چالش‌های کلاس آنلاین تمامی ندارد / نگرانی از روند کلاس‌های مجازی برای کلاس اولی‌ها

مجازی شدن آموزش نگرانی‌هایی را در مورد کیفیت آموزش دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه اول تا چهارم و یادگیری آن‌ها ایجاد کرده است و با پیک چهارم کشور، این نگرانی‌ها افزایش یافته است.

چالش‌های کلاس آنلاین تمامی ندارد / نگرانی از روند کلاس‌های مجازی برای کلاس اولی‌ها
کد خبر: 483247
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۰۷:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| شیوع کرونا، تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش چالش‌ها و آسیب‌هایی را برای مهارت "خواندن" دانش آموزان ایجاد کرد. در این گزارش راه کار‌هایی مفید برای پر کردن این خلأ آموزشی به والدین ارائه شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر ما این تجربه را که همه دانش آموزان باید مطالب کتاب را با "صدای بلند" در کلاس می‌خواندند از مدرسه به خاطر داریم. این یک تکنیک آموزشی مفید برای رشد و تقویت مهارت «خواندن متن» و «توسعه واژگان» دانش آموز است که هنوز هم بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش بر اثرگذاری آن تأکید دارند و معتقدند که می‌تواند یک رویکرد جامع برای رشد واژگان کودکان باشد.

مجازی شدن آموزش نگرانی‌هایی را در مورد کیفیت آموزش دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه اول تا چهارم و یادگیری آن‌ها ایجاد کرده است و با پیک چهارم کشور، این نگرانی‌ها افزایش یافته است.

گزارش‌هایی هم از سوی معلم‌ها و هم از سوی خانواده‌ها مبنی بر بروز آسیب‌ها و چالش‌هایی در یادگیری دانش آموزان به ویژه در پایه‌های اول و دوم ارائه شده است و باید برای آن فکری کرد. چرا که مهارت «خواندن و نوشتن»، پایه و اساس آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی است و نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و شغلی فرزندان در آینده دارد.

در کلاس‌های آنلاین، معلم فرصت کافی برای کارکردن با دانش آموزان را ندارد و برخلاف کلاس‌های حضوری در مدرسه که هر فرد فرصت خواندن از روی کتاب را دارد، این فرصت در کلاس مجازی وجود ندارد.

با وجود این مشکلات، والدین و اعضای خانواده می‌توانند به بچه‌های خود در «خواندن و نوشتن» کمک کنند. برای این کار نیازی به استفاده از منابع گران قیمت نیست و قرار نیست از کودکان بخواهند که تمرینات خسته کننده‌ای انجام دهند. این مسئله صرف نظر از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی خانواده و تحصیلات والدین است.

با «صدای بلند خواندن» یک فعالیت خواندن متون به صورت جمعی است که در آن بزرگسالان به کودکان کمک می‌کنند تا از طریق بلند خواندن متون، بحث و گفتگو، فعالیت‌های عملی و استفاده از روش‌های خلاقانه و تخیلی دانش و مهارت خود را در یادگیری کلمات و دایره واژگان گسترش دهند.

حتی اگر فرزند شما به اندازه‌ای بزرگ باشد که به تنهایی قادر به خواندن باشد، برای او مفید است تا خواندن فرد باتجربه‌ای را بشنود. این کار باعث تقویت مهارت خواندن در کودکان می‌شود، چون درک بهتری از ریتم و طرز بیان پیدا می‌کند.

در این گزارش، چند نکته را برای ایجاد انگیزه در کودکان به منظور «خواندن با صدای بلند» ذکر می‌کنیم که والدین از این طریق می‌توانند در رشد مهارت «خواندن» کودکان خود سهیم باشند و آسیب‌های ناشی از تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش را برای فرزند خود کاهش دهند:

1. چه بخوانید؟ موضوع‌های جذاب را انتخاب کنید

کتاب‌ها را بر اساس علایق فرزند خود تهیه کنید. با توجه به سن او، کتاب‌هایی با سطح واژگان بالاتر از سطح فرزندتان انتخاب کنید؛ مثلاً اخبار روزنامه ها، مجلات یا منابع خبری آنلاین.

کارشناسان آموزش و پرورش توضیح می‌دهند که خواندن متن و تصویر به صورت همزمان، موجب افزایش تمرکز می‌شود و تأکید می‌کنند گزارش‌های خبری از نظر اطلاعات و واژگان غنی، برای کودکان در هر سنی مفید هستند.

والدین می‌توانند داستان‌هایی را از حیات وحش، رشته‌های ورزشی، سلامت و بهداشت انتخاب کنند؛ از جمله داستان‌هایی در مورد بیماری همه گیر کووید 19. این کار می‌تواند پاسخگوی حس کنجکاوی کودکان در مورد این بیماری به روشی صحیح باشد، در عین حال مهارت خواندن کودکان را نیز تقویت کند.

2. بین داستان‌ها برای کودکان خود ارتباط برقرار کنید

میان داستان‌ها با موضوع‌های واحد یا متفاوت ارتباط برقرار کنید و از فرزند خود بخواهید در مورد این ارتباط توضیح دهد. کودکان به داستان‌هایی با مضامینی از حیات وحش یا فضا و ستارگان علاقه دارند.

والدین می‌توانند چند داستان را انتخاب کنند که جنبه تکمیلی یک موضوع را دارد و ضمن «خواندن با صدای بلند» و با برقراری پل میان این داستان‌ها به یادگیری واژگانی فرزندان خود کمک کنند.

3. کیفیت توجه بزرگسالان مهم است

هنگامی که والدین با فرزندان خود یک متن را می‌خوانند، داشتن یک نگاه مشترک مهم است. به این معنی که والدین، آنچه را که کودکان به آن‌ها علاقه دارند و به آن‌ها نگاه می‌کنند دنبال و به آن توجه کنند.

کودکان، احساس حضور والدین و تجربه مشترک را درک می‌کنند و با اشاره به واژگان و تصاویر لذت می‌برند. این می‌تواند یک تجربه ماندگار از یادگیری واژگان جدید برای آن‌ها باشد.

4. کیفیت گفتگوی بزرگسالان مهم است

والدین می‌توانند به فرزند خود در زمینه توضیح واژگان پیچیده، تعاریف، واژگان مترادف و متضاد، به یادگیری او کمک کند.

آن‌ها همچنین می‌توانند "بلند فکر کردن" را برای مدلسازی موضوع‌هایی که در ذهن دارند به فرزند خود یاد بدهند. سعی کنید با فرزند خود در مورد واژگان جدید و نحوه استفاده از آن‌ها گفتگو کنید. این کار باعث ثبت این واژگان در حافظه بلند مدت آن‌ها می‌شود.

مثلاً تصاویری از واژگان جدید را تهیه کنید و از فرزند خود بخواهید براساس آنچه یاد گرفته است تصاویر و واژگان مرتبط با هم را پیدا کند.

5. فناوری‌ها را ادغام کنید

سواد رسانه‌ای و فناوری، کلید رشد کودکان است. اکنون که آموزش‌ها مبتنی بر این ابزار‌های نوین است، باید نحوه استفاده از آن‌ها یاد بگیریم و برای فرزند خود نیز تشریح کنیم. والدین و فرزندان با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری کسب کنند.

تصاویر، عکس ها، جداول، برنامه‌های خبری و سایر فرمت‌های رسانه‌ای می‌تواند به توسعه واژگانی کودکان کمک کند و موجب شود تا درک خود را از نحوه استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مختلف تعمیق بخشند.

اجازه ندهید فرزندتان فقط به فناوری‌ها وابسته باشد؛ مثلاً از او بخواهید که تصاویری را که دیده است یا واژه‌ای را که یاد گرفته است نقاشی کند و یا در مورد آن انشایی بنویسد.

از فرزند خود بخواهید آنچه را که در ذهن دارد به تصویر بکشد یا در مورد آن متنی بنویسد. می‌توانید از فناوری‌های نوین نیز برای "به تصویر کشیدن افکار" فرزند خود استفاده کنید.

مثلاً استفاده از فیلم‌های جذاب، کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها در موضوع‌هایی که مورد علاقه آن هاست می‌تواند مفید باشد.

6. کلمات جدید را تقویت و تثبیت کنید

فلش کارت‌ها که کلمات جدید را با تعریف و تصویر آن در خود دارند، بسیار مفید هستند. والدین همچنین می‌توانند از کلمات جدید برای ایجاد «جدول کلمات متقاطع» با استفاده از ابزار‌های آنلاین استفاده کنند.

منظور از جدول متقاطع این است که تعاریف، واژه‌های متضاد و مترادف و سایر مطالب مرتبط با واژه جدید را کنار هم بیاوریم.

وقتی کودکان کلمات جدید را در یک جدول کلمات متقاطع می‌خوانند؛ این امر به ایجاد گردش عصبی و تحریک حافظه کمک کند که موجب ثبت واژگان در حافظه و بازیابی سریع آن‌ها می‌شود. در مکالمات روزمره خود با فرزندان، عمداً از کلمات جدید استفاده کنید تا مرور شوند.

در نهایت می‌توان گفت در شرایط کنونی و با تعطیلی مدارس، والدین و اعضای خانواده باید برای تقویت مهارت «خواندن و نوشتن» فرزند خود زمان بیشتری بگذارند و کمبود حضور معلم و کلاس واقعی را برای او جبران کنند. برای این کار باید خلاق باشید و ارتباط خود را با فرزند در طول روز حفظ کنید. در خلال بازی‌هایی که فرزندتان دوست دارد واژگان را به او بیاموزید و مدام در طول روز آن را تکرار کنید.

کیفیت ارتباط والدین با فرزند، در مسئولیت پذیری او اثرگذار است و می‌تواند خلأ آموزش مجازی را پر کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها