کد خبر: 483486
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۰۹:۲۲:۰۰
| |

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

مذاکرات وین برای دور جدیدی از چانه‌زنی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تمامی بده بستان ها و چانه زنی ها در جولای 2015 پایان یافت، گفت: واشنگتن باید بداند که گفت وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیست.

مذاکرات وین برای دور جدیدی از چانه‌زنی نیست
کد خبر: 483486
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تمامی بده بستان ها و چانه زنی ها در جولای 2015 پایان یافت، گفت: واشنگتن باید بداند که گفت وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیست.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگویی با برنامه «مورنینگ جو» شبکه ان.بی.سی آمریکا درباره مذاکرات جاری در وین و در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید در این دور از گفت وگوها در وین، تفاهمی حاصل خواهد شد؟ گفت: فضا مثبت است، اگرچه پیشرفت ها احتمال ناکافی بوده است.

وی افزود: اما پیشرفت ها به اندازه ای بوده که هم اکنون در مرحله تنظیم پیش نویس ها و مفاهمه بین تمام طرف ها آغاز شده است. روند کار سریع نیست، با توجه به این که اختلافاتی درباره موضوعاتی وجود دارد. این نکته مهم است که واشنگتن باید بداند که گفت وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تمامی بده بستان ها و چانه زنی ها در جولای 2015 پایان یافت. ما هم اکنون در وین دور هم جمع شدیم تا بر این موضوع متمرکز شویم که چگونه آمریکا می تواند به پایبندی کامل به توافق بازگردد و طرح پایبندی در برابر پایبندی اجرا شود. خیلی زود است که به نوعی قضاوت داشته باشیم و جمع بندی کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: معتقدم که بازگشت آمریکا به برجام بسیار به خود آمریکا بستگی دارد. هم اکنون زمان اتخاذ یک تصمیم سیاسی از سوی بایدن رئیس جمهور آمریکاست تا یا به دولت خود بگوید که به میراث ناکام دولت ترامپ پایبند باشد یا از این میراث و سیاست فاصله گرفته و به تعهداتی که در توافق هسته ای که رئیس جمهور اوباما امضا کرد که در آن زمان جو بایدن نیز معاون رئیس جمهور بود، پایبند باشد.

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر به توافق دست نیابید؟ اظهار داشت: فکر می کنم هم اکنون بهتر است متمرکز شویم بر این که چگونه می توانیم برجام را احیا کنیم. همان طور که گفتم، هم اکنون خیلی زود است که بخواهیم نتیجه گیری کنیم و همزمان خیلی زود است که بگوییم در این مسیر ناکام شده ایم یا خیر.

وی ادامه داد: معتقدم امید زیادی وجود دارد که می توانیم توافق را احیا کنیم. زمینه های خوبی برای آن وجود دارد و در تلاش هستیم تا تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در توافق را به کار گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید اگر با آمریکایی ها مستقیم گفت وگو می کردید روند کار آسان تر، سریع تر و کمتر پیچیده می بود همان طور که در سال 2013 این کار را انجام دادید؟ گفت: آن چه در وین اتفاق می افتد، برگزاری نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام است، این نشست بین ایران و آمریکا نیست. ایران و گروه 1+4 و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده توافق بر این مسئله تمرکز دارند که آن طرفی که از توافق خارج شد و به مشارکت خود در توافق پایان داد، چگونه می تواند به پایبندی کامل و احتمالا به خود توافق بازگردد.

وی افزود: آن چه در وین اتفاق می افتد در حوزه کمیسیون مشترک برجام است. گروه 1+4 و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند که با آمریکا هماهنگ کرده و در ارتباط باشند. ایران این تصمیم را نگرفته است، زیرا وقتی که رئیس جمهور ترامپ و دولت وقت آمریکا از توافق خارج شدند، از ما نپرسید و یا با ما گفت وگو یا مذاکره نکرد. حتی با هم پیمانان خود نیز مذاکره نکرد. وقتی هم که تحریم های غیرقانونی را علیه ایران اعمال کردند، با ما در ارتباط و تماس نبودند.

خطیب زاده گفت: لذا فکر می کنیم ضرورتی به گفت وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: البته اگر واشنگتن واقعا و صادقانه قصد دارد به پایبندی به تعهدات خود بازگردد.

خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید اگر آمریکا به برجام بازگردد آیا با آنها به صورت مستقیم گفت وگو خواهید کرد؟ اظهار داشت: در آن موقع میز برجام خواهد بود و آمریکا می تواند پشت این میز بنشیند.

خبرنگار مجددا از خطیب زاده پرسید آیا این بدین معناست که صدای واحدی در بین اکثریت مقامات ایرانی وجود دارد که تمام تحریم ها باید لغو شود قبل از این که ایران به اجرای تعهدات کامل خود برگردد؟ آیا این همچنان موضع ایران است یا اگر آمریکا تمایل به لغو تحریم های نفتی و بانکی کند، آیا برای ایران کافی خواهد بود که باعث شود به توافق بازگردد یا این که لغو تمامی تحریم های دوره ترامپ مدنظر است؟ که وی گفت: موضع ما مبتنی بر مبانی حقوقی و منطقی است. آمریکا طرفی بود که توافق را ترک کرد و مشارکت خود در توافق را پایان داد و تحریم های فلج کننده ای علیه ایران و اقتصاد ایران اعمال کرد و همچنین تلاش کرد تا توافق را نابود سازد. و حتی به دنبال تنبیه آنهایی بود که قصد پایبندی به توافق را داشتند.

وی ادامه داد: آنها توافق را تخریب کردند و خودشان باید آن را درست کنند. این منطق اصلی است که فکر می کنیم همه متوجه آن هستند. هر اقدامی به غیر از لغو کامل، یک باره و قابل راستی آزمایی تمامی تحریم ها برای تهران پذیرفتنی نیست و بازگشت آمریکا به توافق را غیرممکن می کند.

خطیب زاده اضافه کرد: فکر می کنم همه متوجه هستند که این برچسب های توخالی که دولت ترامپ به تحریم های مختلف می چسباند همه با هدف نابودی توافق بود و مسیر را برای هر دولتی که احتمالا تمایل به بازگشت به توافق دارد را غیرممکن کند. با هدف آسیب زدن به اقتصاد ایران بود، با هدف خرابکاری در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها بود، با هدف امنیتی شدن ایران در سیاست بین المللی بود. همه اینها بخشی از کارزار فشار حداکثری بود که ترامپ آغاز کرد و ایران را هدف گرفته بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: لذا تمایزی بین تحریم های متفاوت وضع شده دولت ترامپ علیه ایران وجود ندارد. به همین دلیل است که ایران همواره تاکید داشته است که تمامی تحریم های اعمالی، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته (تغییر برچسب یافته) باید لغو شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ضمنا فراموش نکنیم که خود برجام نیز مانع کرده که اروپایی ها و آمریکایی ها مجددا تحریم های لغو شده را با تغییر نام و برچسب علیه ایران را دوباره اعمال کنند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: به همین دلیل است که اروپایی ها و آمریکایی ها باید بدانند تمامی تحریم ها باید لغو شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه تحریم ها باید لغو شود؟ افزود: ما این گونه فکر می کنیم، چرا که منطقی در این خصوص وجود دارد که همه چیز باید به روز اجرایی شدن بازگردد.

خطیب زاده ادامه داد: ترامپ تعمدا تلاش کرد تا توافق را از بین ببرد، نه تنها برای دیگران که خواستار پایبندی به توافق هستند بلکه برای ایران نیز غیرممکن سازد که بتواند در توافق باقی بماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: از این رو بود که ایران نتوانست منفعت هایی را که ذیل برجام وعده داده شده بود به دست بیاورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها