کشمکش بر سر انتخاباتی که گذشت؛ شکاف عمیق در جامعه آمریکا

نتیجه نظرخواهی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 46 درصد کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، معتقدند که قوانین (انتخابات) به اندازه کافی سختگیرانه نیست تا از آرای تقلبی جلوگیری کند. اما 45 درصد دیگر در تضاد با این نظر گفته‌اند اگر قوانین بیش از حد سختگیرانه باشد، رأی دادن برای مردم مشکل خواهد شد.

کشمکش بر سر انتخاباتی که گذشت؛ شکاف عمیق در جامعه آمریکا
کد خبر: 482957
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۰:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| با گذشت 100 روز از آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، بی‌تردید دستگاه رهبری جو بایدن تاکنون مدیریتی «عادی‌تر» (دست‌کم با توجه به سابقه) از دونالد ترامپ ارائه کرده است اما هواداران ترامپ، می‌گویند که روش متفاوت او با سبک معمول مدیریت، دقیقا همان چیزی است که در چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا می‌پسندیده‌اند.

در این میان، از بایدن خواسته شده است اقدامات قاطعانه‌تر و بیشتری اجرا کند. در مجموع، انتظارات هواداران حزب دموکرات کمتر است اما بسیاری از آن‌ها هم بازگشت به «شرایط عادی» را کافی نمی‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نوشته ایندیپندنت، این شکاف که با چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید شده، به صورت بخشی از ماهیت جامعه آمریکا درآمده است. این امر در نظرخواهی اخیر شبکه سی‌ان‌ان در مورد قوانین و مقررات حاکم بر انتخابات (نظرات در مورد نتیجه رقابت های سال 2020) مشهود بوده است. اخیرا تعدادی از ایالات تحت کنترل جمهوری‌خواهان درصدد تغییر قوانین انتخاباتی و اعمال محدودیت بر روند رأی‌گیری برآمده‌اند. ایالت مونتانا به تازگی لایحه محدودیت‌های مرتبط با اخذ رأی را تصویب کرده و فلوریدا، آریزونا و تگزاس نیز در همین راه گام بر می‌دارند.

نتیجه نظرخواهی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 46 درصد کسانی که در آن شرکت کرده‌اند، معتقدند که قوانین (انتخابات) به اندازه کافی سختگیرانه نیست تا از آرای تقلبی جلوگیری کند. اما 45 درصد دیگر در تضاد با این نظر گفته‌اند اگر قوانین بیش از حد سختگیرانه باشد، رأی دادن برای مردم مشکل خواهد شد. این گروه باید بدانند که ایالاتی چون دلاور، کنتاکی، ویرجینیا و واشنگتن که در متن انتخابات کمتر رقابتی هستند، قصد دارند مقررات حاکم بر انتخابات و اخذ رأی را بیش از پیش ساده کنند.

با نگاه به وابستگی‌های حزبی، این تصویر روشنتر می‌شود: 76 درصد دموکرات‌ها می‌گویند که رأی دادن روندی مشکل است اما 87 درصد جمهوری‌خواهان معتقدند که مقررات حاکم بر آن باید سختگیرانه‌تر شود.

پاسخ شرکت‌کنندگان در نظرخواهی به این سئوال که «آیا بایدن با آرای مشروع به ریاست‌جمهوری رسید؟» از این هم بیشتر جالب توجه است. 97 درصد دموکرات‌ها معتقدند بایدن با آرای قانونی و مشروع در انتخابات پیروز شده است. این رقم در میان رأی‌دهندگان مستقل به 69 درصد افت می‌کند. اما 70 درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند آرای مشروع بایدن برای انتخاب او به ریاست‌جمهوری، کافی نبوده است.

هری اِنتِن، تحلیلگر سی‌ان‌ان این آمار را «احمقانه» و «مجنون‌وار» خوانده و گفته که واضح است که حزب جمهوری‌خواه، همچنان حزب ترامپ است. او می‌گوید اگر از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بپرسید چه کسی در صدر نامزدی انتخابات سال 2024 قرار دارد، ترامپ همچنان بیشترین محبوبیت را به دست خواهد آورد.

به نظر نمی‌رسد که این موضوع دلیلی واقعی برای نگرانی باشد زیرا دست‌کم نتیجه انتخابات (ریاست‌جمهوری) تائید شده است، اما این سئوال مطرح است که چقدر طول خواهد کشید تا زخم‌های سیاسی چهار سال گذشته التیام یابد و آیا هرگز التیام خواهد یافت؟

ممکن است ترامپ بسته به این که می‌خواهد چه بکند (از هنگام ترک کاخ سفید نسبتا آرام بوده است)، تا دو سال دیگر جایگاهش را در میان مردم از دست داده باشد اما مسائلی که پیرامون انتخابات و رأی‌گیری وجود دارد، از میان نخواهد رفت و بی تردید با توجه به نتایج انتخابات ماه نوامبر گذشته، حزب جمهوری‌خواه زخم‌خورده است.

ممکن است این مسائل تنها گوشه‌ای از مشکلات بنیادی‌تر باشد. چه معضلات دیگری پیرامون این شکاف دو حزبی را گرفته است؟ روشن است که روند شکاف در جامعه آمریکا بسیار پیش‌تر از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آغاز شده بود اما دوره چهار ساله او، این شکاف را به ویژه در برخی زمینه‌ها، عمیق‌تر کرد.

این نکته‌ای است که قانونگذاران هردو طیف سیاسی باید زیر نظر داشته باشند؛ زیرا احتمال دارد این موضوع در شکل سیاسی آمریکا در سال‌های آینده، عاملی تعیین کننده باشد. آیا می‌توان اوضاع را عوض کرد یا این راهی است که آمریکا دیگر در آن قدم گذاشته است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها