‌های خیابانی فراوانی بوده‌ایم که به دلیل آنکه عمدتا غیرهنری بوده‌اند نتوانسته‌اند آثار چندانی داشته باشند.

طائرپور با بیان اینکه نباید به دلیل اقدامات برخی سلبریتی‌ها به جامعه هنری کشور تاخته شود، عنوان کرد: ما توقع داریم که مدیریت روانی هوشمندانه‌تری نسبت به مقوله فرهنگ و هنر و تولیدکنندگان و افراد پیرامونی آن در کشور وجود داشته باشد.

«کاوه باشه آهنگر» کارگردان سینما نیز در سخنان خود گفت: نسبت به بودجه‌ای که در این دوران در اختیار سینماگران بوده است، به نظر می‌رسد اهالی سینما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی کارنامه مثبتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی را باید از بالا شروع کرد، افزود: ما الان باید به فکر ساختن فیلم‌هایی باشیم که در آن‌ها مسئولان را کنترل کنیم.

باشه‌آهنگر با اشاره به بیکاری 90 درصد از هنرمندان طی دو سه سال گذشته گفت: خیلی از کارگردانان ما هر 4 سال یک بار فیلم می‌سازند؛ نباید تنها 4 هنرمند تراز اول را دید؛ این هنرمندان راهشان را پیدا کرده اند و می‌دانند چگونه قرارداد ببندند و چه کار کنند که پول‌ها به حساب خودشان واریز نشود.

«مسعوده ده‌نمکی» نویسنده و فیلمساز سینما و تلویزیون نیز در این جلسه گفت: سینما می‌تواند با استفاده از سوژه‌هایی که دستگاه قضا در اختیار آن قرار می‌دهد، در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کند.

وی با بیان اینکه اصل «تعمیم» دست فیلمسازان را در فیلمسازی می‌بندد، عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی شود که نقد یک فرد در یک صنف، نباید نقد همه اهالی آن صنف تلقی شود. قوه قضاییه باید حامی هنرمندی باشد که به صورت صحیح به نقد یک فرد متهم در یک قشر یا صنف خاص می‌پردازد.

ده‌نمکی همچنین مستندسازان را چشمان بینای قوه قضاییه دانست و گفت: ضرورتی ندارد که آثار مستندسازان در رسانه‌ها پخش شوند بلکه قوه قضاییه می‌تواند این مستندات را در مستندسازان خریداری کند و با استفاده از این مستند‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کند.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه ورود نهاد‌ها و ارگان‌هایی که وارد حوزه سینما شده‌اند را نقد کرد و گفت: این نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی سینما را نابود کرده‌اند. وقتی بخش خصوصی قوی در حوزه سینما وجود نداشته باشد چه کسی می‌تواند اقدامات نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی را نقد کند و به چالش بکشد.

ده‌نمکی یادآور شد: باید به نقطه‌ای برسیم که رعب و ترس از فساد جای نمایش مبارزه با فساد را در جامعه ما بگیرد.

«سجاده‌چی» نویسنده سینما و تلویزیون نیز طی سخنانی با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کرد که در جامعه کسانی که اهل فساد هستند همواره احساس نگرانی داشته باشند، گفت: قوه قضاییه زمانی می‌تواند به خودش افتخار کند که دیگران از انجام خلاف‌های بزرگ می‌ترسند.


وی با بیان اینکه سینماگر باید این شجاعت را داشته باشد که در خصوص نقایص عملکردی مسئولان به راحتی بتواند صحبت کند، گفت: سینما باید عواقب سوء طلاق را به جامعه نشان دهد و از این طریق از افزایش آمار طلاق در کشور جلوگیری کند.

«حقیقی» فیلمساز طی سخنانی با بیان اینکه وقتی که در جامعه‌ای ناهنجاری به هنجار و عرف و رفتار تبدیل می‌شود باید مسئولان همّ و غم خود را به کار گیرند و به دنبال دلیل اصلی این اتفاق بروند، عنوان کرد: قوه قضاییه به عنوان مسئول اجرای عدالت در جامعه باید به دنبال این باشد که چرا عدالت اجتماعی در جامعه آنگونه که باید و شاید اجرا نمی‌شود.

«رئیسیان» دیگر فیلمساز کشورمان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئولان قضایی و فیلمسازان، با تمام آحاد جامعه مستقیما ارتباط دارند، گفت: وظیفه قوه قضاییه، نظارت بر اجرای قوانین برای بهبود جامعه و وظبفه ما نقد ساختار‌ها و دستگاه‌های کشور است.


وی افزود: ما برای نقد کردن دیگران، نیاز به امنیت داریم که بخشی از این امنیت، امنیت روانی و وجودی است که حکومت باید آن را تامین کند.

رئیسیان بر ضرورت انحصاری نبودن و گسترده‌تر شدن پوشش خبری دادگاه‌های مربوط به فساد اقتصادی مسئولان تاکید کرد و گفت: دادگاه‌های علنی باید به معنای واقعی کلمه علنی باشند.

این فیلمساز کشورمان با بیان اینکه مفهوم عدالت با تمام سرشت وجودی انسان سر و کار دارد، گفت: هنرمند نباید نگران آن باشد که به دلیل فیلمسازی در خصوص یک سوژه خاص، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

«شفاه» تهیه کننده سینما نیز در این جلسه با بیان اینکه در گام دوم انقلاب دلسوز نظام و کشور بودن به معنای آن است که در‌ها را برای بیان اشکالات سیستم‌های حاکمیت باز کنیم، عنوان کرد: رفتار حاکمیت در قبال فیلمسازان به گونه‌ای باشد که کسی که می‌خواهد از طرف مردم سخن بگوید بدون لکنت زبان حرف خود را بر زبان بیاورد.

وی افزود: اگر جلوی ساخته شدن فیلم‌هایی با مضامین مهم گرفته شود قطع به یقین فیلمساز ناگزیر می‌شود که به دنبال ساختن فیلم‌های ضعیف و بعضا غیراخلاقی برود.

«صادقی» انیمیشن‌ساز کشورمان نیز در این دیدار با بیان اینکه راه حل کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی این است که روند آموزشی از دوران کودکی افراد شروع شود، افزود: انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تا حد قابل توجهی آثار سوء آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی را به کودکان نشان دهند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که کارگروه مشترک قوه قضاییه با اهالی سینما تشکیل شود تا از این طریق هم رد و بدل اطلاعات انجام شود و هم قوه قضاییه نقطه نظرات خود را به اهالی سینما منتقل کند.

«افشار» کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این دیدار با بیان اینه یکی از دلایل وجود فساد در مدیران رده بالا تا رده پایین کشور وجود حفره‌هایی برای دور زدن قانون است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته مقابله خوبی با فساد در کشور صورت گرفته است، اما باید به این نکته توجه داشت که متاسفانه فساد در بسیاری از بخش‌های کشور نهادینه شده است.

«شفیعی» تهیه کننده سینما و تلویزیون طی سخنانی گفت که باید از وزرای ارشاد و سازمان سینمایی دو سه دهه اخیر این سوال پرسید که چند درصد قوانین را در خصوص مجوز ساخت فیلم‌های سینمایی رعایت کرده‌اند.

«عسگرپور» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: این حجم ناامیدی نسبت به وضعیت مفاسدی که گسترش پیدا کرده نگران کننده است و باید علت آن پیدا شود.

«نجفی» تهیه‌کننده سینما نیز در سخنانی به ذکر خاطره‌ای از دوران ابتدایی مسئولیت خود در سازمان سینمایی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن مقطع من به شهید بهشتی پیشنهاد ساخت فیلمی درباره قاضی شاره دادم و ایشان گفتند که با تمام قدرت و پشتوانه این کار را انجام دهید.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه در ایجاد امنیت شغلی برای هنرمند می‌تواند نقش بسیار زیادی ایفا کند.

«احمدزاده» نویسنده کشورمان نیز در سخنانی گفت: مدیریت عاقله در قوه قضاییه باید عکس‌العمل‌های دشمن را در مقابل اقداماتی که او انجام می‌دهد بسنجد و بهترین راه و شیوه را برای کار‌های خود برگزیند.

«ابوالقاسم طالبی» کارگردان سینما نیز در این نشست گفت: دستگاه قضایی نباید جلوی درباره مفسدان اقتصادی که فساد آن‌ها محرز و محاکمه شده اند را بگیرد.

در پایان این دیدار، اصحاب هنر نماز مغرب و عشاء را به امامت آیت‎الله رئیسی اقامه کرده و در ضیافت افطاری رئیس دستگاه قضا شرکت کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها