کد خبر: 483039
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۲:۵۲:۰۰
| |

آندره‌آ آناستازی، سرمربی سابق تیم‌های ملی والیبال ایتالیا و لهستان:

امیدوارم در آینده فرصتی برای همکاری با والیبال ایران داشته باشم/ المپیک همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد

سرمربی سابق تیم‌های ملی والیبال ایتالیا و لهستان گفت: هرچند کرونا تاثیرگذار بوده، اما به نظرم تیم‌های ملی زمان کافی برای تمرین و آماده‌سازی جهت حضور در المپیک را در اختیار داشته‌اند.

امیدوارم در آینده فرصتی برای همکاری با والیبال ایران داشته باشم/ المپیک همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد
کد خبر: 483039
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| آندره‌آ آناستازی، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های والیبال جهان در دهه‌های گذشته چه در عرصه بازیگری و چه در عرصه مربیگری به شمار می‌رود. این مربی 61 ساله ایتالیایی از سال 1981 تا 1991 به مدت 10 سال پاسور تیم ملی والیبال ایتالیا بود و در زمان حضورش در ترکیب لاجوردی‌پوشان به تمامی عناوین مهم تیمی دست یافت. وی در یک دهه بازی برای ایتالیا موفق به کسب مدال طلای قهرمای اروپا 1989، مدال طلای قهرمانی جهان در سال 1990 و دو عنوان قهرمانی در لیگ جهانی در سال‌های 1990 و 1991 شد.

به گزارش میزان، آناستازی مربیگری را از سال 1994 و با هدایت تیم پالاوولو برشا آغاز کرد. وی همچنین در ایتالیا سابقه مربیگری تیم‌های مونوتیچاری و پیه مونته والی را در کارنامه دارد، اما مطمئنا اهالی والیبال، آناستازی را بیشتر به خاطر موفقیت‌هایش در عرصه مربیگری در تیم‌های ملی به یاد دارند.

وی دو دوره هدایت تیم ملی ایتالیا را برعهده داشته است که در دوره نخست مربیگری‌اش به عناوین زیادی با این تیم دست یافت. او از سال 1999 تا 2003 موفق شد ایتالیا را به به مدالی طلای لیگ جهانی 1999 و 2000، نقره لیگ جهانی 2001 و مدال برنز لیگ جهانی 2003 برساند. آناستازی همچنین توانست دو مدال طلای قهرمانی اروپا در سال‌های 1999 و 2003 را برای کشورش کسب کند و در المپیک سیدنی نیز ایتالیا را به مدال برنز رساند.

پس از جدایی از ایتالیا، این بار نوبت به درخشش او روی نیمکت مربیگری تیم نه‌چندان مطرح اسپانیا بود چراکه موفق شد اسپانیا را به مدال طلای قهرمانی اروپا برساند. با پایان کار او در سرزمین ماتادورها، هدایت آتزوری در سال 2007 دوباره به آناستازی سپرده شد، اما وی نتواست درخشش در دوره اول حضورش را دوباره تکرار کند.

پس از پایان همکاری با ایتالیا، تیم ملی لهستان چالش جدید برای آناستازی بود و موفق شد از سال 2011 تا 2013 لهستان را به مدال‌های برنز و طلای لیگ جهانی 2000 و 2012 برساند و همچنین با این تیم بر سکوی سوم قهرمانی اروپا 2000 بایستد. در جام جهانی 2011 نیز لهستان با هدایت این مربی باتجربه به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

این مربی نام آشنای جهان والیبال که همواره یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران نیز بوده است از سال 2014 در عرصه باشگاهی فعالیت پررنگ‌تری داشت و پنج سال هدایت تیم ترفل گدانسک را برعهده گرفت و به عنوان قهرمانی جام حذفی لهستان در سال 2015 دست یافت. آناستازی در فصل اخیر نیز روی نیمکت تیم وروا ورشو حضور داشت و موفق شد با شکست یاران میلاد عبادی‌پور در دیدار رده‌بندی پلاس‌لیگا بر سکوی سوم بایستد.

گزیده‌ای از گفت‌وگوی آندره‌آ آناستازی را در زیر می‌خوانید.

***

* در ابتدا راجع به پلاس‌لیگ بگویید؟ آیات از عملکرد تیم وروا ورشو در فصل اخیر راضی بودید؟

از اینکه توانستیم با شکست اسکرا به عنوان سومی پلاس‌لیگا برسیم، بسیار خوشحالم، چراکه رویای ما این بود که با وروا ورشو، جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کنیم. متاسفانه بودجه باشگاه به دلیل کرونا، کاهش داشته است و واقعا برای انتخاب بازیکن در پست‌خهای مختلف دچار چالش بودیم. به همین خاطر از کسب مدال برنز خوشحالم.

* اهدافتان برای فصل بعد چیست و چه بازیکنانی برای خرید مدنظرتان است؟

متاسفانه برای فصل آینده، افزایش بودجه نداریم و به نظرم از نظر بودجه مالی از 5-6 تیم دیگر پایین‌تر هستیم. از همین رو فکر نمی‌کنم تغییرات خاصی داشته باشیم و با همان بازیکنان فصل قبل ادامه می‌دهیم. باید با این شرایط جلو برویم و با بهبود مهارت‌های فردی و تاکتیکی در مسیر پیشرفت قرار بگیریم.

* به نظرتان کدام تیم‌های ملی از شانس بالاتری برای کسب قهرمانی در المپیک توکیو برخوردار هستند؟

به نظرم شاهد جنگ بزرگی در المپیک خواهیم بود و واقعاً اطلاعات زیادی از تیم‌های ملی ندارم.

* کدام تیم‌ها مدعی قهرمانی در پلاس لیگا در فصل آینده هستند؟

چهار تیم آسکو رسوویا، ترفل گدانسک، اسکرابلچاتوف و یاسترزبسکی وگیل از شانس بالایی برای قهرمانی برخوردارند و تیم زاویرچه و وروا ورشو که هدایتش برعهده من است، شانس ایستادن روی سکو را دارند.

*باتوجه به همه‌گیری کرونا در سراسر جهان و تاثیرات آن در روند آماده‌سازی تیم‌ها، به نظرتان آیا می‌توانیم شاهد بازی‌های باکیفیتی در المپیک باشیم؟

هرچند کرونا تاثیرگذار بوده، اما به نظرم تیم‌های ملی زمان کافی برای تمرین و آماده‌سازی را در اختیار داشتند. معتقدم المپیک همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

*شما از فدراسیون والیبال ایران پیشنهاداتی برای سرمربیگری تیم ملی ایران داشتید، اما قبول نکردید؛ دلیلش چیست؟

مذاکراتی داشتیم و فقط به توافقات نهایی نرسیدیم و چیز خاصی نبود. امیدوارم در آینده فرصتی برای همکاری با ایران داشته باشم.

*آیا توانایی فنی و شخصیت آلکنو می‌تواند به تاریخ سازی والیبال ایران در المپیک کمک کند؟

ایران یکی از برترین و قدرتمنترین تیم‌های والیبال در جهان است. آلکنو هم از بهترین مربیان جهان به شمار می‌رود و فکر کنم این مربی روس می‌تواند کمک‌های زیادی به والیبال ایران کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها