شاید این موشک 21 تنی چینی در ایران سقوط کند/ مراقب باشید!

از دست رفتن کنترل روی موشک 21 تنی چین و احتمال برخورد آن با زمین موجب واهمه شده است. موشک 21 تنی Long March 5b پنجشنبه گذشته ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین را در مدار قرار داد اما بعدا چینی‌ها اعلام کردند موشک از کنترل خارج شده و نمی‌توانند روی پد تعیین شده روی زمین آن را بنشانند.

شاید این موشک 21 تنی چینی در ایران سقوط کند/ مراقب باشید!
کد خبر: 482823
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۰۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| بخشی از موشک عظیم چین که بخش مرکزی ایستگاه فضایی «تیان‌هه» چین را در روزهای گذشته در مدار قرار داده بود، در فاز ورود به به زمین است و می‌تواند با یک فرود کنترل‌نشده در جایی نامشخص سقوط کند.

به گزارش دیجیکالامگ، هسته‌ی 30 متری موشک «لانگ ماچ 5بی» (Long March 5B) با پرتاب از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) در استان «هاینان» (Hainan) چین، ماژول مرکزی و بدون سرنشین ایستگاه فضایی «تیان‌هه» (Tianhe) چین را روز 29 آوریل (9 اردیبهشت) در مدار قرار داد.

سپس لانگ مارچ 5بی وارد مدار موقتی شد و زمینه را برای یکی از بزرگترین فرودهای کنترل‌نشده فراهم کرد. برخی از کارشناسان نگران هستند که این پرتابگر در منطقه‌ای مسکونی فرود آید. این موشک قدرتمندترین پرتابگر چین است و برای پرتاب‌های بزرگ این کشور استفاده می‌شود.

چ

پیش از این هم بخش‌های زیادی از انواع موشک و پرتابگرهای چین و حتی ایستگاه فضایی آزمایشی چین به زمین سقوط کرده بودند. «جاناتان مک‌داول» (Jonathan McDowell) اخترفیزیکدانان دانشگاه هاروارد گفت: «این موضوع به‌طور بالقوه ناخوشایند است. آخرین باری که آن‌ها موشک لانگ مارچ 5بی را پرتاب کردند، در نهایت به چندین ساختمان در ساحل عاج آسیب رساند.»

او افزود: «در آن زمان، اگرچه بیشتر بخش‌های آن سوخت اما باز هم قطعات بزرگی از آن به زمین برخورد کردند. بسیار خوش‌شانس هستیم که در آن برخورد کسی آسیب ندید.»

س

این هسته‌ی مرکزی امروز تقریبا هر 90 دقیقه زمین را با سرعت 27 هزار و 600 کیلومتر بر ساعت می‌پیماید و در ارتفاع بیش از 300 کیلومتری قرار دارد. ارتش آمریکا نام 2021-035B را به آن اختصاص داده و مسیر آن را به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌کند.

با این وجود برخی از قطعات موشک پس از ورود مجدد به جو نمی‌سوزند و این مانند سقوط یک هواپیمای کوچک است که قطعاتش تا بیش از 150 کیلومتر پراکنده شده باشد.

سی

تصویر بالا نشان می‌دهد بقایای موشک چینی از ایران هم رد می‌شود!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها