در ادامه تنش میان مسکو و کی‌یف:

همراهی نولاند با بلینکن در سفر به اوکراین؛ پیامی شفاف برای روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا قرار است طی چند روز آینده به اوکراین سفر کند و پیامی قدرتمند در زمینه حمایت قاطع کشورش از اوکراین به تجاوزگری روسیه را حمل کند؛ ویکتوریا نولاند چهره ی پرآشنا در تنش مسکو و واشنگتن بلینکن را نیز همراهی می کند.

همراهی نولاند با بلینکن در سفر به اوکراین؛ پیامی شفاف برای روسیه
کد خبر: 483072
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۳:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| زمانی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی چند روز آینده به اوکراین سفر کند قرار است حامل پیامی قدرتمند در زمینه مبارزه با فساد و همچنین حمایت قاطع کشورش از پاسخ اوکراین به تجاوزگری روسیه باشد. او همچنین با خودش یک چهره آشنای پرسابقه در نزاع واشنگتن -مسکو بر سر اوکراین یعنی ویکتوریا نولاند را همراه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از این سفر یک روزه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نشان دادن تعهد مدوام آمریکا به اوکراین در ضمن تعامل این کشور با حمایت روسیه از جدایی طلبان آنجا و تقویت مواضع نظامی مسکو در نزدیکی مرز شرقی آن و همچنین تحت فشار قرار دادن کی یف برای مقابله با فساد است.

از سوی دیگر حضور ویکتوریا نولاند، مقام شماره سه وزارت امور خارجه آمریکا در شهر کی یف احتمالا باعث ناراحتی روسیه می شود. او که مورد انزجار کرملین و از مخالفان تندروی روسیه است، در زمان انقلاب 2013-2014 اوکراین، و همچنین الحاق کریمه به خاک روسیه در همان دوره به عنوان دستیار امور اروپای وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما خدمت می کرد و از اهداف اصلی حملات مسکو بود.

بلینکن روز دوشنبه در لندن گفت، از فرصت این سفر برای نشان دادن "حمایت تزلزل ناپذیر از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین" استفاده خواهد کرد. همچنین به گفته مقامهای دیگر او قرار است بر اجرای اصلاحات اساسی و تدابیر ضد فساد از سوی اوکراین تاکید کند.فیلیپ ریکر، دیپلمات ارشد آمریکا برای اروپا چند روز پیش گفت: کارهای سخت زیادی باید به منظور اطمینان پیدا کردن از آینده ای درخشانتر برای همه اوکراینی ها انجام شود.

اما سفر بلینکن در حالی قرار است صورت بگیرد که اخیرا اف.بی.آی در مناقشه‌ای مرتبط با اوکراین به دفتر رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا یورش برد و پرسشهای جدیدی درباره تعاملات دولت ترامپ با اوکراین که منجر به اخراج ماری یووانویچ، سفیر آمریکا در اوکراین شد مطرح کرده و در عین حال اساسی برای حملات جمهوریخواهان به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد.

نولاند یک دیپلمات کارکشته است که به جای کار در دولت ترامپ بازنشسته شد و در زمان وقوع قیامهای اوکراین علیه دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع این کشور، با حضور در تجمع مخالفان در میدان شهر کی یف باعث تحریک مسکو و مطرح شدن اتهامات روسیه علیه خود شد.

او زمان کار به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دوره وزارت خارجه هیلاری کلینتون، نیز خار در چشم روسیه بوده و مرتبا به مسکو از بابت سیاستهایش حمله می کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از روی کار آمدن جان کری به عنوان وزیرخارجه دولت اوباما در سال 2013، به کنار رفتن نولاند از سمت سخنگوی وزارت خارجه واکنش نشان داد.

کری در زمان ادای تحلیف وی به عنوان دستیار امور اروپای وزیر امور خارجه در صحبتی که باعث خنده مستمعین شد گفت: بعد از آنکه "توریا" (لقب ویکتوریا نولاند) سمتش به عنوان سخنگو را ترک کرد، لاوروف وزیر خارجه روسیه به کارمندان من نگاه کرده و به من گفت، جان بالاخره می‌بینم که تو این توریا نولاند را اخراج کردی. و من با لذت زیاد به او نگاه کرده و گفتم، خیر من او را ترفیع دادم.

بعدا نیز مناقشه انتشار متن گفتگوی تلفنی نولاند با جفری پیات، سفیر سابق آمریکا در اوکراین پیش آمد؛ مکالمه ای درز پیدا کرده از سوی سرویس های اطلاعاتی روسیه که در جریانش نولاند به شدت به تردید اتحادیه اروپا در واسطه شدن برای یک قطعنامه مربوط به بحران اوکراین حمله کرده و لحن تند توهین آمیزی را علیه اتحادیه اروپا به کار برد.

فایل این گفتگوی تلفنی همه جا پخش شده و آن را به عنوان تلاشی از سوی روسیه به منظور ایجاد شکاف بین آمریکا و شرکای اروپایی‌اش در قبال اوکراین تلقی کردند. هر چند این مناقشه باعث یک جریان رسانه‌ای شد اما آمریکا و اروپا به طور کلی در مواضعشان متحد ماندند و بعدا روسیه هدفی جدید برای حملاتش یعنی جن ساکی که به جای نولاند سخنگو شد پیدا کرد. ساکی هم اکنون دبیر مطبوعاتی دولت بایدن است و به سمت سخنگویی خود در دولت اوباما تا زمان انتخاب شدن ترامپ در سال 2016 ادامه داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها