کد خبر: 483400
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

کرونا در عراق؛ تردید در صحت آمارها و عقب‌نشینی برخی دستگاه‌های دولتی

بازگرداندن اتباع عراقی از هندوستان که گفته می شود بیش از 80 نفر آنها مبتلا به کرونا هستند مقارن با تدابیر پیشگیرانه جدید دولت عراق برای مقابله با این ویروس، موج نگرانی تازه ای را در این کشور نسبت به کرونا دامن زده است.

کرونا در عراق؛ تردید در صحت آمارها و عقب‌نشینی برخی دستگاه‌های دولتی
کد خبر: 483400
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۶ ۱۴:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بازگرداندن اتباع عراقی از هندوستان مقارن با تدابیر پیشگیرانه جدید و از دیگر سو تردید در صحت آمار مبتلایان موج نگرانی تازه ای را در این کشور نسبت به کرونا دامن زده است بطوریکه برخی دستگاهها همچون آموزش و پرورش از مواضع قبلی خود عقب نشینی کردند.

به گزارش ایرنا، بازگرداندن اتباع عراقی از هندوستان که گفته می شود بیش از 80 نفر آنها مبتلا به کرونا هستند مقارن با تدابیر پیشگیرانه جدید دولت عراق برای مقابله با این ویروس، موج نگرانی تازه ای را در این کشور نسبت به کرونا دامن زده است.

منابع مطلع وزارت بهداشت عراق اعتراف کرده اند که آمار حقیقی مبتلایان کرونا دو برابر آمارهای رسمی اعلام شده است و برای همین، کمیته عالی بهداشت و سلامت به ریاست نخست وزیر عراق در تصمیمات جدید خود ناچار شده است، کل آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه را متوقف کند.


وزارت آموزش و پرورش عراق در عمل به این دستور العمل، از دیروز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 1400 آموزش حضوری در مدارس را که دو روز در هفته بود، به طور کامل متوقف و به آموزش کامل از راه دور (آنلاین) متوسل شد.


این درحالیست که استعفای این هفته وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در واکنش به حادثه آتش سوزی بیمارستانی در بغداد که دهها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، بیش از پیش به نگرانی ها از احتمال تاثیر این استعفا و خلاء ایجاد شده در این وزارتخانه بر گسترش اپیدمی کرونا دامن زده است.

بیش از 80 کرونایی در بین بازگشت کنندگان از هند


عضو تیم اطلاع رسانی پزشکی وزارت بهداشت عراق اعلام کرده است که آزمایش های صورت گرفته بهداشتی نشان می دهد که 82 نفر از مجموع 399 تبعه عراقی بازگردانده شده از هند، به ویروس کرونا مبتلا هستند.


«فلاح حسن» در عین حال تاکید کرده است که همه افراد بیمار، به ویروس نسل قدیم کرونا مبتلا هستند و در بین آنها ویروس هندی جدید تا نسل های جهش یافته جدید پیدا نشده است.


نخستین گروه اتباع عراقی دو روز قبل با هواپیمای «العراقیه» وارد عراق شدند.


این گروه از اتباع عراقی، با اتوبوس های شرکت حمل و نقل عراق به اماکن خاصی برای گذراندن دوره قرنطینه انتقال داده شدند که طبق اعلام وزارت بهداشت عراق دوره قرنطینه 14 روز به طول می انجامد.


بازگشت اتباع عراقی از هند و احتمال اینکه حامل ویروس هندی باشند، بر نگرانی ها از احتمال ورود این نسل جدید جهش یافته ویروس کرونا به کشور که گفته می شود، کشنده تر از نسل قبلی است، دامن زده است.


شایعات مختلفی در جامعه عراق منتشر شده که این ویروس جهش یافته وارد کشور شده اما وزارت بهداشت بر آن سرپوش می گذارد در مقابل منابع رسمی وزارت بهداشت عراق می گویند هنوز موردی از ورود این ویروس را کشف نکرده اند.


سفیر عراق در هند هم پیشتر در اظهاراتی خبری تعداد اتباع عراقی مقیم هندوستان که مایل به بازگشت به کشور هستند را 500 نفر اعلام کرده بود.


«فلاح الساعدی» با اشاره به اینکه دو هواپیما برای بازگشت اتباع عراقی اختصاص یافته است افزود که تاکنون 6 تبعه عراقی مقیم هندوستان بر اثر ابتلا به ویروس هندی جان باخته اند و اجساد آنها در هند به خاک سپرده خواهد شد.

توقف آموزش حضوری در عراق


درحالی که وزارت آموزش و پرورش عراق پیش از این از تاثیرات به شدت منفی تدریس از راه دور بر سطح آموزشی دانش آموزان در کشور خبر داده بود، انتشار موج جدید بیماری کرونا و نگرانی های عمومی که به دنبال داشته باعث شد که این وزارتخانه، کل آموزش حضوری را که شامل دو روز در هفته بود، متوقف کرده و به تدریس به صورت صد درصد آنلاین برگردد.


طبق پیشنهاد کمیته عالی بهداشت و سلامت که هیات دولت عراق روز سه شنبه با آن موافقت کرد، آموزش در سطح مدارس از ابتدایی تا دبیرستان و همچنین در سطوح دانشگاهی دوباره به حالت از راه دور در خواهد آمد.


در این راستا وزارت آموزش و پرورش عراق با صدور دستور العمل جدید اعلام کرد که آموزش حضوری از دیروز چهارشنبه در تمامی مدارس متوقف و به صورت آنلاین خواهد بود.


این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که در صدد یافتن راه های جدید آموزشی از جمله ایجاد تلویزیون آموزشی واحد برای همه مقاطع تحصیلی، استفاده از فناوری ها و همچنین استفاده بیشتر از تصاویر آموزشی برای بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان است.

عید فطر در عراق همه خانه نشین هستند


همانند سال گذشته امسال هم برای دومین سال متوالی مردم عراق باید ایام عید فطر را در خانه به اجبار سپری کنند.
طبق توصیه های کمیته عالی بهداشت و سلامت که به تصویب هیات دولت عراق رسید، مقررات منع کامل تردد 10 روزه به مناسبت ایام عید فطر در سراسر کشور اعمال می شود.


براساس دستورالعمل دولت عراق از چهارشنبه هفته آینده 22 اردیبهشت ماه 1400 (29 رمضان 1442) مقررات منع تردد کامل در تمامی شهرهای عراق به اجرا گذاشته می شود و به مدت 10 روز تا اوائل خردادماه (دهم شوال 1442) این مقررات به طول خواهد انجامید.


این مقررات شامل بسته شدن تمامی فروشگاه های بزرگ، مغازه ها، رستوران ها، پارک ها و ممنوعیت تجمع های مردمی است و تهدید شده است که با مخالفان برخورد قانونی صورت می گیرد.


دولت اقلیم کردستان عراق نیز همسو با این تدابیر پیشگیرانه دولت مرکزی عراق، تدابیر مشابهی برای خانه نشینی اجباری مردم در ایام عید فطر اتخاذ کرده است.

این در حالیست که عید فطر به عنوان مهمترین عید اسلامی در عراق جایگاه ویژه ای نزد مردم این کشور دارد و اغلب به دید و بازدید و سایر برنامه های مشابه سپری می شود که نیازمند تردد و معاشرت بالای اجتماعی است.


طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت عراق همچنان تعداد مبتلایان به کرونا در کشور بالا است به نحوی که تعداد مبتلایان شش هزار و 143 مورد و تعداد مرگ و میرهای ناشی از آن 42 نفر اعلام شده است.


کل مبتلایان از زمان شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در عراق در 24 فوریه 2020 (5 اسفند 98) تاکنون بالغ بر یک میلیون و 86 هزار نفر و تعداد مرگ و میرهای کلی نیز بالغ بر 15 هزار و 600 نفر اعلام شده است.

با این وجود شرایط اخیر باعث شده است در صحت این آمار حتی نزد کارشناسان بهداشتی عراق تردید به عمل آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها