اجرای طرح پرداخت وام با پشتوانه سهام/ سهام عدالت بهترین وثیقه برای بانک ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام، یکی از نقدشونده‌ترین وثیقه‌هایی است که بانک‌ها و نهاد‌های مختلف می‌توانند به عنوان پشتوانه قبول کنند.

اجرای طرح پرداخت وام با پشتوانه سهام/ سهام عدالت بهترین وثیقه برای بانک ها
کد خبر: 483525
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۱:۱۹:۰۹

اعتمادآنلاین| احسان رضاپور نیکرو کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در صورتی که افراد سهام عدالت خود را به بانک به عنوان وثیقه ارائه دهند و در عوض آن کارت اعتباری دریافت کنند، آیا این اقدام تاثیری بر کاهش فشار عرضه در بازار سرمایه دارد؟، اظهار کرد: ممکن است افراد به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر، از جمله، کرونا و مجموعه اتفاقاتی که شرایط بد اقتصادی را رقم زده، به منابع مالی نیازمند باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او بیان کرد: سهام، یکی از نقدشونده‌ترین وثایقی است که بانک‌ها و نهاد‌های مختلف می‌توانند به عنوان وثیقه یا پشتوانه قبول کنند. طبیعتا سهام عدالت که پرتفویی از سهام شرکت‌های ارزنده است، ویژگی‌های اطمینان بخشی برای نهادی که سهام عدالت را به عنوان وثیقه قبول می‌کند، دارد.

رضاپور نیکرو گفت: عده‌ای برای تامین مالی تمایل به فروش سهام خود دارند، اما مدت‌ها است که نقدشوندگی سهام عدالت با مشکل مواجه شده است. یعنی عمدتا فشار فروش موجود در بازار سرمایه ناشی از بی اعتمادی سرمایه داران نسبت به مدیریت بازار سرمایه و روند نزولی است که بر بازار حاکم شده است. بنابراین سهامداران برای جلوگیری از زیان بیشتر نسبت به فروش سهام خود اقدام می‌کنند.

او افزود: حتی افرادی هستند که فروش سهام در قیمت‌های فعلی را ارزنده می‌دانند و به این جمع بندی رسیده‌اند که هر چه زودتر از بازار خارج شوند تا زیان کمتری متحمل شوند. در نتیجه، با وجود غیر منطقی بودن فروش سهام طبق متغیرهای اقتصادی اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان ریسک تحمیل شده به بانک‌ها با قرار دادن وثیقه سهام عدالت گفت: از نظر ریسک، بانک‌ها به اندازه درصدی از ارزش روز پرتفوی سهام عدالت، اعتبار سازی می‌کنند و وام تخصیص می‌دهند. در این صورت ریسک کمتری به شبکه بانکی تحمیل می‌شود، بنابراین می‌تواند بخشی از تقاضای افراد به منابع مالی را پوشش دهد.

رضاپور نیکرو در خصوص بی توجهی مسئولان به بازار سرمایه گفت: افراد حقیقی شاهد این موضوع هستند که، حتی افرادی که نقش بازارگردانی دارند،کاملا منفعل عمل می‌کنند و صرفا وعده‌هایی برای حمایت از بازار سرمایه می‌دهند، که در نهایت منجر به تغییر روند بازار سرمایه نمی‌شود. به همین دلیل سهامداران احساس می‌کنند که شاید خروج از بازار سرمایه تصمیم بهتری باشد، تا با سرمایه گذاری در بازارهای موازی ضرر‌های خود را جبران کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که علت وضعیت حال حاضر بازار سرمایه چیست؟، تصریح کرد: در کل وضعیت بازار سرمایه بیش از اینکه به علت فشار فروش سهامداران خرد باشد، بیشتر ناشی از بی اعتمادی و روند نزولی پایداری است که مدت‌ها بر بازار سرمایه حاکم شده است و ضروری است که هر چه زودتر مسئولان به بهتر شدن بازار سرمایه و بازگشت اعتماد کمک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها