کد خبر: 483505
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۰:۳۷:۰۰
| |

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای 1400

بررسی در حاشیه صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، صدای خیلی‌ها را در آورده است. ماجرا طوری شده که حتی در 21 شهر به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده، تعداد داوطلبان به اندازه حدنصاب لازم برای برگزاری انتخابات نیست و 50 شهر دیگر هم در معرض همین وضعیت قرار دارند.

بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای 1400
کد خبر: 483505
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بررسی در حاشیه صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، صدای خیلی‌ها را در آورده است. ماجرا طوری شده که حتی در 21 شهر به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده، تعداد داوطلبان به اندازه حدنصاب لازم برای برگزاری انتخابات نیست و 50 شهر دیگر هم در معرض همین وضعیت قرار دارند.

به گزارش قرن نو، شورای رد صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت به قدری زیاد شده که در روزهای اخیر رئیس مجلس هم وارد ماجرا شده و از لزوم بازنگری در بخشی از بررسی‌‌های صورت‌گرفته برای تأیید صلاحیت نامزدها سخن گفته است. اما فارغ از بحث‌های ناظر به چهره‌های مطرح این انتخابات و رد یا تأیید صلاحیت آنها، آمارهای کمی درباره نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی چه می‌گوید؟

کاهش نامزدی در شهرها، افزایش در روستاها


در این دوره از انتخابات 299 هزار و 416 نفر نامزد شده‌اند که به معنی رشد 4 و نیم درصدی کل داوطلبان نسبت به سال 96 است. با این حال وقتی سراغ آمار تفکیکی شهر و روستا می‌رویم اوضاع فرق دارد؛ دور قبل در شهرها 55 هزار و 40 نفر نامزد داشتیم که حالا با کاهش 6 درصدی به 51 هزار و 598 نفر رسیده. در حوزه روستایی اما رشدی 7.1 درصدی را شاهد هستیم که باعث شده نامزدها از 231 هزار و 345 نفر به 247 هزار و 818 نفر برسند. اینها در حالی است که آمار کل نامزدها در سال 96 نسبت به سال 92 بیشتر 14 درصد رشد داشت.

افزایش یک درصدی نامزدی زنان


اما انتخابات تفکیک جنسیتی چه وضعیتی دارد؟ سال 96 معادل 93.7 درصد نامزدها را مردان تشکیل می‌دادند و مابقی یعنی 6.7 درصد نامزدها زن بودند. برای سال 1400 طبق آمار اعلام شده 12 درصد نامزدهای شهری و 7 درصد نامزدهای روستایی را زنان تشکیل می‌دهند و اگر این درصدهای با آمارهای کلی تطبیق داده شود نتیجه این است که 7.8 درصد کل نامزدها در این دوره زنان هستند؛ افزایشی بیش از یک درصد نسبت به دوره قبل.

افرایش 14.6 درصدی رد صلاحیت‌ها


مقایسه آمارهای بررسی صلاحیت نامزدها هم در این خصوص خالی از لطف نیست. در دوره قبل انتخابات شوراهای اسلامی بیش از 92 درصد نامزدها تأیید صلاحیت شده و توانسته بودند وارد گود رقابت شوند. آمارهایی که محمد محمودی‌شاه‌نشین، رئیس هیات مرکزی نظارت آن انتخابات، داده بود حکایت از این داشت که در سال 96، در مجموع 286 هزارم و 420 نفر توانسته بودند صلاحیت خود برای ورود به صحنه رقابت را دریافت کنند و در مقابل هم 6 هزار و 292 نفر رد صلاحیت شدند. در این میان 14 هزار و 673 نفر هم انصراف داده بودند. اما بر اساس آمارهایی که روز 14 اردیبهشت توسط علی ربیعی، سخنگوی دولت، مطرح شد تا اینجای کار 10 درصد داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی و 14 درصد از افراد باقی مانده توسط هیات‌های نظارت رد صلاحیت شده‌اند. این حرف معنایش رد صلاحیت 22.6 درصد کل داوطلبان است، یعنی 14.6 درصد بیش از سال 96.

در تهران چه خبر است؟


این آمارها هرچند از نظر کمی جایگاه خود را دارند اما نمی‌توانند به روشنی وضعیت کیفی دو انتخابات را با هم قیاس کنند. هنوز هم آمارها و ارقام جزئی و متقن از وضعیت فعلی منتشر نشده اما با همین آمارها هم وقتی بر حوزه‌ای مانند استان تهران متمرکز می‌شویم می‌توانیم به تصویری که قدری کیفیت‌ترین است برسیم. در دوره قبل برای استان تهران 10 هزار و 420 نفر نامزد شده بودند که در نهایت از این تعداد هزار و 450 نفر یعنی معادل 14 درصد رد صلاحیت شدند. در دوره فعلی اما با نام‌نویسی 5 هزار و 939 نفر مواجه هستیم که تا همین‌جا حکایت از کاهش 43 درصدی داوطلبان در استان تهران دارد. از این تعداد هم هزار و 41 نفر معادل 17.5 درصد رد صلاحیت شده‌اند، یعنی 3.5 درصد بیش از سال 96.

اما وقتی سراغ چهره‌های مطرح می‌رویم آمارها بیشتر کیفیت‌ها را نشان می‌دهند. امسال از از اعضای شوراهای شهر فعلی استان تهران 232 نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد 69 نفر معادل 29 درصد توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند و 119 نفر معادل 51 درصد را هم هیات نظارت رد صلاحیت کرده است. این به معنای رد صلاحیت 81 درصدی از این حیث است. از 21 عضو فعلی شورای شهر تهران هم، 12 نفر در انتخابات شورای شهر ششم ثبت‌نام کردند که ده نفر آنها رد صلاحیت شده‌اند.

در انتخابات سال 96 از 17 عضو اصولگرای شورای شهر تهران در گام اول 11 نفر نتوانستند برگه تائید صلاحیت خود را بگیرند اما در نهایت 9 نفر از این افراد موفق به این کار شدند و در رقابت حضور داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها