فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رشد جمعیت «سالم» ارزشمند است/ شورای نگهبان در مقابل موارد غیرکارشناسی طرح مجلس کوتاه نیاید/ تولد سالانه هشت هزار کودک معلول با محدودیت سقط درمانی/ نمایندگان مجلس یازدهم برای جراحی قلب با فقیه و قاضی مشورت می‌کنند؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره تبعات اصرار مجلس بر موضوع حذف غربالگری اجباری و محدودیت‌های قانونی برای سقط درمانی در رفع ایرادات طرح ارجاع شده تعالی جمعیت از شورای نگهبان، هشدار داد.

رشد جمعیت «سالم» ارزشمند است/ شورای نگهبان در مقابل موارد غیرکارشناسی طرح مجلس کوتاه نیاید/ تولد سالانه هشت هزار کودک معلول با محدودیت سقط درمانی/ نمایندگان مجلس یازدهم برای جراحی قلب با فقیه و قاضی مشورت می‌کنند؟
کد خبر: 482655
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در مجلس یازدهم این روزها طرح «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» را در دست بررسی دارد. هفته گذشته شورای نگهبان این طرح را به مجلس عودت داد و تاکید کرد که طرح ابهامات متعددی دارد.

فرزانه ترکان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره کلیات این مصوبه و عودت آن از سوی شوای نگهبان گفت: این مصوبه تبعات بسیار خطرناکی دارد و امیدواریم شورای نگهبان در برابر اصرار مجلس در ارتباط با مواردی از این مصوبه کوتاه نیاید.

وی با استقبال از برگشت طرح به مجلس درباره موضوع حذف غربالگری اجباری و محدودیت‌های سقط درمانی هشدار داد و تاکید کرد: تا چندین سال پیش هنوز جمعیت کشور درگیر موضوع تولد نوزادانی با مشکلات ژنتیکی شدید بود. با قدم‌هایی که در سال‌های میانه دهه 80 در این رابطه برداشته شد، از قرار گرفتن در لیست کشورهای دارای بالاترین آمار تولد با مشکلات ژنتیکی خارج شدی اما حالا گویا مجلس یازدهم اصرار دارد در این زمینه عقب‌گرد کند.

ترکان با انتقاد از برخی نماینده‌های مجلس که تاکید دارند موضوع «حذف غربالگری اجباری» و «تعریف محدودیت برای سقط درمانی» را در مصوبه تغییر نخواهند داد و پیگیر رایزنی با شورای نگهبان برای تصویب آن هستند، گفت: مجلس یازدهم باید بداند که مسئول تولد سالانه 8 هزار کودک با مشکلات ژنتیکی خواهد بود.

وی ادامه داد: به شدت از اعضای این کمیسیون درخواست دارم که سری به مراکز بهزیستی بزنند و آمارها و سرانه درمان برای کمک به خانواده‌های دارای فرزندان معلول را مطالعه کنند.

ترکان در ارتباط با مصوبات این کمیسیون گفت: چند ماه پیش از این، خبر حذف غربالگری اجباری به شدت ما را شوکه کرد و جامعه پزشکی از کانال‌های مختلف به مجلس هشدار داد که این کار چه عواقبی دارد و بعد از آن خبر بدتر، مصوبه دیگر این کمیسیون مبنی بر لزوم تایید یک فقیه و قاضی برای سقط درمانی بود.

وی با انتقاد از این رویه تاکید کرد: در تشخیص پزشکی باید نظر پزشک مورد استناد باشد و سوال از من کسانی که در این کمیسیون نظر فقیه و قاضی را برای مجوز سقط درمانی قانون الزامی می‌دانند، این است که آیا برای عمل قلب هم نظر فقیه و قاضی را جویا می‌شوند یا تنها به نظر پزشک اکتفا می‌کنند؟!

چکیده گفت‌وگو با فرزانه ترکان

-مصوبات کمیسیون ویژه جوانی و جمعیت تبعات بسیار خطرناکی دارد و امیدواریم شورای نگهبان در برابر اصرار مجلس در ارتباط با مواردی از این طرح، کوتاه نیاید

-مجلس یازدهم باید بداند که با اصرار بر این مصوبات، مسئول تولد سالانه 8 هزار کودک با مشکلات ژنتیکی خواهد بود.

-از اعضای این کمیسیون درخواست دارم که سری به مراکز بهزیستی بزنند و آمارها و سرانه درمان برای کمک به خانواده‌های دارای فرزندان معلول را مطالعه کنند

-در تشخیص پزشکی باید نظر پزشک مورد استناد عمل باشد. آیا نمایندگان مجلس یازدهم برای عمل قلب هم نظر فقیه و قاضی را جویا می‌شوند یا تنها به نظر پزشک اکتفا می‌کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها