کد خبر: 482762
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۱۳:۰۹:۳۷
| |

چین:

خشونت‌های میانمار ممکن است به جنگ داخلی منجر شود

سفیر چین در سازمان ملل خواستار اقدامات قویتر دیپلماتیک برای حل خشونت‌ها در میانمار شد و هشدار داد خشونت‌ها در این کشور که از اول فوریه سال جاری میلادی با کودتای نظامی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌تواند به اوضاع ناآرام و حتی جنگ داخلی منجر شود.

خشونت‌های میانمار ممکن است به جنگ داخلی منجر شود
کد خبر: 482762
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۱۳:۰۹:۳۷

اعتمادآنلاین| ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل هشدار داد که هرگونه رسیدگی نادرست به اوضاع نابسامان در میانمار ممکن است باعث تنش بیشتر در این کشور شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه از مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن برای یک توقف سریع خشونت و گفتگو در میانمار حمایت کرده و آن را گام نخست در راستای حل درگیری‌ها در این کشور در پی کودتای اول فوریه میانمار دانست که در جریان آن، آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی این کشور و رئیس جمهور به همراه دیگر سیاستمداران میانماری بازداشت شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار احیای دموکراسی و آزادی تمامی بازداشتی‌ها از جمله سوچی شده و استفاده از خشونت علیه معترضان صلح طلب و مرگ صدها غیرنظامی را در جریان درگیری‌ها در میانمار محکوم کرد.

سفیر چین در سازمان ملل با «دوست خواندن» میانمار از اقدامات دیپلماتیک آ.سه.آن و کریستین شرانر برگنر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار حمایت کرده و ابراز امیدواری کرد که آنها می‌توانند به نتایجی دست پیدا کنند.

وی همچنین گفت، چین موافق وضع تحریم‌ها علیه میانمار نیست و ادامه داد: ما به دنبال ایجاد شده شرایط قابل قبول برای برگرداندن وضعیت عادی و یافتن راه حل سیاسی از طریق گفتگو در بین احزاب سیاسی مرتبط و بر اساس چارچوب حقوقی و قانون اساسی در میانمار هستیم.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین ادامه داد: این مساله عمدتا مربوط به اختلاف در انتخابات است. احزاب سیاسی باید بتوانند راه حلی را برای این مساله بیابند.

به همین دلیل است که چین ترجیح می‌دهد تا اقدامات دیپلماتیک بیشتری درباره میانمار در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که از نزدیک با احزاب مرتبط در میانمار همکاری دارد و به آنها تاکید می‌کند تا از خشونت اجتناب کرده و راه حلی را با استفاده از از گفتگو به دست بیاورند. به همین دلیل است که شورای امنیت سازمان ملل باید اکنون از اقدامات دیپلماتیک آ.سه.آن حمایت کامل داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا چین نگران است که میانمار به جنگ داخلی کشیده شود، گفت: اگر وضعیت به این ترتیب در میانمار ادامه پیدا کند، این کشور ممکن است وارد جنگ داخلی شود. ما بر این باوریم که می‌توانیم از افزایش خشونت و تنش بیشتر در میانمار با اقدامات دیپلماتیک جلوگیری کنیم. با افزایش تنش‌ها احتمال تقابل بیشتر، خشونت و در نتیجه تلفات بیشتر وجود دارد و و این بدان معناست که اوضاع ناآرام در میانمار می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین گفت که به شدت نگران تاثیر این بحران بر اوضاع بشری در میانمار است چون به گفته فرستاده سازمان ملل در مورد میانمار، افراد بیشتری ممکن است شغل خود را از دست دهند و کارمندان دولت در اعتراض به خونتا کار خود را رها کنند و این بحران برای خانواده‌ها در میانمار بیشتر دیده می‌شود چون افراد در آستانه بدهی و کمبود مواد غذایی هستند.

وی با تاکید مجدد بر راه حل دیپلماتیک درباره بحران میانمار همچنین هشدار داد، با وخامت بیشتر اوضاع به ویژه یک فاجعه انسانی یا بحران در میانمار اتفاق می‌افتد و ما باید بهترین تلاش خود را برای اجتناب از این مساله انجام دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها