کد خبر: 483196
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۷:۱۹:۱۱
| |

سیدهادی برهانی، تحلیلگر مسائل اسرائیل مطرح کرد:

بحران جدید کرانه باختری و وضعیت نتانیاهو / روسیه قبلا در آستانه انتخابات امتیازات خوبی به نتانیاهو می داد

یک تحلیلگر مسائل اسرائیل گفت: در مورد اعتراضاتی که در کرانه باختری است بحث قدس را داریم که در واقع از اینجا شروع شد که یهودی‌های تندرو به فلسطینی‌ها حمله کردند و درگیری‌هایی شروع شد و الان به نوعی هرچند فروکش کرده اما ادامه دارد.

بحران جدید کرانه باختری و وضعیت نتانیاهو / روسیه قبلا در آستانه انتخابات امتیازات خوبی به نتانیاهو می داد
کد خبر: 483196
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۷:۱۹:۱۱

اعتمادآنلاین| یک تحلیلگر مسائل اسرائیل می گوید: نتانیاهو به دلیل این که در انتخابات و انتخاب نخست‌وزیر کم آورده و الان چند روز دیگر مهلت او تمام می شود نتوانسته ائتلاف را تشکیل دهد به همین دلیل او می خواهد اوضاع را متشنج کند و یهودی های تندرو را او تحریک می کند که در قدس شلوغ کنند.


به گزارش مدارا، سید هادی برهانی، تحلیلگر مسائل اسرائیل درباره بحران جدید کرانه باختری و وضعیت نتانیاهو گفت: در مورد اعتراضاتی که در کرانه باختری است بحث قدس را داریم که در واقع از اینجا شروع شد که یهودی های تندرو به فلسطینی ها حمله کردند و درگیری هایی شروع شد و الان به نوعی هر چند فروکش کرده اما ادامه دارد. به این معنا که آن گروه های تندرو باز برنامه دارند که به مسجد الاقصی تجاوز کنند و داخل حرم وارد شوند و ماه رمضان است و مسلمانان آنجا هستند و علی القاعده می تواند موجب درگیری شود.

وی ادامه داد: یک بحث در ارتباط با نتانیاهو وجود دارد که می گویند نتانیاهو به دلیل این که در انتخابات و انتخاب نخست وزیر کم آورده و الان چند روز دیگر مهلت او تمام می شود نتوانسته ائتلاف را تشکیل دهد، وضع هم خوب نیست، احتمال می دهند نتانیاهو می خواهد اوضاع را متشنج کند و یهودی های تندرو را او تحریک می کند که در قدس شلوغ کنند که درگیری شود و فلسطینی ها هم به میدان بیایند و برخوردهایی صورت گیرد و در آن فضای متشنج ممکن است نتانیاهو یک فرصت دوباره ای برای تنفس و تجدید قوا پیدا کند و بتواند خود را از سقوط نجات دهد. این تئوری و فرضیه ای است که رقبای نتانیاهو مطرح می کنند.

او در پاسخ به این پرسش، با توجه به این امر به نظر شما می تواند کابینه را در این فرصت معرفی کند؟ گفت: احتمالا این اتفاق نیفتد یعنی شانس نتانیاهو نسبت به گذشته کم شده است. یکی از مسائلی که برای نتانیاهو ایجاد محبوبیت و ایجاد اعتبار می کرد مسئله سیاست خارجی بود. در حوزه های خارجی در گذشته نتانیاهو توانسته بود توفیقاتی به دست بیاورد که به او کمک می کرد موقعیت خود را در داخل کشور تحکیم کند. در زمان ریاست جمهوری ترامپ رابطه بسیار خوبی داشت و هر از گاهی ترامپ هدیه های خوبی برای او می فرستاد و خیلی به نتانیاهو کمک می کرد و آن چیزی که می خواست در اختیار او می گذاشت.

برهانی تصریح کرد : با آمدن بایدن طرف های مختلف هم استنباط کردند که نتانیاهو از ناحیه آمریکا آن حمایت و آن اعتبار سابق را ندارد لذا بقیه هم قدری محاسبات خود را نسبت به نتانیاهو عوض کردند. حتی قبلاً روسیه و پوتین هم امتیازات چرب تری به نتانیاهو به ویژه در آستانه انتخابات می داد و در این برهه‌های حساس که نتانیاهو احتیاج به حمایت دارد روسیه و چین دیگر آن امتیاز سابق را نمیدهد.

برهانی ادامه داد: در منطقه هم قبلاً کشورهای منطقه با هم درگیر بودند و این فضایی برای نتانیاهو ایجاد کرده بود که آن صلح ابراهیم را بگیرد و عادی‌سازی امارات و بحرین و سودان و مراکش را داشتیم. الان شاهد هستیم از زمان آمدن نتانیاهو کاملاً این روند متوقف شده و نه تنها عادی سازی پیشرفتی نکرده بلکه پسرفت هایی داشته و کشورهای عربی هم مثل عربستان به جای این که به طرف اسرائیل بروند الان به این رو آوردند که مشکلات فی مابین را حل کنند.

این تحلیلگر اذعان داشت: عربستان با قطر آشتی کرده همچنین به ترکیه نزدیک شده در حال حاضر نیز عربستان مذاکراتی با ایران برگزار کرده که در چشم انداز حل اختلافات ایران و عربستان هم دیده می شود. همه اینها به ضرر نتانیاهو تمام می شود. یک مسئله دیگر را اضافه کنم که یکی از جاهایی که نتانیاهو داخل کشور قدرت‌نمایی می کرد تعامل با سوریه بود. مرتب سوریه را بمباران می کرد و داخل کشور هم قیافه می گرفت که من با دشمنان اسرائیل شوخی ندارم و اجازه نمی دهم اینها سربلند کنند و هفته ای یکی دو بار مواضع نیروهای مقاومت را در سوریه بمباران می کرد. بعد از موشکی که نزدیک یمونا خورده است، می بینیم از مواضع خود فاصله گرفته است و به قول معروف فتیله را پایین کشیده است و بعد از آن حملاتی نمی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها