دوره گردی عشایر برای فروش دام/ مشکل دام مازاد در ایلام حل نشد

عشایر استان ایلام با مشکل فروش دام زنده مازاد مواجه شده اند و در حالی طی دو هفته اخیر وعده های فراوانی برای خرید تضمینی دام عشایر توسط مسئولان داده شده ولی هنوز هیچ چیز عملی نشده است.

دوره گردی عشایر برای فروش دام/ مشکل دام مازاد در ایلام حل نشد
کد خبر: 482722
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۱۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| دامداری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در استان ایلام است که باعث اشتغال و کسب و کار بسیاری از خانواده‌های استان شده است.

به گزارش مهر، دامداری در استان ایلام از سابقه‌ای طولانی برخوردار است، این استان با وجود طبیعت و مراتع بکر یکی از قطب‌های تولیدکننده گوشت و لبنیات در کشور به شمار می‌رود.

دامداران ایلامی به عنوان صنفی تولید کننده هیچ‌گاه از تلاش خود برای کمک به امنیت غذایی و اقتصاد کشور دست برنداشته و در این زمینه کمک‌های قابل توجهی را به اقتصاد استان و کشور داشته‌اند اما این قشر زحمت کش همیشه با مشکلات کوچک و بزرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

عشایر استان ایلام نیز با 60 هزار نفر جمعیت بخشی از قشر دامدار استان محسوب می‌شوند که سالانه یک هزار میلیارد تومان محصولات دامی تولید می‌کنند.

با وجود کمبود بارش در سال زراعی جاری و خشکسالی و همچنین کمبود نهاده‌های دامی، خرید دام زنده مازاد یکی از مشکلاتی است که این روزهای دامداران و عشایر ایلامی با آن مواجه هستند.

دام مازاد عشایر و دامداران استان این روزها خریدار ندارد، عشایر و دامدارها مجبور شده‌اند مثل دوره گردها در خیابان‌ها شهرها برای فروش دام زنده چرخ بزنند.

دولت به عشایر و دامداران استان ایلام کمک کند

یکی از دامداران عشایر در منطقه صالح آباد شهرستان مهران اظهار کرد: هر ساله به دلیل بالا رفتن سن دام، چندین رأس از دام‌ها باید فروخته و با دام‌های جوان و مولد جایگزین شوند، تا بتوانیم تولیدات گوشتی و لبنی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

روح‌الله حسینی در ادامه گفت: متأسفانه به‌علت عدم خرید به‌موقع تضمینی دولت، مجبور به فروش این دام‌ها با قیمتی پایین به دلالان می‌شویم.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و عدم وجود نهاده‌های دامی ضروری است مسئولان با قیمت مناسب این دام‌ها را خریداری کرده و در این مورد پیش‌قدم شده تا دست دلالان در این زمینه کوتاه شود.

وعده‌های مسئولان عملی نشد

در حالی که طی دوهفته اخیر وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور عشایری کشور وعده‌هایی را برای حل مشکلات عشایر و دامداران استان داده بودند، ولی هنوز چیزی عملی نشده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل عشایر و دامداران استان به طور جدی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایری پیگیری می‌شود.

علی اکبر بسطامی بیان کرد: قرار بوده وزیر جهاد کشاورزی مسئله خرید تضمینی دام زنده مازاد عشایر را در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف استان، افزود: متأسفانه نبود برنامه ریزی برای حل مشکلات اقتصادی در استان ایلام بسیار مشهود است.

خشکسالی باعث فروش دام عشایر استان ایلام شده است

مدیرکل امور عشایری استان ایلام اظهار کرد: عشایر در استان ایلام یک ملیون و 400 هزار رأس دام را د ر اختیار دارند که از این تعداد 300 هزار رأس دام مازاد خود را به دلیل بالا رفتن سن فروخته و با خرید دام‌های جوان جایگزین می‌کنند.

فرشاد یاسمی عنوان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل آب‌وهوای مناسب و وجود مراتع و چراگاه کافی، خود دامداران اقدام به خرید و فروش در این زمینه کرده و مشکلات چندانی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: اما امسال با توجه به خشکسالی و وضعیت حاد مراتع و بالا بودن قیمت علوفه و دیگر نهاده‌های دامی، قیمت دام‌های زنده مازاد کاهش پیدا کرده و حضور دلالان برای خرید دام‌های مازاد باعث بروز مشکلاتی برای عشایر شده است.

یاسمی عنوان کرد: دولت در سال‌هایی که منجر به خشکسالی می‌شود با خرید تضمینی دام‌های مازاد عشایر درصدد جلوگیری از سودجویی دلالان در بازار شده و سعی بر این دارد با جلوگیری از خسارات احتمالی بیشتر در این زمینه بار روانی وارد شده بر این قشر زحمت کش را کاهش دهد.

وی در پایان با اشاره به این‌که خرید دام مازاد بر نیاز عشایر برعهده شرکت پشتیبانی امور دام است، گفت: طی مکاتبه‌ای که توسط استاندار ایلام با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایری، شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته، خرید تضمینی دام مازاد عشایر در دستور کار قرار گرفته و به محض تعیین قیمت مناسب و تصویب آن، در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی خواهد شد.

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها ضروری است مسئولان مربوط با برنامه ریزی های صحیح و به موقع و پیگیری‌های مستمر برای رفع مشکلات و آسیب‌های این قشر زحمت‌کش کوشیده تا موانع تولید برطرف شود.

خشکسالی و عدم بارش نزولات آسمانی باعث شده است که عشایر و دامداران استان ایلام با مشکلات فراوانی روبرو شوند و زندگی آنان را مختل کرده است.

مشکل فروش دام، کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت نهاده‌ها، خشکسالی، کم آبی، حضور دلال‌ها برای خرید کاه و کلش و…از مهمترین مشکلات عشایر و دامداران استان در سال جاری است.

با توجه به گرمای هوا و کم آبی، تابستانی سخت در انتظار عشایر و دامداران استان ایلام است که نیاز است مسئولان از همین

حالا برای جلوگیری از بیکار شدن این اقشار زحمت کش راهکارهایی را اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها