آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

آمریکا به دنبال تشدید تنش با روسیه یا مهار چین نیست

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که بایدن در دیدار آینده خود به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام خواهد کرد که ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست بلکه خواهان روابط با ثبات‌تر و قابل پیش‌بینی با روسیه است.

آمریکا به دنبال تشدید تنش با روسیه یا مهار چین نیست
کد خبر: 482648
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با دومینیک راب، همتای انگلیسی خود گفت: رئیس جمهور بایدن از مدتها قبل حتی قبل از رئیس جمهور بودن با صراحت گفته است که اگر روسیه تصمیم بگیرد بی پروا یا خصمانه رفتار کند، ما پاسخ خواهیم داد. اما ما به دنبال تشدید اوضاع نیستیم. ما ترجیح می دهیم یک ثبات ، قابل پیش بینی تر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وی افزود: و اگر روسیه در آن جهت حرکت کند، ما نیز چنین خواهیم کرد و من فکر می کنم رئیس جمهور بایدن هنگامی که با رئیس جمهور پوتین دیدار می کند فرصتی خواهد داشت تا در این مورد بطور مستقیم صحبت کند.

راب نیز به نوبه خود ، گفت که اگر روسیه «رفتار خود را تغییر دهد» فرصتی برای روابط بهتر با مسکو وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود : آمریکا متحدی نزدیک تر و شریکی نزدیک تر از انگلیس ندارد و جو بایدن، رئیس جمهور امیدوار است در کنفرانس گروه هفت که یک ماه دیگر در انگلیس برگزار می شود، حاضر شود.

بلینکن در خصوص عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز گفت: تمرکز ما عقب نشینی منظم از افغانستان است، اگر در زمان خروج نیروهایمان از این کشور به آنان حمله شود تدابیر مناسب اتخاذ خواهیم کرد.

وی در خصوص سیاست آمریکا در قبال چین گفت : در پی مهار چین نیستیم اما برای حفظ نظم جهانی تلاش می کنیم.

دومینیک راب در نشست امروز گفت: درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تقویت روابط دو طرف، حمایت از ارزش های دموکراتیک، همکاری های فناوری و ساخت واکسن، وضعیت آب و هوا، تهدید علیه خبرنگاران، تضعیف معماری جهان و ضرورت همکاری با چین در مواردی همچون آب و هوا با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده و قرار است بلینکن روز سه شنبه با نخست وزیر انگلیس نیز دیدار وگفتگو کند.

رسانه های انگلیس هدف اصلی از سفر وزیر خارجه آمریکا را آمادگی برای سفر جو بایدن به انگلیس در ماه ژوئن، به منظور برگزاری نشست سران گروه 7 است، اما همچنین آمریکا در صدد است جبهه متحدی علیه چالش‌های جهانی پدید آمده به دست چین، تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس کرونا تشکیل دهد.

همان زمان، بلینکن گفت که از اعلامیه اخیر انگلیس در مورد تمدید تحریم های جهانی مگنیتسکی با هدف روسیه استقبال می‌کند. بلینکن گفت: «من همچنین می خواهم از لندن بخاطر پیوستن به ما در پاسخگویی به روسیه به خاطر اقدامات تهاجمی اش تشکر کنم.»

ما حمایت بی دریغ خود از حاکمیت مستقل و تمامیت ارضی اوکراین را تأیید کرده ایم. من همچنین از اعلامیه وزیر خارجه در مورد تمدید تحریم های جهانی مگنیتسکی برای مبارزه با نقض حقوق بشر درروسیه استقبال میکنم.

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کنگره گفت که واشنگتن به دنبال عدم تشدید تعامل با روسیه است و معتقد است که هر دو کشور می توانند در جایی که منافع آنها نزدیک شود، با هم همکاری کنند. رئیس جمهور آمریکا به پوتین پیشنهاد داده بود که در تابستان در یک کشور اروپایی مشخص نشده ملاقات کند.

تنش ها بین مسکو و واشنگتن پس از آنکه ایالات متحده 32 نهاد و اشخاص روسی را در چارچوب دور جدید تحریم ها با ادعای حملات سایبری مسکو و سایر اقدامات خصمانه علیه منافع آمریکا تحریم کرد ، شدت گرفت.

واشنگتن همچنین 10 دیپلمات روسی را از این کشور اخراج کرد و نهادهای آمریکایی را از خرید اوراق قرضه دولت روسیه در دوره های اولیه ممنوع کرد.

وزارت امور خارجه روسیه آخرین دور تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را مغایر با منافع دو ملت محکوم کرد. در پاسخ، روسیه ورود هشت شهروند آمریکایی را به این کشور منع کرد.

روابط با چین

راب و بلینکن همچنین در مورد روابط با چین گفتگو کردند و توافق کردند که پکن باید به تعهداتی که داده است عمل کند ، اما همچنین روابط باید به روشی مثبت پیش رود. راب با بیان اینکه این موضع گیری به بیانیه هنگ کنگ اشاره دارد ، گفت: پکن باید به تعهداتش پایبند باشد.

بلینکن گفت که ایالات متحده و انگلستان به همکاری خود برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در چین ادامه خواهند داد.

بلینکن گفت: ما همکاری قوی خود را در مساله سین کیانگ ، سرکوب فعالان طرفدار دموکراسی و سیاستمداران در هنگ کنگ، که نقض تعهدات بین المللی چین و سرکوب آزادی رسانه ها در سراسر چین و سایر مناطق جهان است ، ادامه می دهیم.»

به گفته بلینکن، ایالات متحده هدفی برای مهار چین ندارد، اما اگر پکن بخواهد نظم بین المللی را تضعیف کند، واشنگتن اقدام خواهد کرد.

بلینکن گفت: «هدف ما این نیست که سعی کنیم چین را مهار کنیم، آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که از نظم مبتنی بر قوانین بین المللی که کشورهای ما طی این دهه ها بسیار در آن سرمایه گذاری کرده اند ، حمایت کنیم».

«وقتی هر کشوری - چین یا غیر از آن - اقداماتی انجام می دهد که این نظم مبتنی بر قوانین را به چالش می کشد یا تضعیف می کند یا به تعهدات خود در قبال این دستور عمل نکند ، ما می ایستیم و از این دستور دفاع می کنیم.»

رئیس جمهور جو بایدن در روابط خود با چین شروع سختی داشته است ، مقامات دو کشور در جلسه ای در آلاسکا به میزبانی بلینکن در اوایل سال جاری علناً با یکدیگر درگیر شدند.

در حالی که بایدن اکثر دستورات اجرایی دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت ، آب و هوا و سایر موارد را لغو کرده است، وی تعرفه های مربوط به چین را دست نخورده باقی گذاشته است، این نشان می دهد که دولت او احتمالاً در آینده از آنها برای فشار آوردن به پکن برای امتیاز دادن در زمینه تجارت و سایر موارد استفاده خواهد کرد.

درباره توافقنامه ایرلند شمالی

با اجرای مفاد مربوط به بریگزیت، ایالات متحده همچنان به تشویق اتحادیه اروپا و انگلیس برای اولویت قرار دادن ثبات اقتصادی و سیاسی در ایرلند شمالی ادامه خواهد داد.

بلینکن گفت: «با شروع اجرای مقررات مربوط به بریگزیت از سوی انگلیس و اتحادیه اروپا، ما آنها را ترغیب خواهیم کرد تا ثبات سیاسی و اقتصادی در ایرلند شمالی را در اولویت قرار دهند.

راب گفت که حفظ توافق «جمعه خوب» در مورد ایرلند شمالی برای انگلستان از اهمیت حیاتی برخوردار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها