کد خبر: 482397
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۰۸:۳۸:۰۰
| |

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

نمی‌توان از تخلفات تزریق واکسن کرونا چشم‌پوشی کرد / باید سامانه ثبت تزریق‌کنندگان واکسن کرونا راه‌اندازی شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: نمی‌توان از تخلفاتی که صورت گرفته چشم پوشی کرد اما نکته اینجاست که تمام این تخلفات توسط مسئولان اداره ذی ربط مانند شهرداری‌ها و... بوده و ربطی به وزارت بهداشت نداشته است اما در هر صورت قوه قضائیه و این وزارتخانه سریعا وارد عمل شده و مقصرین را برکنار کردند.

نمی‌توان از تخلفات تزریق واکسن کرونا چشم‌پوشی کرد / باید سامانه ثبت تزریق‌کنندگان واکسن کرونا راه‌اندازی شود
کد خبر: 482397
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۰۸:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| چندماه بیشتر از اینکه واکسن کرونا در دنیا ساخته و به تولید انبوه رسیده، نمی‌گذرد و با اعلام این خبر نوری در دلها روشن شد که بتوانیم هرچه سریع تر با واکسیناسیون عمومی از شر این ویروس خلاص شویم و دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

به گزارش برنا، اما شنیده شدن پدیده واکسن خواری از گوشه و کنارها همگی ما را دلزده و دلسرد کرد و کورسوی امیدمان را از بین برد. درحالی که همه کشورهای توسعه یافته به صورت آنلاین و شفاف اطلاعات افراد دریافت‌کننده واکسن را در اختیار همه شهروندان قرار می‌دهند تا افراد از اولویت‌ها و روند عادلانه توزیع واکسن آگاه شوند، در کشور ما مقاومت شدیدی دربرابر شفافیت روند واکسیناسیون دیده می‌شود.

حتی چندی پیش رئیس جمهور در پاسخ به گزارش مربوط به تولید و تامین واکسن کرونا، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق و شفافیت در مورد تامین واکسن و روند واکسیناسیون گروه‌های هدف براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی واکسیناسیون تاکید کرد و گفت «تمامی اقدامات در زمینه واکسن کرونا از لحظه ورود تا تزریق به افراد، به صورت آنلاین و کاملا شفاف باید اطلاع‌رسانی شود تا هیچگونه تردید و ابهامی در افکار عمومی باقی نماند.»

با این حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی از غیرقانونی بودن انتشار هویت افراد دریافت‌کننده واکسن خبر داده و نوشته است: «اطلاعات مشخص‌کننده هویت شخصی و سلامتی مراجعه‌کننده و دریافت‌کننده خدمت بر اساس اصول و مقررات اخلاق پزشکی، قابل انتشار نیست، مگر اینکه فرد، اولیای وی یا نماینده قانونی او برای نشر آن اطلاعات رضایت آگاهانه کتبی داده باشند یا خود راسا به انتشار آن اقدام کرده باشد.»

اما پرسش اینجاست که وقتی هنوز گروه اولویت دار ما یعنی کادر درمان، سالمندان، بیماران زمینه‌ای و... واکسینه نشدن چرا باید به دلیل نبود شفافیت، کارمندان شهرداری، خانواده مدیر یک خانه سالمندان و... واکسینه شوند؟ حتی اگر انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا امری مرسوم در دنیا نباشد اما باوجود این رانت‌ها ضروریست که وزارت بهداشت و درمان یکبار برای همیشه به تزریق‌های خارج از نوبت پایان دهد و به صورت کاملا شفاف اسامی افرادی که واکسن را دریافت کردند منتشر کند.

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه مردم باید به وزیر بهداشت اعتماد کنند، گفت: برخی از داروهای کمیاب و نایاب هستند که بیماران خاص باید آنها را مصرف کنند لذا اسامی این بیماران در سامانه «تیتک» ثبت می‌شود تا فرد فقط به اندازه نیاز و نسخه پزشک خود بتواند دارو دریافت کند، به این ترتیب تا زمانی که داروی بیمار به صفر نرسیده و نیاز نداشته باشند، نمی‌تواند دوبار یا حتی بیشتر دارو را از محل‌های دیگر دریافت کند اما درخصوص واکسن کرونا اگر بخواهیم اسامی تمام دریافت کنندگان را بنویسیم، باید نام، شغل، سِمت و کدملی 80 میلیون نفر که دو دوز واکسن زدند را ثبت کنیم که کار آسانی نیست لذا تاکید دارم که مردم به وزیر بهداشت و وزارت بهداشت و درمان اعتماد داشته باشند چرا که این وزارتخانه به جد پیگیر تخلفات است.

او افزود: نمی‌توان از تخلفاتی که صورت گرفته چشم پوشی کرد اما نکته مورد توجه اینجاست که تمام این تخلفات و سوءاستفاده‌ها توسط مسئولان اداره ذی ربط مانند شهرداری‌ها و... بوده و ربطی به وزارت بهداشت و درمان نداشته است اما در هر صورت قوه قضائیه و این وزارتخانه سریعا وارد عمل شده و مقصرین را برکنار کردند تا درس عبرتی برای بقیه باشد.

سامه یح نجف آبادی در ادامه خواستار راه اندازی سامانه شفافیت شد و تصریح کرد: از آنجایی که این روزها حساسیت‌ها درخصوص تزریق واکسن کرونا بالاست، بهتر است سامانه‌ای طراحی شود تا کدملی، اسامی و سِمت تزریق کنندگان ثبت شود، اگر این اتفاق رخ دهد نه تنها ایرادی ندارد بلکه بهتر نیز است و خیال همه راحت می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره صحبت‌های روابط عمومی وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن گفت: بنده درخصوص اینکه انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا ممنوع است یا خیر اطلاعی ندارم اما اگر وزارت بهداشت و درمان چنین موضوعی را عنوان می‌کند باید حتما دستورالعمل، بخشنامه یا مصوبه‌ای در خصوص آن وجود داشته باشد بنابراین بهتر است اطلاع رسانی شفاف کند و اگر مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد، منتشر کند تا خیال همه مردم راحت شود.

سامه یح نجف آبادی در پایان از تولید ماهانه 20 میلیون واکسن کرونا در کشور خبر داد و بیان کرد: انشالله یک تا دو میلیون دوز واکسن کرونا محصول مشترک ایران و کوبا وارد کشور می‌شود و از ابتدای تابستان، واکسن کرونای داخلی برکت با تولید 3 میلیون دوز به تولید انبوه می‌رسد به گونه‌ای که بتوانیم از ابتدای پاییز به صورت متوسط ماهی 20 میلیون دوز واکسن تولید کنیم که نه تنها نیاز مردم کشورمان رفع شود بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها