کد خبر: 483023
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۵:۰۰
| |

معاون البشیر:

ترجیح می‌دهم در لاهه محاکمه شوم تا سودان

احمد هارون، معاون البشیر و یکی از این چهار متحد وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، قدرتی در سودان قادر نخواهد بود یا تمایل نخواهد داشت که عدالت را برقرار کند، در شرایطی که قضات و مشاوران آواره هستند عدالت برقرار نمی شود.

ترجیح می‌دهم در لاهه محاکمه شوم تا سودان
کد خبر: 483023
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| معاون و متحد رئیس جمهور برکنار شده سودان که به ارتکاب جنایات جنگی و کشتارجمعی در منطقه دارفور متهم است گفته، محاکمه در برابر دادگاه کیفری بین المللی را بر دادگاه‌های سودان ترجیح می دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان سالها حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی را که در حق وی و چهار تن از متحدان نزدیکش در پی درگیری در منطقه‌ای واقع در غرب سودان صادر شد نادیده گرفت؛ درگیری‌هایی که به کشته شدن حدود 300 هزار تن و آوارگی 2.5 میلیون تن منجر شد.

این افراد به دلیل اقدامات وحشتناکی که نیروهای همپیمان دولت سودان در دارفور از ابتدای سال 2002 مرتکب شدند در دادگاه لاهه با اتهامات ارتکاب جنایت های جنگی، کشتارجمعی و جنایت های انسانی روبرو هستند.

احمد هارون، معاون البشیر و یکی از این چهار متحد وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، قدرتی در سودان قادر نخواهد بود یا تمایل نخواهد داشت که عدالت را برقرار کند، در شرایطی که قضات و مشاوران آواره هستند عدالت برقرار نمی شود.

وی افزود: به همین دلیل و به دلایل دیگر با اطمینان اعلام م‌ کنم که برای من بهتر است پرونده‌ام -البته اگر پرونده قابل ارائه‌ای وجود داشته باشد- به دادگاه کیفری بین المللی ارائه شود.

علی کوشیب، متحد دیگر البشیر هم پیش از این خود را ماه ژوئن به دادگاه کیفری بین المللی در جمهوری آفریقای مرکزی تسلیم کرد.

دادگاه لاهه حکم بازداشت البشیر را در سالهای 2009 و 2010 با اتهام سازماندهی جنایات در کارزار خود برای سرکوب شورش در منطقه دارفور صادر کرد.

دولت انتقالی سودان که در پی برکناری البشیر و زندانی کردن وی و متحدانش روی کار آمد، اعلام کرده با دادگاه کیفری بین المللی همکاری خواهد کرد و مسوولانی از لاهه وارد سودان شدند اما هنوز روشن نیست که افراد متهم به لاهه خواهند رفت یا در سودان محاکمه خواهند شد. دادستانی کل این کشور هم هنوز بیانیه ای صادر نکرده است.

هارون در بیانیه‌ای اعلام کرد، درباره درگیری دارفور شهادت نمی دهد و از بازداشت خود که زمانش نامشخص است و برکناری تعدادی از قضات و نمایندگان دادستانی کل توسط دولت انتقالی شاکی است.

با وجودی که هارون محاکمه در دادگاه کیفری بین المللی را سیاسی کاری می‌داند اما احتمال داد در این دادگاه عادلانه‌تر محاکمه شود.

هارون در دوران عمر البشیر به عنوان وزیر امور اجتماعی در ایالت کردفان جنوبی فعالیت داشت، سپس البشیر وی را در سال 2003 به عنوان وزیر مشاور در وزارت کشور منصوب کرد و پس از آن به عنوان وزیر امور بشردوستانه تعیین و بعدا فرماندار کردفان جنوبی شد. وی در آخرین روزهای نظام البشیر به عنوان معاون وی فعالیت داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها