کد خبر: 483384
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۶:۰۰
| |

ادعای بلینکن: آمریکا برای احیای برجام جدی است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی افزود: ما در وین چند هفته‌ای است که با شرکای اروپایی، روسیه، چین و به طور غیر مستقیم با ایران در تعامل بوده‌ و نشان داده‌ایم که در اراده خود برای بازگشت به تعهدات برجام جدی هستیم.

ادعای بلینکن: آمریکا برای احیای برجام جدی است
کد خبر: 483384
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده که دولت جدید واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران که دولت سابق این کشور از آن خارج شد، جدی است و اراده خود را در این زمینه نشان داده است.

به گزارش ایرنا، انتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی افزود: ما در وین چند هفته‌ای است که با شرکای اروپایی، روسیه، چین و به طور غیر مستقیم با ایران در تعامل بوده‌ و نشان داده‌ایم که در اراده خود برای بازگشت به تعهدات برجام جدی هستیم.

وی بدون اشاره به این نکته که ایالات متحده ناقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در تائید این توافق است ادعا کرد که واشنگتن هنوز نمی‌داند که آیا ایران هم حاضر است «تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده و به سمت جلوحرکت کند؟»

آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام تهران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این مساله مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

این درحالیست که نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص احیای این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.

اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گراندهتل وین برگزار شد. حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرف‌ها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. براساس برنامه اعلام شده نشست آتی کمیسیون مشترک برجام فردا (جمعه) برگزار می‌شود.

این درحالیست که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات ادعایی خود به بی‌بی‌سی گفت که ایران با تدابیر جبرانی، برجام را به مرحله‌ای کشانده که زمان زیادی برای احیای آن باقی نمانده است. وی افزود که مسیر فعال شدن برجام روشن است و قبلا یک بار تجربه است. به گفته وی «باید ببینیم می‌توانیم دوباره این کار را انجام دهیم»

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گذشته برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه گروه هفت به لندن سفر کرد و تاکنون جلساتی را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران با همتایان خود داشته است.

او پیشتر در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز انگلیس تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز راه طولانی در پیش است. وی مذاکرات برجام را جدی توصیف کرد و مدعی شد که واشنگتن نشان داده که برای بازگشت متقابل به برجام آمادگی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها